GP2 Germania R1: miracolul lui Evans în etapa festivă

GP2 Germania R1: miracolul lui Evans în etapa festivă

Arată-i ceva imposibil unui pilot de la Antipozi și-ți va demonstra contrariul. Prezintă-i rezultatele unei simulări de cursă și-ți va arunca laptopul pe geam dacă nu-i convine. Mitch Evans a oferit un spectacol de gală pentru cursa cu numărul 200 a seriei GP2, lăsându-i pe toți cu gura căscată, de la rivali până la cei din propria boxă.

În condiții extrem de călduroase, majoritatea piloților din frunte n-au riscat să pornească pe pneuri soft, deoarece le-ar fi distrus în doar câteva tururi. Primii 5 de pe grilă au pus gumele dure și totul părea să meargă în favoarea lor, de vreme ce au reușit să-i țină la respect pe Marciello, Pic, Richelmi și Evans, care au făcut respectivul pariu riscant. Vandoorne, plecat al doilea, a reușit să preia conducerea în fața lui Jolyon Palmer imediat după stingerea luminilor roșii, fiind urmați de Coletti, Nasr și Cecotto. Tom Dillmann, înlocuitorul lui Alexander Rossi la Caterham, a avut o ședință de calificări foarte reușită, însă nu a putut profita de clasarea pe locul al patrulea pe grilă, calând la start.

Mitch Evans a plecat al 15-lea și a fost extrem de rapid în primele tururi, trecând de mulți piloți pe gume dure, dar și de Richelmi, aflat pe aceeași strategie. La finele turului al șaselea, era al optulea în cursă și al treilea dintre cei porniți cu planul B. Șansa i-a surâs odată cu intrarea în tandem a lui Arthur Pic și Raffaele Marciello. Cei doi s-au trezit cu motoarele calate, acestea intrând în safe mode din cauza căldurii, fiind aruncați astfel la aproape un tur de lider.

Marciello începuse cu stângul încă de ieri, când a fost blocat în calificări de Takuya Izawa, după ce italianul stabilise cei mai buni timpi pe primele două sectoare. În loc de pole-position, a fost nevoit să plece al șaptelea și a îmbrățișat același plan B care se dovedise neinspirat la Silverstone. Calarea motorului l-a aruncat pe locul 23, de unde a încercat să revină, sperând totodată la o eventuală neutralizare ce nu s-a materializat. Restul plutonului a fost anunțat să păstreze motorul bine turat în timpul opririi la boxe, pentru a nu repeta mezaventurile lui Lello.

Revenind la neozeelandezul Evans, acesta a stat cât a putut de mult pe pneurile soft, intrând abia în turul 13. În tandem cu Richelmi, el și-a început șarja, croindu-și drum prin plutonul aflat pe pneuri uzate fără a pierde foarte mult timp în raport cu liderul Vandoorne și urmăritorii săi, Palmer și Coletti. În tururile mai libere de trafic, ritmul său era cu jumătate de secundă mai bun față de tripleta fruntașă, dar aceștia nu puteau să se grăbească să intre la boxe, dat fiind că pneurile soft nu țineau nici ele prea mult. Așa că toți au jucat the waiting game până în turul 24.

Coletti a fost primul care a dat semne de uzură pronunțată, însă Palmer a intrat în același tur 24 la boxe, pentru a evita efectele unui undercut. Mai mult, englezul a avut norocul de a pune și câteva mașini între el și monegasc, aruncându-l pe rivalul său în ghearele unui Felipe Nasr mult mai abil în a evita capcanele traficului. Vandoorne nu putea nici el să se expună la undercutul lui Palmer și a intrat în turul următor, ieșind în spatele lui Evans.

Păstrează-ți pneurile în stare bună și poate reușim să terminăm pe trei.

Gavin Jones, inginerul de cursă al lui Mitch Evans

Mai erau 13 tururi de parcurs, cu Evans pe pneuri hard (vechi de 12 tururi), talonat de Vandoorne și Palmer pe pneuri soft abia încălțate, iar mesajele din partea echipei încercau să-l țină pe neozeelandez cu picioarele pe pământ, atent să nu se implice în dueluri inutile cu urmăritorii ce aveau un avantaj net. Însă Mitch a dovedit același true grit pe care îl etalase timp de un deceniu mentorul său, Mark Webber, știind că îi va fi cel mai greu să reziste în primele 2-3 tururi. Vandoorne nu a găsit portița, iar pierderea de apăsare aerodinamică în urmărirea monopostului Russian Time l-a făcut să ezite. Palmer a presat perechea fruntașă, însă rulatul în șir indian l-a făcut să subvireze adesea, pe fondul uzurii pronunțate a pneurilor față.

Evans a rezistat de minune, cu un ochi pe pneuri și cu altul pe monopostul alb al lui Vandoorne, prezent constant în oglinzi. La final, doar patru zecimi i-au separat pe cei doi, pentru una dintre cele mai neașteptate victorii din ultimii ani, spre delirul fostului manager iSport, Paul Jackson. Englezul a acceptat să preia structura Russian Time după moartea lui Igor Mazepa, iar Mitch Evans i-a oferit acum cel de-al doilea triumf stagional. Întrebat pe podium cum a reușit să se mențină la conducere, Evans ne-a adus aminte încă o dată de Mark Webber prin stilul său franc: I have absolutely no idea.

Jolyon Palmer a mai adunat puncte serioase pentru locul al treilea, fiind din nou în fața rivalilor Coletti și Nasr, care au sosit pe 4 și 5. Simon Trummer a avut strategia corectă, venind al șaselea. Elvețianul continuă să aibă doar 1-2 prestații bune într-un sezon, iar aceasta a fost prima sa clasare în puncte după etapa inaugurală din Bahrain.

Johnny Cecotto a pierdut duelul conservării pneurilor, sosind al șaptelea după o incursiune în decor pe final de cursă. Prea puține puncte pentru pilotul din Venezuela, vădit nemulțumit. Imediat în spatele său a venit francezul Berthon, mult mai încântat de pole-ul pe grila inversată de mâine decât de cele câteva puncte. Marco Sorensen a venit de nicăieri pe final și a terminat al nouălea, iar Richelmi n-a putut salva decât un punct.

Monegascul Stéphane Richelmi merită o mențiune deosebită: plecat pe aceeași strategie cu Mitch Evans, el a stat aproape de neozeelandez până după intrarea la boxe, fiind apoi multă vreme pe locul al patrulea. După o proastă gestiune a pneurilor ultimele patru tururi au fost însă un chin, iar rivalii i-au subtilizat facil pozițiile, aruncându-l până pe 10.

Cursa omagială cu numărul 200 a fost una dintre cele mai frumoase runde din ultimii ani, iar Evans și-a dovedit caracterul printr-o victorie de senzație, când nici măcar tehnicienii săi nu se mai așteptau. După ce a atras multe priviri în GP3 și a avut o adaptare destul de dificilă la seria GP2 anul trecut, iată cum neozeelandezul se transformă într-un pilot extrem de plăcut ochiului, bun și în ofensivă, dar și la gestiunea materialului de concurs. La fel de atractiv pentru camerele de luat vederi este și protejatul Ferrari, Marciello, însă ghinionul face diferența în clasamente, unde Evans adună puncte solide.

Mâine dimineață va avea loc manșa secundă, în același comentariu festiv al celor de la Sky, cu obișnuitul Will Buxton, alături de fostul campion al seriei, Davide Valsecchi.