Ascensiunea Indy Lights

Ascensiunea Indy Lights

Ce au în comun piloți precum Helio Castroneves, Scott Dixon, James Hinchcliffe, Tony Kanaan, Charlie Kimball sau Josef Newgarden? Toți au fost finaliști ai seriei Mazda Road to Indy, una din cele mai de succes serii de promovare a piloților pentru a ajunge în seria IndyCar și pe grila unei faimoase curse cu un farmec aparte, încă nealterat: Indy 500.

Competiția își are originile încă din anii ’60 în serii de succes precum SCCA Super Vee sau mai cunoscuta competiție Formula Atlantic în care au concurat și viitori piloți de Formula 1 sau veterani Indy. În timp, aceste serii de promovare au dispărut, fiind complet dezorganizate. La începutul anilor ’80 Indycar-ul rămăsese fără o competiție suport cu adevărat valoroasă, și abia din 1986 organizatorii CART au decis să își ia soarta în propriile mâini și să reorganizeze clasele suport. Atunci  se pun bazele American Racing Series (ARS), iar din 1991 această competiție devine Indy Lights. Succesul fulminant a atras rapid atenția companiei Firestone care a devenit unic furnizor de pneuri și sponsor al seriei, folosind propriul nume sau pe cele ale companiilor din propria ogradă.

Actuala idee de open wheel racing s-a definitivat  în 2006 când s-au pus bazele unor campionate de promovare a piloților cu un rol bine definit de regulamente. Asemănător Formulei 1, în State competiția de debut în cursele de monopost este seria USF2000. O putem compara cu F3 europeană. Cei care se afirmă în USF2000 promovează în Pro Mazda Championship  care ar putea fi comparată cu seria GP3 din cadrul FIA. În această serie au cunoscut succesul piloți precum Marco Andretti, James Hinchcliffe, Graham Rahal sau Tristan Vautier. Mai putem aminti de un talent în curs de afirmare precum Conor Daly, veterani ai Nascar-ului precum Michael McDowell sau pilotul BMW Joey Hand, specialist al anduranței de peste ocean. Anticamera seriei Indycar este competiția Indy Lights. Se poate asemăna cu GP2 sau WSR.

Începând cu 2014, de seria Indy Lights se ocupă Dan Anderssen, cu a sa companie Anderssen Promotions. De asemenea, Dan se ocupă și de seriile USF2000 și Pro Mazda Championship. Într-un interviu din vara anului 2013 acordat postului ESPN, Dan Andersson sublinia anumite direcții care vor duce la creșterea de interes pentru aceste competiții suport pentru Indycar.

„Trebuie să trezim interesul pentru seria Indy Lights ca o alternativă la o carieră de succes în motorsport. Piloții nu văd Indy Lights ca o variantă viabilă în carieră și nu consideră seria ca fiind una valoroasă. Datoria mea este să le arăt că această competiție este de luat în seamă și este o alternativă la alte serii mondiale. Trebuie să îmi spun povestea mai bine decât a fost spusă până acum…”  să fie oare o lovitură la adresa FIA în special care organizează competiții suport ce încep să se canibalizeze? Ne mirăm de ce în ultimii ani mai degrabă promovează în Formula 1 piloți din serii alternative precum WSR decât din GP2?  În timp ce primii 3-4 piloți din Indy Lights ajung în Indycar și unii au succes instant, campionii Gp2 ai ultimilor ani își pun ghetele în cui.

Ed Carpenter, Carlos Munoz, Marco Andretti sunt trei dintre cei 18 piloți ce au participat în 2014 la Indy 500 și au confirmat în trecut în Indy Lights. Campioni ai clasei suport ce s-au aflat pe grila 2014 în Indycar au fost Tristan Vautier (2012), Josef Newgarden (2011), JR Hildebrand (2009), Towsend Bell (2001), Scott Dixon (2000), Oriol Servia (1999), ghinionistul contemporan al unui Fernando Alonso ce a jucat magistral și a adunat toți sponsorii spanioli importanți lăsând șomeri conaționali de perspectivă precum Servia, Marc Gene, Pedro de la Rosa.

Acestea sunt povești din paddock-urile motorsportului ce nu transpiră neapărat în presa de specialitate, noroc de frustrările unor piloți ce mai bocesc din când în când prin interviuri obscure. Nu în ultimul rând trebuie menționat și Tony Kanaan (1997) în rândul campionilor Indy Lights. Nu trebuie uitați nici protagoniști de talent dar mai mereu abonați la ghinioane precum Razia sau Filippi, ce vor avea totuși o șansă în 2015 să se afirme în seria mare IndyCar. Recent, campionul din 2014 Gabby Chaves a fost confirmat de către Bryan Herta în IndyCar.

Dan Andersson își punea speranțele în dezvoltarea unei noi mașini pentru 2015, lucru care s-a și întâmplat. În aceste zile noul monopost este testat intens, și se estimează creșterea semnificativă a numărului concurenților pe grilă, dorindu-se depășirea cotei de 20.

Interesul pentru 2015 este foarte crescut: avem deja 10 piloți confirmați, printre care și nume cunoscute precum Felix Serralles  sau Ed Jones veniți din F3. Cele 11 echipe deja confirmate se află în febra negocierilor cu tinere speranțe venite nu neapărat doar din State. Unul din piloții de perspectivă este americanul Spencer Pigot de 2 ori vicecampion USF2000 și campion Pro Mazda Championship în 2014.  Ca o pată de culoare, în 2015 se va implica și celebra echipă Carlin, unul din piloți fiind laterna roșie a grilelor de Formula 1 Max Chilton. Acesta  a participat la ultimul test din 29 ianuarie, dar vizează și teste cu un monopost de Indycar și poate o participare în seria mare.

În premieră pentru 2015 postul de televiziune NBC va difuza toate cursele cestea fiind comentate de Kevin Lee, un celebru specialist al seriei Road to Indy. De asemenea, pe internet se poate urmări și seria de emisuni  Mazda Road to Indy Tv. Episoadele sunt de găsit și pe Youtube.

Specificații monopost Dallara 2015

Viteză maximă: 322 km/h
Design: șasiu și caroserie din carbon
Greutate: 635kg
Lungime: 4,8m
Lățime: 1,9m
Transmisie: cutie semi – automatică în 6 trepte
Motor: AER-P63, 2-litri, 4 cilindri supra-alimentat
Cai putere: 450 cp  plus 50 cp sistem push to pass
Design: aluminiu complet
Greutate: 104 kg fără lichide

The new IL15 chassis

Sesiune teste 2015 27 ianuarie 2015

Sesiune teste 2015 29 ianuarie

Video test Dallara IL15 august 2014

Test și opinii James Hinchcliffe septembrie 2014

Seria Mazda Road to Indy TV

———————
În săptămâna 9-15 februarie, PitStops vă oferă o serie de articole dedicate motorsportului american, sub titlul American Week.
Mansell în IndyCar – Neașteptatul campion din 1993
Haas l-ar aduce pe Jeff Gordon în Formula 1
F1 vs IndyCar – O analiză financiară