Teste Sepang – Rossi cel mai rapid

Teste Sepang – Rossi cel mai rapid

După prima sesiune de teste desfășurată acum două săptămâni la Sepang, piloții clasei mari au reluat programul de pregătire astăzi, în același cadru natural.

Această primă zi a testelor a fost dificilă pentru toate echipele angrenate la clasa MotoGP: condiții meteo imprevizibile, tipice acestei regiuni. Noutățile sunt semnificative, mai ales în taberele Ducati și Yamaha.

La începutul zilei, căldura a fost aproape insuportabilă, temperatura crescând substanțial la prânz. Astfel, pista a devenit alunecoasă și murdară, iar echipele s-au plâns de lipsa aderenței. După prânz, ploaia s-a abătut asupra circuitului, ceea ce a dus la apariția steagului roșu. Sesiunea a fost întreruptă, pentru a fi reluată cu douăzeci de minute înainte de finalul zilei, dar timpii și clasamentele erau deja stabilite  de mult.

Honda

Echipa oficială de uzină Repsol Honda nu a avut o zi extraordinară, fiind sub nivelul etalat acum două săptămâni. Tandemul Marc Marquez – Dani Pedrosa a decis încă de atunci spre ce setări să meargă în aceste teste, dar cel care s-a adaptat mai bine a fost Pedrosa, ecartul dintre el și coechipierul său fiind de mai bine de o jumătate de secundă.

marcmarquez

Campionul mondial al ultimelor două sezoane, spaniolul Marquez a fost departe: timpul său cel mai bun din prima zi de teste a fost 2:01.190, cu aproape 2.5 secunde mai lent decât turul record stabilit în ultima zi a testelor anterioare. Totodată, el a raportat niște probleme la discurile de frână ale motocicletei, fiind vizibil nemulțumit de comportamentul modelului RC213V, ieșind și de câteva ori în decor. De cealaltă parte a garajului, Dani Pedrosa s-a folosit de setările stabilite acum două săptămâni, fiind printre cei care s-au aventurat pe circuitul udat de ploaia torențială pentru a testa comportamentului Hondei în condiții umede.

Yamaha

Mult vehiculata cutie de viteză full seamless gearbox și-a făcut apariția în premieră în testele de astăzi, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Atât Valentino Rossi, cât și Jorge Lorenzo au avut la dispoziție această noutate tehnică pe motocicletele lor. Tehnologia seamless scade timpul de schimbare dintr-o treaptă de viteză în următoarea, neîntrerupând cuplul ca o cutie obișnuită.

rossisepang

Conform lui Kouichi Tsuji, liderul proiectului Yamaha din MotoGP, ținta principală este de a reduce cu două secunde pe cursă diferența față de Honda. Va fi greu de observat acest fapt pe un singur tur, dar e foarte probabil să observăm diferențele atunci când Rossi și Lorenzo vor testa în ritm de cursă.

Yamaha a arătat imediat capacitatea tehnică extraordinară a cutiei de viteze full seamless, Valentino Rossi stabilind cel mai rapid tur cronometrat al zilei. 2:00.414 a fost timpul de referință, dar diferența față de recordul stabilit de Marc Marquez acum o săptămână e de 1.5 secunde în defavoarea italianului de la Yamaha.

Întreaga echipă a fost interesată de performanța noii cutii de viteze, iar prima impresie a fost una pozitivă. Nu e o diferență foarte mare, dar e un ajutor vital, venit într-un moment critic. Motocicleta s-a îmbunătățit pe frânare, fiind mai stabilă la intrarea în viraje. Mai avem de muncit pentru a înțelege potențialul acestui sistem pe deplin, dar primul test a decurs bine și sunt foarte încântat să mă regăsesc pe prima poziție la finalul zilei – Valentino Rossi.

Cu toate noutățile aduse în prim plan, această primă zi a testelor de la Sepang nu a fost extraordinară pentru Jorge Lorenzo. Chiar spaniolul a recunoscut că nu a fost cea mai bună zi a sa, însă admite că noua cutie de viteze e un punct forte al unei zile de uitat pentru el. Acesta s-a situat pe locul al cincilea, la peste o jumătate de secundă în urma lui Valentino Rossi. Timpul cel mai bun scos de Lorenzo a fost de 2:01.055.

Mi-a fost foarte greu să fiu competitiv astăzi. Setarea folosită la ultimul test nu a funcționat așa cum mă așteptam. Partea pozitivă e că am reușit să testăm noile downshift-uri seamless. Amândoi, atât eu, cât și Valentino suntem impresionați. E doar prima zi în care le testăm, dar deja funcționeză mai bine decât cele vechi. Motocicleta oferă mai multă stabilitate în zonele de frânare, astfel încât pot frâna puțin mai târziu. Mai sunt câteva ajustări de făcut, dar are mult potențial. Trebuie să înțelegem cum să scoatem potențialul maxim din această tehnologie nouă. Nu vom reduce tot ecartul ce ne desparte față de Honda, dar va mai bine – Jorge Lorenzo.

Ducati

După lansarea noii motociclete de acum câteva zile, modelul GP15 era așteptat cu sufletul la gură de toți împătimiții motociclismului. E noul copil de suflet al lui Gigi Dall’Igna, prima motocicletă proiectată de la mutarea sa la gruparea din Bologna din toamna lui 2013. Principala direcție de dezvoltare vizează eliminarea problemei la subvirare. De asemenea, designul motocicletei face ca aceasta să fie mai mică, mai scurtă, fiind radical schimbată față de precursoarea ei, GP14.

Andrea Iannone și Andrea Dovizioso au realizat câteva tururi pe modelul GP15. Dacă Dovi a realizat cel mai rapid tur personal pe modelul GP14.3, Iannone l-a realizat pe noua motocicletă. Toate semnalele sunt pozitive, reacția lui Andrea Dovizioso fiind concludentă în acest sens:

Virează!

ducati

Cei doi piloți italieni nu au făcut tururi de forță astăzi, mizând mai degrabă pe găsirea unei setări optime pentru atacarea ulterioară a timpilor rapizi. Astfel, Dovizioso a încheiat prima zi a testelor pe locul 10, în timp ce Andrea Iannone a reușit să închidă topul 15.

GP15 vine ca o speranța a bolognezilor de a reveni pe culmile gloriei de altădată, amintirile titlului mondial din 2007 fiind deja prăfuite de evoluțiile derizorii din ultimii ani.

Suzuki

Marea surpriză a zilei de astăzi a fost Suzuki. Problemele cu motoarele de la Valencia din toamna trecută sunt istorie, iar Aleix Espargaro și Maverick Vinales au arătat astăzi potențialul GSX-RR e de a se clasa cu ușurință în top 10. După un test reușit realizat acum două săptămâni, tehnicienii de la Suzuki s-au întors la uzina din Hamamatsu și au analizat datele obținute de pe urma tururilor efectuate la Sepang.

Câteva update-uri la motor au fost efectuate între cele două teste malaeziene, fapt care l-au adus pe Aleix Espargaro pe un nesperat loc 4, timpul său de referință fiind de 2:01.055, distanța dintre el și Valentino Rossi fiind de aproximativ șase zecimi. Aleix Espargaro este pilotul principal conform planurilor celor de la Suzuki privind dezvoltarea noii motociclete.

aleix

Totuși, nici Maverick Vinales nu s-a descurcat rău. Din contră, el continuă să impresioneze prin adaptarea rapidă la modelul GSX-RR, fiind lăudat de tehnicienii echipei Suzuki pentru capacitatea de a învăța repede specificațiile tehnice și setările motocicletei și fiind capabil să-l prindă din urmă pe Espargaro. Va fi interesant de urmărit Vinales atunci când echipa va decide să-i acorde și lui câțiva cai putere în plus.

De altfel Suzuki nu a stat degeaba, lucrând intensiv la îmbunătățirea puterii motorului, o problemă ce data încă din noiembrie, de la primul test de la Valencia. Vinales a demonstrat imediat că tinerețea și vigoarea sa sunt elemente cheie, stabilind un excelent tur cronometrat în 2:01.317, ocupând astfel a noua poziție la finalul zilei de teste.

Aprilia

În tabăra celor de la Aprilia sentimentele sunt împărțite, cei doi piloți ai echipei Gresini Aprilia fiind la extreme. Dacă despre Alvaro Bautista putem vorbi în termeni buni, comportamentul lui Marco Melandri lasă mult de dorit, adaptarea sa la noile specificații ale motomondialului fiind mult mai dificilă decât ar fi prevăzut oricine.

Gruparea din Noale va avea mult de muncit pentru a încerca să aducă motocicleta spre locurile fruntașe ale grilei, dar există semne îmbucurătoare. Alvaro Bautista a realizat al 12-lea timp al zilei, spaniolul fiind primul care a evidențiat îmbunătățiri în ceea ce privește motorul Aprilia. Totuși, noul șasiu nu a fost încă testat de riderii oficiali, singurul care a avut această onoare fiind Michael Laverty, pilotul de teste al echipei.

.marcomelandri

Din nefericire, situația lui Marco Melandri nu e deloc roz. Italianul nu pare prea motivat și nici în forma cea mai bună. O nouă dezamăgire și Melandri a fost din nou lingura de lemn, încheind pe ultimul loc, la o diferență semnificativă față de primul clasat, conaționalul Valentino Rossi. Se pare că principala problemă evocată de Melandri e adaptarea la pneurile Bridgestone, dar situația persistă de prea multă vreme pentru ca scuza italianului să mai fie credibilă. Deja zvonurile nu sunt îmbucurătoare pentru Marco, existând posibilitatea ca el să nu ajungă la prima cursă din sezon.

Clasamentul final al primei zile:

1. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 2m 0.414s
2. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.543s +0.129s
3. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 0.876s +0.462s
4. Aleix Espargaro SPA Team Suzuki MotoGP (GSX-RR) 2m 1.055s +0.641s
5. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 2m 1.162s +0.748s
6. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (RC213V) 2m 1.190s +0.776s
7. Cal Crutchlow GBR CWM LCR Honda (RC213V) 2m 1.222s +0.808s
8. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.241s +0.827s
9. Maverick Viñales SPA Team Suzuki MotoGP (GSX-RR)* 2m 1.317s +0.903s
10. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici GP14.3/GP15) 2m 1.355s +0.941s
11. Scott Redding GBR Estrella Galicia 0,0 Marc VDS (RC213V) 2m 1.592s +1.178s
12. Alvaro Bautista SPA Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 2m 1.740s +1.326s
13. Hector Barbera SPA Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 2m 1.926s +1.512s
14. Nicky Hayden SUA Drive M7 Aspar (RC213V-RS) 2m 2.062s +1.648s
15. Andrea Iannone ITA Ducati Team (Desmosedici GP14.3/GP15) 2m 2.142s +1.728s
16. Danilo Petrucci ITA Pramac Racing (Desmosedici GP14.1) 2m 2.225s +1.811s
17. Karel Abraham CEH Cardion AB Motoracing (RC213V-RS) 2m 2.394s +1.980s
18. Stefan Bradl GER Forward Racing (Forward Yamaha) 2m 2.410s +1.996s
19. Yonny HernandezCOL Pramac Racing (Desmosedici GP14.2) 2m 2.606s +2.192s
20. Eugene Laverty IRL Drive M7 Aspar Honda (RC213V-RS)* 2m 2.730s +2.316s
21. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Desmosedici GP14 Open) 2m 2.941s +2.527s
22. Jack Miller AUS CWM LCR Honda (RC213V-RS)* 2m 3.006s +2.592s
23. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 2m 3.105s +2.691s
24. Loris Baz FRA Forward Racing (Forward Yamaha)* 2m 3.316s +2.902s
25. K. Nakasuga JAP Yamaha Test Rider (YZR-M1) 2m 3.337s +2.923s
26. Alex De Angelis SNM Octo IodaRacing (ART) 2m 3.966s +3.552s
27. Marco Melandri ITA Factory Aprilia Gresini (RS-GP) 2m 4.000s +3.586s

Comments are closed.