Profilul unei viitoare campioane – Ruxandra Crețu

„Ce vrei să devii când vei fi mare?” O întrebare mult prea des auzită de copii și nu de multe ori familia își pune amprenta asupra viitoarei alegeri. Pasiuni și idealuri au pierit sub povara unor meserii obișnuite. Dar ce se întâmplă atunci când unui copil i se oferă posibilitatea de a avea o pasiune, un obiectiv pentru care să lupte să îl atingă și, în final, să aibă satisfacții uriașe sau, în caz contrar, certitudinea că dacă au ales greșit au ales singuri? Atunci se nasc campionii adevărați, oameni determinați în a-și crea propriul drum, oameni care, deși pornesc de la un banal vis, ajung la apogeu, fiind cerebrali în tot acest parcurs.

Performanța vine cu sacrificii, cu sudoarea frunții, iar performanța în motorsport este un pachet complementar care întrunește mai mulți factori: talent, muncă și material de concurs competitiv. Este de ajuns ca unul dintre factori să lipsească pentru a nu te diferenția de restul plutonului.

Kartingul este locul unde marii campioni ai lumii și-au început parcursul în mototorsport. Este baza unei piramide în vârful căreia se află ramura regină a motorsportului, Formula 1, și unde, pe lângă pachetul necesar performanței menționat anterior, este nevoie și de un dram de noroc. Este sportul în care orice greșeală ajunge să se plătească, în care fără maturitate poți cauza incidente fatale. De-a lungul timpului, în competiție s-au remarcat și domnișoare, anul 2014 aducând tot mai multe fete în competițiile cu motor, la nivel național și mondial. Încă fără performanțe notabile în ramurile superioare, de monoposturi de exemplu, ele dau dovadă de potențial și încântă privirile fanilor avizați cu eleganța pe pistă, caracteristică de altfel, și agresivitate în momente cheie.

În România, fetele încă așteaptă să se facă remarcate. Există un singur pilot de sex feminin care a ajuns să reprezinte România la nivel internațional, având numeroase podiumuri în țară (Alexandra Marinescu) și care a luat drumul Statelor Unite ale Americii din punct de vedere sportiv, alergând în cadrul unei formule locale. Totuși, 2014 aduce în atenția noastră evoluția sportivei piteștene Ruxandra Crețu.

RuxandraCretu01

Ruxandra este o fată atipică. A renunțat de mică la confortul vârstei și s-a îndreptat spre un sport dur, cum este kartingul.

Prima dată m-am urcat într-un kart de agrement la 11 ani, la sugestia tatălui meu, care a observat că am o pasiune pentru motoare și viteză. Mi-a plăcut atât de mult încât am ajuns ca în fiecare weekend să frecventăm pista deținută de Dudu Senchea. Ușor, ușor, am reușit să fac o impresie bună și am câștigat un mentor, cât și un prieten.

Timp de 4 ani, Ruxandra s-a distrat stabilind recorduri pe pista deținută de Senchea, iar în utimul an petrecut în kartingul de agrement a câștigat toate cele 3 competiții organizate cu ajutorul unui hypermarket.

Am vizitat apoi pistele AMC Kart, Masterkart Ghimbav, Skykarting. Anul trecut am fost să văd circuitul de la Prejmer. Am parcurs câteva tururi în viteză cu karturile de agrement, dar privirile mi-au fost acaparate de un Tony Kart, cu motor Rotax Max DD2.

Odată obișnuită cu pista, instructorul de la Prejmer Circuit a fost atât de surprins de entuziasmul și de felul în care a condus Ruxandra încât i-a oferit încântat 3 tururi de pistă cu kartul de care se îndrăgostise. Imediat ce a apăsat pedala de accelerație, nu s-ar mai fi oprit. La scurt timp, tatăl ei a decis să îi cumpere șasiul cu care mersese și un motor, începând ulterior antrenamentele.

Rotaxul este un concept care a prins contur și în țara noastră în urma participării pilotului Tomi Drăgan la Finala Mondială Rotax din anul 2011. Oferă egalitate, urmărește talentul și experiența piloților, oferindu-le tuturor același material de concurs, desigur, în funcție de clasele de concurs. Între Ruxandra și Rotax a fost „coup de foudre”, așa cum ea însăși declară. Nu știa inițial despre Finala Mondială Rotax Max Challenge, la care fiecare țară își trimite piloții câștigători ai unui campionat Rotax intern. A renunțat la participarea în clasa regină KZ2 „din cauza costurilor ridicate”, Rotaxul întrunind un raport buget-performanță mai convingător și accesibil.

RuxandraCretu02

Sezonul 2014 ne-o aduce în prim-planul Campionatului Național de Karting Dunlop by FRAS, implicit în prim planul clasei DD2, fiind singura fată pilot din întreg campionatul actual. Extrem de ambițioasă, Ruxandra nu s-a ferit de obiective îndrăznețe, în ciuda faptului că se află la sezonul de debut într-un campionat oficial, la o clasă numeroasă.

În acest prim an, vreau să fiu pe podium la sfârșitul campionatului. Din cauza unor abandonuri la Constanța și Prejmer, sunt momentan pe locul al treilea.

Greutățile sunt greu de suportat și dificil se găsesc explicații atunci când realizezi că din cauza unor probleme tehnice, ratezi podiumul. Însă nu ajungi să câștigi dacă mai întâi nu știi să pierzi. Ruxandra a învățat să piardă, iar abandonurile nu au facut decât să o motiveze mai tare în drumul său spre podiumul național. A trăit fiecare etapă din plin, atât pe pistă cât și în afara sa, unde și-a făcut prieteni ce îi împărtășesc pasiunea.

Circuitul de la Prejmer i-a fost casă, devenind pista ei preferată. „Aici am început kartingul de performanță. Circuitul este într-o stare bună și prezintă o relație echilibrată între tehnică și viteză, care îmi place,” a declarat Ruxandra.

Sportul călește și formează caractere, iar ea a învățat că trebuie să se aștepte la orice. La cei 16 ani ai ei, este de acord că motorsportul nu este presărat doar cu ghinion și abandonuri în cazul ei. Își amintește cu plăcere de prima etapă, cea de la București, unde în ciuda condițiilor dificile, a terminat cursa pe locul al doilea, depășindu-l cu un tur pe ocupantul poziției a treia. A avut ocazia să debuteze cu dreptul într-o cursă pe ploaie, pe care a gestionat-o perfect, dovedindu-și calmul și maturitatea.

Chiar dacă clasa Rotax are costuri ceva mai mici în comparație cu clasa regină, de la deplasările la etape și până la „încălțarea” kartului cu anvelope, costurile rămân ridicate. Parinții fac eforturi mari iar sponsorii sunt greu de găsit datorită lipsei de interes pentru motorsport. „Atâta timp cât nimeni nu se ocupă de asta, pentru majoritatea piloților lipsa suportului financiar rămâne un obstacol greu de trecut,” declară părinții Ruxandrei.

Optimistă, Ruxandra își vede viitorul legat de motorsport. Și-ar dori enorm să poată înființa o echipă unde să lucreze cu copiii, să le împărtășească tehnicile de pilotaj învățate la rândul său, toate acestea în paralel cu propria-i participare la curse, unde speră să piloteze o perioadă îndelungată. Trage, însă, semnale de alarmă serioase cu privire la viitorul kartingului românesc, România fiind singura țară cu 3 campionate de karting, toate oferind posibilitatea piloților de a concura la clase întâlnite la nivel mondial, lucru care din păcate nu se reflectă în formulele superioare.

RuxandraCretu04


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By