Generația tânără de la Toro Rosso

Generația tânără de la Toro Rosso

Toro Rosso rămâne o formatoare de tineri și va avea în sezonul 2015 doi piloți debutanți. Carlos Sainz Jr. a fost confirmat drept coechipier al lui Max Verstappen la echipa care i-a propulasat la Red Bull în ultimii ani pe Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo și, de anul viitor, pe Daniil Kvyat.

Speculațiile privind pilotul care va ocupa cel de-al doilea loc la echipa Toro Rosso au fost duse spre prim-planul Formulei 1 în ultimele săptămâni. În luna august, Max Verstappen a semnat un acord cu Red Bull Junior Team, tânărul de numai 17 ani alăturându-se astfel selecției impresionante de talente promovată în ultimii ani de către organizație.

Doar șase zile mai târziu Max, fiul fostului pilot de Formula 1 Jos Verstappen, a fost prezentat drept primul component al echipei Toro Rosso pentru 2015. Știrea a făcut repede înconjurul lumii, olandezul urmând a fi cel mai tânăr pilot din istoria sportului când va debuta la Melbourne în luna martie.

Pentru cei aflați în acel moment la echipă – Daniil Kvyat, respectiv Jean-Eric Vergne – viitorul rămânea unul incert. Lucrurile s-au clarificat parțial în octombrie, atunci când Daniil Kvyat a fost anunțat drept înlocuitorul cvadruplului campion mondial Sebastian Vettel la Red Bull, eliberând unul din locurile de la Toro Rosso. Germanul va concura în 2015 pentru Scuderia Ferrari, unde îl va înlocui pe Fernando Alonso, dat ca și transferat la McLaren.

Discuția s-a mutat apoi în jurul lui Vergne, francezul dorind să continue cu echipa și arătând acest lucru prin rezultate constante, momente de sclipire și o atitudine generală agresivă în ultimele curse ale anului. El a anunțat cu regret în urmă cu o săptămână că nu va continua la „echipa a doua” a celor de la Red Bull, iar alesul pentru al doilea volan Toro Rosso a fost Carlos Sainz Jr, campionul Formulei Renault 3.5.

Carlos Sainz Jr. va pilota pentru echipa Toro Rosso în 2015
Carlos Sainz Jr. va pilota pentru echipa Toro Rosso în 2015

„Sunt foarte fericit că am ajuns să pilotez pentru Scuderia Toro Rosso,” a declarat spaniolul după aflarea veștii. „Încă din momentul în care am intrat în programul Red Bull Young Driver am avut ca obiectiv acest lucru.” La fel ca și Verstappen, Sainz are în persoana tatălui său un celebru exponent al sporturilor cu motor, Carlos Sainz Sr. fiind dublu câștigător al Campionatului Mondial de Raliuri (în 1990 și 1992) și învingător în ediția din 2010 a Raliului Dakar rezervată mașinilor.

Managerul general al Toro Rosso, Franz Tost, s-a declarat încântat de perechea de piloți pentru 2015. „Se continuă astfel tradiția Toro Rosso de a le oferi tinerilor din cadrul proiectului Red Bull Junior Driver Programme primii pași în Formula 1,” a spus austriacul.

Sainz a participat săptămâna trecută la testele de la Yas Marina pentru echipa Red Bull. „Testul din Abu Dhabi, făcut într-o mașină de Formula 1 a fost cel care ne-a confirmat că [Sainz] este omul potrivit pentru echipă,” a spus și Hemult Marko, conducătorul programului și consilier al echipei Red Bull Racing.

„A dovedit că este pregătit pentru Formula 1. A avut un test foarte reușit. A parcurs 100 de tururi, viteza sa a fost bună, la fel și feedback-ul tehnic. A făcut tot ce ne așteptam să facă, așa că aș spune că alegerea a venit natural.”

Helmut Marko și Carlos Sainz în fața mașinii Toro Rosso, în Austria, pe Red Bull Ring
Helmut Marko și Carlos Sainz în fața mașinii Toro Rosso, în Austria, pe Red Bull Ring

Toro Rosso mizează așadar în continuare pe factorul vârstei fragede și al talentului. Sainz are în prezent 20 de ani, fiind cu doar câteva luni mai tănăr decât Kvyat, rusul făcând așadar pasul cel mare spre Red Bull după doar un sezon în echipa „mezină”. La numai 17 ani, aducerea lui Verstappen în echipă cu surle și trâmbițe a lăsat însă senzația că olandezul este cel mai mare talent al generației tinere de piloți.

Faptul că Max a primit un loc în echipă înaintea sa nu înseamnă însă nimic pentru Sainz, care ar fi putut vedea acest lucru ca pe un semn că locul principal de la Toro Rosso nu este al său. „Red Bull ne pune pe amândoi sub aceeași presiune,” crede spaniolul. „Faptul că [Verstappen] a fost anunțat primul nu înseamnă nimic. În martie amândoi începem de la zero și din acest motiv va trebui să am un rezultat mai bun decât el în prima cursă, ca după aceea să surprind șefii echipei mai mult decât el. Acesta este obiectivul.”

Relația dintre cei doi va fi interesantă de urmărit anul viitor. În prezent însă, Sainz spune că nu există nici un fel de probleme. „L-am întâlnit [pe Max] duminica [trecută] la Abu Dhabi și am vorbit timp de o oră. Totul a decurs foarte bine, mai bine decât v-ați putea imagina, pentru că nu a existat tensiune deloc. Amândoi avem multe de învățat pentru a dezvolta mașina în timpul sezonului, dar ne vom și lupta între noi. Aceea va fi partea distractivă.”

Atât Sainz cât și Verstappen au în familie cel puțin o persoană cu o vasă experiență care îi poate ghida în carieră, dar asemănările dintre cei doi se cam opresc aici. În ceea ce privește drumul lor către Formula 1, ei au urmat traiectorii ușor diferite, în special în ceea ce privește durata șederii în serii inferioare.

După o carieră incipientă în karting, Verstappen a condus primii săi kilometri într-o mașină de curse abia anul trecut, 2014 fiind sezonul său de debut în competițiile internaționale. Max a concurat în Florida Winter Series în primele luni ale anului, după care a luat parte la întreg sezonul Formulei 3 Europene pentru echipa olandeză Van Amersfoort, obținând la ambele competiții clasarea pe locul al treilea.

De cealaltă parte, Sainz se va afla în 2015 la cel de-al 6-lea sezon competitiv. El a început cu Formula BMW în 2010, în 2011 trecând prin Formula Renault 2.0, unde a fost coechipier cu Kvyat, cei doi dominând sezonul. Spaniolul l-a învins pe rus în ambele clasamente finale. În timp ce Daniil a mai rămas un sezon în cadrul competiției, Sainz a trecut la Formula 3, concurând atât în campionatul britanic cât și în cel european.

2013 i-a văzut pe cei doi reluându-și statutul de rivali și coechipieri în GP3, unde de această dată rusul s-a impus, câștigând seria și fiind promovat ca pilot principal la Toro Rosso în 2014 după ce a ocupat statutul de pilot de teste un an mai devreme. Sainz a revenit în prim plan în acest an câștigând Formula Renault 3.5 cu echipa DAMS.

Un parcurs similar prin seriile inferioare au avut și Daniel Ricciardo și Vergne, cei doi câștigând la rândul lor campionatul britanic de Formula 3 în 2009, respectiv 2010, după rezultate bune în Formula Renault 2.0.

B3xwuxZCMAQMVDL
Daniel Ricciardo a terminat pe poziția a 3-a sezonul 2014 al F1, câștigând trei curse

Realizările lui Vettel și Ricciardo servesc drept mărturie pentru eficiența programului Red Bull, iar trecerea lui Kvyat direct la echipa mare după numai un sezon la Toro Rosso este pasul cel mai recent și riscant făcut de austrieci, dar care semnalează încrederea lor în sistem.

Ricciardo a stat două sezoane la „echipa mică” înainte de a reuși un sezon excepțional în Formula 1 în acest an, bătându-l pe mult mai experimentatul și titratul său coleg german în mod destul de clar. Australianul ar putea avea aceeași soartă anul viitor odată cu sosirea lui Kvyat în locul fostului campion mondial, dar cert este că Red Bull nu a dat greș până acum cu vreun pilot.

Având 27 și respectiv 24 de ani (încă tineri, obiectiv vorbind), Vettel și Vergne au lăsat locuri libere pentru generația și mai tânără la cele două echipe ale gigantului Red Bull, iar istoria recentă ne îndeamnă să nu punem sub semnul întrebării judecata grupării austriece.