Valentino Rossi, pilotul polivalent

Suntem obișnuiți când auzim numele lui Valentino Rossi să-l asociem în mod automat cu MotoGP. Pe bună dreptate, italianul a revoluționat motociclismul internațional, prin personalitatea sa carismatică și extrovertită, ducând frumosul sport pe două roți la cote nebănuite de popularitate. 

Valentino Rossi este acel tip de personalitate ce emană un vibe extraordinar celor din jurul său, tocmai datorită unei carisme nemaiîntâlnite în decenii de motomondial, de la britanicii Hailwood și Sheene. Ce-i drept, spre neșansa celor doi iluștriicampioni britanici și spre norocul Doctorului, în zilele noastre trăim într-o epocă unde imaginea contează destul de mult, poate chiar prea mult.

rossi motogp

Îl știm din cursele pe două roți foarte bine de ce este capabil acest geniu italian cu al său cunoscut număr 46. Pe orice circuit ajunge caravana motomondialului, vedem fluturând steaguri galben-negre cu acest număr, devenit simbol al motociclismului. Recorduri peste recorduri, nouă titluri mondiale, peste o sută de victorii în campionatul mondial, fac din Rossi probabil cea mai apreciată figură a motociclismului modern.

Mai puțin cunoscute publicului sunt celelalte competiții în care Valentino Rossi participă. Atât pe două, dar cât și pe patru roți, italianul de la Yamaha ne-a arătat nu o dată de ce este capabil, el descurcându-se remarcabil în multe situații unde lipsa de experiență ar fi spus contrariul. Ne gândim în primul rând la cursele dragi lui de motocross, apoi la testele cu Ferrari din Formula 1 și mai apoi la aparițiile sporadice din cursele de anduranță moto, la Cursa Campionilor și la cele trei participări ale lui Valentino Rossi din mondialul de raliuri sau în celebrul raliu de la Monza.

Motocross

Discpilina a devenit o practică tot mai des întâlnită în rândul piloților din campionatul mondial de motociclism viteză. Rossi are și el un traseu propriu, acolo unde se antrenează și din când în când, mai își cheamă prietenii din caravana internațională a motociclismului la niște întreceri. Nu o dată, celebrul ranch al lui Valentino Rossi a fost martor unui duel între el și mai tânărul său urmaș și rival, Marc Marquez.

rossi motocross

De altfel, cursele de motocross i-au influențat decisiv stilul de pilotaj al lui Valentino, abordarea virajelor cu un picior scos în afară devenind un trademark personal, adoptat de foarte mulți dintre ceilalți piloți angrenați în competițiile internaționale de motociclism. Acest stil cel puțin nonconformist și-a găsit și contestatari, britanicul Leon Haslam fiind probabil cea mai vehementă voce. Cu toate acestea, rezultatele vorbesc de la sine, britanicul, cândva o mare speranță a motociclismului din Insulă, fiind doar o deziluzie în ultimii ani în Superbike.

Ceea ce ar fi interesant de văzut, dar destul de improbabil de pus în practică, ar fi compararea pilotajului  lui Rossi cu piloții din campionatul mondial de motocross. Atunci am putea să ne raportăm obiectiv și just despre cât de eficient și despre valoarea reală a calităților lui Rossi în ceea ce privește cursele de motocross.

Participările la Cursa Campionilor

De-a lungul longevivei sale cariere din motorsport, Rossi a fost implicat direct și în Cursa Campionilor. De două ori a participat italianul la acest eveniment anual ce strânge nume sonore din toate competițiile motorizate, în 2000 și 2001.

Prima participare a lui Valentino a fost și cea mai bună. În postură de invitat, în decembrie 2000, italianul și-a demonstrat priceperea pe traseul mixt, din asfalt și macadam, el descurcându-se onorabil pe această suprafață ce avantaja piloții veniți din campionatul mondial de raliuri (WRC).

În competiția individuală, Rossi nu a avut nici o șansă în fața lui Gilles Panizzi, francezul impunându-se în ambele manșe, astfel încât, participarea lui Vale la competiția desfășurată în Insulele Canare a fost de scurtă durată. Cu totul alta a fost povestea în competiția pe națiuni, acolo unde eforturilor lui Rossi i s-au alăturat Miki Biason și Emanuele Pirro. În semifinala cu Finlanda, Italia a trecut in extremis de nordici cu 2-1, Rossi pierzând manșa sa. În finala cu Franța, Gilles Panizzi și compania s-au impus la scor de forfait.

Revenit în 2001 cu titlul proaspăt cucerit la clasa regină, pe atunci 500 cmc, italianul a fost învins fără drept de apel de un alt exponent al WRC-ului, de data onorurile revenindu-i lui Allister McRae. Nici în competiția pe națiuni, Italia nu s-a descurcat mai bine, fiind eliminată de această dată în faza grupelor, departe de performanța din 2000.

Anduranță moto

În același an 2001, Valentino Rossi și-a trecut în cont și o participare în renumita cursă de 8 ore de la Suzuka. Adaptabil precum îl cunoaștem cu toții, italianul s-a acomodat repede la modelul Honda de anduranță, câștigând în tandem cu Colin Edwards, campion en titre pe atunci în Superbike.

rossi anduranta

Într-o rară ocazie în care Rossi a concurat fără celebrul său număr 46, italianul și-a dovedit măiestria. La singura ocazie de acest fel, doctorul a fost fantastic, iar soarta a făcut ca patru ani mai târziu, tandemul Rossi-Edwards să se refacă la Yamaha, rivala de moarte a celor de la Honda.

WRC și Monza Rally

Trecem din făgașul atât de cunoscut al lui Rossi într-o altă direcție, cea a curselor pe patru roți. Doctorul nu e străin de aceste competiții, iar participările sale din cursele de raliuri sunt elocvente.

În campionatul mondial de raliuri (WRC), Vale a participat la trei etape, bifând două finish-uri în top 15. Locul 11 din Noua Zeelandă din 2006 rămâne un personal best, dar nici în celelalte două participări italianul nu s-a descurcat deloc rău, fiind pe poziția a 12-a în 2008, în Marea Britanie, dar abandonând în 2002, în același raliu britanic.

rossi wrc

Participările lui Valentino Rossi în Monza Rally au devenit frecvente în ultimii ani, fiind un adevărat succes. Pilotul din Tavullia a încheiat ediția din 2014 pe locul secund, după un alt nume cunoscut, Robert Kubica. Totuși, el se poate mândri cu două succese în acest raliu, în 2006 și 2007.

Nascar

În 2013, sponsorii au adus la viață posibilitatea lui Valentino Rossi de a face o „plimbare” și cu o mașină din Nascarul american. În săptămâna premergătoare Grand Prix-ului de la Austin, compania de băuturi energizante Monster a făcut posibil acest test.

Locația a fost una cu însemnătate deosebită pentru motorsportul american în general, dar și pentru Nascar în particular, ovalul cu o lungime a turului de 1.5 mile, Charlotte Motor Speedway din North Carolina fiind gazda acestui eveniment special.

rossi nascar

Doctorul și-a arătat din nou dexteritatea pe un stock car al lui Kyle Busch, top speed-ul atins de pilotul italian fiind 185 mph, suficient pentru a se califica într-o poziție în primii 15.

Testele cu Ferrari și mirajul Formulei 1

Probabil cea mai cunoscută și popularizată activitate a lui Valentino Rossi  ce nu are legătură cu MotoGP-ul e legată de testele multiple cu monoposturile Ferrari. De-a lungul timpului, Biaggi sau Doohan au testat și ei monoposturi, iar marii piloți ai anilor 50 și 60, Surtees și Hailwood au migrat dinspre cursele pe două roți înspre cele pe patru roți, Il Grande John intrând în istoria motorsportului ca fiind singurul om cu titluri mondiale atât în campionatul mondial de motociclism viteză, cât și în cel de Formula 1.

Rossi și-a demonstrat capacitățile în numeroase ocazii alături de Ferrari, iar o posibilă mutare înspre Formula 1 părea chiar realizabilă la un moment dat, timpii din testele italianului indicând un ritm de cursă foarte bun și cu potențial spre a face față concurenței acerbe din Formula 1.

rossi f1 featured

Cu toate acestea, zvonurile spun că timpii obținuți de italian nu ar fi cei reali, scopul acestor teste fiind mai degrabă unul pur publicitar. De altfel, ne este greu să ne gândim la un nou John Surtees în zilele noastre, mai ales că versatilitatea piloților e subjugată de diferite clauze ce îi împiedică să particpe în alte competiții motorizate în afară de cea în care sunt implicați prin contractul semnat.

Totuși, Rossi a făcut nu o dată vâlvă în paddock-urile Formulei 1 și ale MotoGP-ului, fiind nu o dată subiect monden în ceea ce privește o ipotetică mutare la Scuderia de la Maranello. Un exemplu elocvent a fost acela când în Formula 1 se propunea din ce în ce mai intens ca echipele să angreneze un al treilea monopost în curse, numele lui Vale reaparând pe buzele tifosilor.

Câteva concluzii

Cu toate că Valentino Rossi rămâne un exemplu pozitiv și demn de apreciat pentru polivalența în ceea ce privește cursele pe două și pe patru roți, el nu poate fi trecut pe același plan cu alte nume sonore din istorie, cum ar fi Bernd Rosemeyer, Tazio Nuvolari, John Surtees, Jacky Ickx, John Surtees, Mike Hailwood sau Johnny Cecotto.

Toate aceste nume enumerate mai sus au repurtat succese celebre atât pe două, cât și pe patru roți, iar Rossi nu e printre cei care să aibă vreun titlu mondial în Formula 1, Il Grande John fiind o referință în istoria Scuderiei printr-un titlul mondial obținut cu mare trudă în 1964, la care adăugăm alte șapte titluri mondiale obținute între 1956-1960, la clasele 350 cmc și 500 cmc, alături de legendarul constructor italian MV Agusta.

surtees

Revenind cu picioarele pe pământ, astăzi este ziua lui Valentino Rossi, italianul împlinind 36 de ani. Multe amintiri frumoase au rămas de pe urma curselor și duelurilor cu Biaggi, Gibernau, Stoner, Lorenzo sau Marquez, iar nici în 2015 situația nu va fi diferită.

Vale țintește o a zecea coroană mondială și egalarea unui record ce datează de exact 40 de ani: opt titluri mondiale la clasa regină. Această bornă dificilă de egalat îi aparține unei alte legende a motociclismului italian, Giacomo Agostini, iar cu armada spaniolă contra lui Rossi, Ago poate să fie liniștit că recordul său nu va pica cu ușurință.

Buon compleanno, Valentino!

————–

Citește și:
Top MotoGP 2014: 2. Valentino Rossi
MotoGP teste Sepang: Marquez bate recordul pistei


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

2 comments

  1. Cristian 3 ani ago

    Coincidenta sau nu, astazi isi serbeaza si ziua de nastere!

    Like Dislike
    1. Paul Athes 3 ani ago

      Nu e deloc coincidenta. Textul acesta a fost elaborat pentru a aparea de ziua lui Valentino Rossi. Dupa o discutie in redactie, am decis sa venim cu ceva mai aparte si sa-i prezentam participarile lui Rossi in diverse competitii motorizate, pe doua si patru roti.

      Like Dislike

Comments are closed.

By