Legende ale Nordschleife: Clark și Surtees

Jim Clark

Palmares: 1 victorie; cea mai bună cursă: MP al Germaniei 1962.

Jimmy ar fi trebuit să obțină cel puțin 4 succese pe Nordschleife, și totuși pe lista învingătorilor figurează numai o singură dată, în 1965. De aceea, nu vă lasați înșelați de aparențe. Între 1962 și 1967 scoțianul a fost pilotul cel mai bun aici, numai fragilitatea faimoasă a Lotus-urilor negându-i o serie neîntreruptă de victorii. A luat contact cu Ringul în 1960 în cursa de 1000km și și-a arătat pentru prima dată colții de Ringmeister în 1962 pe un modest Lotus 23 cu care a fugit de concurență la o rată de 25 de secunde pe tur! În 1961, la primul său GP, a terminat la 1 minut de Moss, însă cu un motor muribund, pentru ca în 1962 să reușească probabil cel mai strălucit tur din istoria F1. Uitând să pornească pompa de benzină, se vede depășit de toți la start. Abia la 14 secunde după ce ultima mașină trece de virajul întâi, Lotus-ul demarează. Era pe poziția 25. Însă la finele primului tur era deja pe 10. Progresul său este uimitor și după 9 bucle este al patrulea, la 14 secunde de lider!Fragilitatea Lotus-ului însă i-a oprit cavalcada.

Anul următor este tras în spate de o defecțiune la motorul Climax, un cilindru mergând intermitent, în ghinionistul sezon ’64 e nevoit să abandoneze, dar își ia revanșa în 1965 cu o performanță copleșitoare pentru concurență. 8’36”1 cu start de pe loc în primul tur, apoi primul om care depășește bariera magică de 100mph, 24 de secunde avans după 9 tururi și un record de 8’24”1 jalonează această cursă anostă pentru spectator, dar admirată de specialist. Imediat, Denis Jenkinson scrie în cronica sa din MotorSport Magazine: „Performanţele sale din calificări şi cursă demonstrează fără niciun fel de îndoială că este un adevarat campion mondial şi cel mai mare pilot care a fost văzut vreodată.” O alegere neinspirată a pneurilor din partea lui Colin Chapman în 1966 îi compromite cursa, dar revine în 1967 cu un tur de calificare ireal, cu 10 secunde mai bun ca oricine. Aceasta e rata la care se depărta de adversari când o pană duce la ruperea suspensiei. Și astfel, pilotul dominant al erei încheie periplul pe Ring cu un palmares mult prea sărac pentru virtuozitatea sa la volan.

John Surtees

Palmares: 2 victorii; cea mai bună cursă: MP al Germaniei 1963.

“Big John” era rapid, foarte rapid. Iar pe o pistă ca Nordschleife era în elementul său. O abilitate naturală frapantă și un simț al echilibrului modelat în GP-urile pe două roți i-au permis să aibă acces în unele zone ale performanței închise chiar și unor piloți de vârf. Și invariabil, vârfurile acestei cariere au ieșit la iveală pe circuitele cele mai dificile istoriei: Ring și Spa. Cu toate că a admis deschis că virajele șerpuitoare din munți l-au zdruncinat la început, în scurt timp, profitând și de faptul că rulase aici cu motocicletele de 350cc și 500cc, a reușit să pună stăpânire pe circuit. Debutând cu succes în 1961 într-o cursă de F1 (în calificări se dovedise cu 11sec pe tur mai rapid decât coechipierul Roy Salvadori), va fi parte a trioului ce va purta teribila luptă din 1962 pentru victorie pe o ploaie biblică, la volanul unei Lola. În 1963, cu un Ferrari 156 ce s-a dovedit mai mereu singura mașină pe același palier cu Lotus 25, reușește consacrarea, realizând ceea ce singur numește „cursa vieții”. O luptă superbă între cei mai rapizi piloți din lume avea să dea un nou Ringmeister. Jimmy obținuse pole-ul cu 9 zecimi avans, dar în cursă, Surtees preia conducerea în turul secund, având 2 secunde avans. Lotus-ul mergea ocazional numai în 7 cilindri și asta face ca după 8 bucle, Big John să se găsească la șefie din nou, cu 5,3s. Un nou record de 8’47” și primul puseu de îngrijoare: Ferrari-ul V6 începe să meargă în 5 cilindri din turul 11, însă Clark renunțase la lupta și era la 20 de secunde în spate. Propulsorul Ferrari își revine și Surtees sprintează incredibil. Climax-ul V8 nu mai funcționa acum decât în 6 cilindri, însă la debutul ultimului tur și Ferrari-ul V6 pierde un cilindru. Era prea târziu, căci Surtees semnează o victorie istorică cu 1min 17s avans în fața celui mai înzestrat pilot de F1 din câți cunoaște istoria.

Victoria din 1964 a însemnat fundația pentru unicul său titlu mondial din F1, o victorie muncită, pe deplin meritată, obținută după ce în ziua de sâmbătă îi luase fața chiar și lui Clark în lupta pentru pole. Si după o luptă superba cu Dan Gurney, în urma căreia și-a depășit propriul record pe tur din 1963 cu nu mai puțin de 8secunde, fostul motociclist se încorona din nou rege al circuitului suprem. Pentru ultima dată însă, căci periplul sau pe Ring în postura de luptător pentru întâietate se încheia aici.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By