Explicații pentru dominația Citroen în WTCC

Explicații pentru dominația Citroen în WTCC

Xavier Mestelan-Pinon a declarat la finele sezonului că mașina cu care a pulverizat concurența din mondialul de turisme avea destule hibe ce vor fi corectate în această iarnă. Totuși, rezultatele au mascat orice problemă, iar competiția a fost la discreția constructorului francez în 2014.

Acuzați că trecerea la regulamentul TC1 favoriza net modelul C-Elysee (de o manieră similară cu noile reguli din F1 în 2009 și Brawn GP), oficialii Citroen au afirmat că singura lor solicitare a fost de a introduce aceste noi mașini cu un an mai devreme, iar federația a acceptat. Nu a fost nicio dovadă de favoritism, de vreme ce și alți constructori au avut un asemenea cuvânt de spus în trecut.

Însă chiar dacă Citroen a plecat de la o coală albă și a pierdut un an de dezvoltare prin anticiparea debutului, tot le-a convenit anunțul de la mijlocul lui 2013. Simplul motiv era că rivalii au avut doar jumătate de an pentru a pune la punct modelul TC1, în timp ce ei deja lucrau din luna ianuarie. Desigur, Honda au fost vocali în acuzații, dar nu s-au putut opune schimbării de regulament, iar acum susțin prin vocea managerului JAS Alessandro Mariani că au identificat ariile de îmbunătățire a modelului Civic.

Regulamentul WTCC nu permite dezvoltarea în timpul sezonului, însă acum se pot pune în practică toate concluziile trase după un an de curse. Atât Honda, cât și Citroen vor face tot posibilul pentru a progresa, iar apariția noului model Lada Vesta ar putea crește suspansul în 2015. Revenind însă la Citroen C-Elysee, perioada de gestație prelungită din 2013 a dat roade din următoarele motive:

  • un program prelungit de teste înainte de prima cursă, de vreme ce calendarul WTCC este extrem de compact în prima parte a anului și nu pot fi intercalate suficiente ședințe de pregătire;
  • susținerea financiară masivă din partea uzinei, care le-a permis să testeze o sumedenie de soluții tehnice, precum trei suspensii față diferite;
  • lipsa unei referințe preliminarii pe circuite, care ar putea părea un impediment, dar cu un comportament mult schimbat al modelelor TC1, le-a permis inginerilor să gândească creativ, fără a încerca să imite rezultatele din trecut;
  • avantajul inerent al motorului turbo de 1.6L dezvoltat de Citroen, pe baza experienței lor bogate în acest sens:
  • mentalitatea de învingători din WRC, care vine la pachet cu o etică a muncii neobosite.

Ce urmează pentru francezi? În primul rând, odată cu acest tour de force, vor bate la ușă clienții. Primul care s-a anunțat este chiar vedeta din curtea lor, Sebastien Loeb. Acesta a pus bazele unei echipe acum câțiva ani, rulând în competiții GT și Porsche, iar de la anul va fi pilot și team manager al echipei SLR ce va folosi două modele C-Elysee. Talentatul francez Jean-Karl Vernay este în discuții pentru cea de-a doua mașină. Și Mehdi Bennani ar fi interesat de o mutare pe Citroen, fie cu echipa sa, Proteam, fie ca al treilea component al echipei de uzină, în locul lăsat liber de Loeb.

Vânzând câteva mașini, Citroen are numai de câștigat, atât în bilanțul contabil, cât și în detrimentul rivalilor care privesc cu teamă la efortul uzinei franceze din această iarnă. Dacă victoria din 2014 a venit cu o mașină ce are un asemenea potențial de îmbunătățire precum se declară în această perioadă, s-ar putea ca prezența mai multor modele Citroen la vârf să fie singura garanție a spectacolului în viitorul apropiat.