BTCC Brands Hatch: noul Civic e o forță

BTCC Brands Hatch: noul Civic e o forță

După recentele dezamăgiri din campionatele de turisme intens promovate a venit momentul ca fanii fenomenului să vadă un spectacol adevărat. Unde putea să se întâmple aces lucru dacă nu în patria turismelor, Marea Britanie?

Weekend-ul care tocmai a trecut ne-a adus mult așteptatul debut al campionatului britanic de turisme. În pauza de iarnă s-au produs schimbări spectaculoase de regulament și schimbări numeroase în ce privește trecerea piloților de la o echipă la alta dar și premiere în ce privește materialul de concurs al team-urilor din campionat. Interesul s-a concentrat pe cele mai galonate 4 echipe din campionat: West Surrey, Team Dynamics, Triple 8 și nou apăruta în peisaj BMR și nu BRM, cum încerca să ne convingă cu nonșalanță prezentatoarea ITV de pe grilă, cunoscuta Louise Goodman.

Marile lovituri de imagine au fost date în intersezon de echipele West Surrey  care a reușit reactivarea campionului Andy Priaulx și mai puțin performanta echipă BMR care a trecut printr-o restructurare de proporții și un puternic input financiar.  Aceste schimbări au dus și la angajarea unor piloți de top, respectiv Jason Plato și Colin Turkington. De asemenea o noutate absolută este mașina de concurs: un Volkswagen CC mult îmbunătățit față de modelul cu care Alain Menu și Aron Smith reușeau victorii conjuncturale în sezonul 2014.

Cursa 1

Prima cursă din cele 3 programate a debutat în forță, cu Andy Priaulx în pole, hotărât să își adjudece prima victorie în noua stagiune. Pe urmele sale se afla coechipierul Rob Collard, un tată fericit de victoria fiului său Ricky, care concurează în MSA Formula (F4 britanică) pentru Arden.

Ieșirea din primul viraj Paddock Hill Bend este un loc favorit al fanilor
Ieșirea din primul viraj Paddock Hill Bend este un loc favorit al fanilor

Pe o vreme încă rece, cursa a început în forță pentru Priaulx ce își ținea coechipierul sub control, însă odată cu trecerea tururilor mai mulți piloți au aflat pe propria piele ce înseamnă modificarea regulamentului de folosire al pneurilor Dunlop. Andy Priaulx a fost printre cei care nu au mai putut ține pasul cu urmăritorii și a căzut în clasament. Cine a ales cauciucul de compoziție soft a dat greș în prima cursă.

În turul 13 Collard a trecut de Priaulx și s-a impus autoritar în prima alergare. Pe urmele sale s-au aflat coechipierii de la BMR, Plato și Smith, ce au demonstrat competitivitatea modelului Volkswagen CC încă de la prima cursă.

După o evoluție în BTCC fără mari rezultate cine ar fi crezut că Jack Goff se poate ridica la înălțimea sarcinii de a pilota MG-ul de uzină al echipei Triple8? Acesta a făcut o cursă impresionantă terminând pe locul 4. Pe toată durata cursei l-a ținut la respect pe campionul Colin Turkington cu al său BMR Volkswagen CC. Pe cît de impresionant a fost Goff pe durata weekend-ului, pe atât de lipsit de strălucire a fost Turkington, departe ca ritm de colegii Plato și Smith. Totuși, este în perioada de acomodare cu o mașină cu tracțiune față după ce în trecut a pilotat un model BMW 125i.

Locurile 6,7, 8 au revenit în ordine piloților Gordon Shedden, Andrew Jordan și Matt Neal. Se profila deja monopolul celor patru echipe mari, singurul pierdut prin pluton fiind Sam Tordoff.

Subliniem și o creștere de performanță  a modelului Toyota Avensis al echipei Speedworks, pilotat spre locul 10 de Tom Ingram, un pilot de urmărit cu atenție cursele viitoare. S-a mai remarcat din nou și perechea Morgan/Moffat, care și-a croit drum prin plutonul secund cu abilitate pe modelele Mercedes A-Class.

Cursa 2

A doua alergare a zilei l-a adus în prim plan pe Jason Plato. Acesta a plecat din pole position și a pus rapid aproximativ 4 secunde față de urmăritorii Gordon Shedden și Andy Priaulx, chestiunea învingătorului fiind indiscutabilă. Cursa autoritară a lui Plato avea să țină până aproape de final, când cu numai 3 tururi de disputat, veteranul a ieșit brusc în decor și s-a înfipt într-un mal de pământ în virajul Paddock Hill Bend. Sub ochii noștri s-a observat o pană de cauciuc pe stânga față, însă Plato a găsit forța mentală să-și arate recunoștința față de mulțimea de fani fideli în lungul drum înspre boxe. Poate și convingerea că CC-ul a ajuns unde trebuie l-a îmbărbătat.

Plato n-a fost amenințat nici măcar la prima trecere prin acul de păr Druids.
Plato n-a fost amenințat nici măcar la prima trecere prin acul de păr Druids.

Lupta pentru victorie s-a dat între Shedden și Priaulx, ce s-au depășit periodic pe virajele Paddock Hill respectiv Druids. Finalul de cursă avea să fie unul de infarct, câștigător fiind Shedden cu un avans de doar 0.040 secunde față de Priaulx. Pe locul 3 a terminat Colin Turkington de la BMR urmat de același Adam Morgan și de primul MG (Jordan). Surprinzător, pe locul 6 avea să termine Tom Ingram cu a sa Toyota, urmat de Sam Tordoff ce începe campionatul în stilul obișnuit, fiind de cele mai multe ori invizibil pe circuit.

Pe varianta Indy, spectatorii văd acțiune în fiecare secundă, în plan apropiat sau îndepărtat
Pe varianta Indy, spectatorii văd acțiune în fiecare secundă, în plan apropiat sau îndepărtat

Cursa 3

Manșa a treia avea să aducă o controversă intens discutată de fani și anume procedeul de extragere din urnă a ocupantului primei poziții pe grilă din primii 10 clasați ai cursei secunde. Cel ales să facă extragerea a fost Rob Austin, ocupantul locului 10 la volanul unui exotic model Audi A4.  Un adevărat paradox să vezi o competiție în care un Audi nu are nici o șansă la victorii.

Rob Austin s-a extras pe sine din urnă, ceea ce a trezit anumite suspiciuni. Nu a fost singurul caz de acest gen: în 2014 Fabrizio Giovanardi reușea același lucru, însă atunci nimeni nu a avut ceva de comentat. Prezentatorul Steve Rider a fost cel care la presiunea organizatorilor competiției a tras din urnă o alta bilă cu un număr de concurs pe ea. Soarta avea să-l răzbune pe Austin, numărul extras era 10, ceea ce însemna că Rob era norocosul care avea să plece din pole position!

Tur de tur, primii trei au fost inseparabili la trecerea prin Druids.
Tur de tur, primii trei au fost inseparabili la trecerea prin Druids.

Încă din primele viraje ale manșei a treia a fost evident că Audi-ul lui Rob Austin nu are nici o șansă în fața urmăritorilor Matt Neal și Jack Goff, însă tururile treceau și defensiva lui Austin dădea rezultate. Cu doar 5 tururi rămase Jack Goff reușește să îl împingă în afara pistei decisiv pe Austin și preia temporar conducerea cursei fiind urmat de Matt Neal.

Asemenea cursei MotoGP din Qatar (Yamaha vs Ducati), am asistat pe ultimele tururi la un duel între un model MG cu un avantaj vizibil pe viraje și o Honda Civic care se descurca mult mai bine pe liniile drepte, avantajul evident fiind în momentul accelerării.  Avea să fie a doua victorie Honda după succesul lui Shedden din prima întrecere, un succes remarcabil pentru debutul noului Civic. O cursă remarcabilă, puțin speculată de camerele de transmisie a fost cea a lui Jason Plato, plecat de pe locul 24 și ajuns cel mai sus pe locul 12. Din păcate uzura accentuată a pneurilor l-a coborât în clasament până pe locul 16.

Mai puțin norocos a fost Gorddon Shedden ce a trebuit să intre la boxe cu un început de incendiu la motor. Ulterior a revenit pe circuit dar a terminat cursa la coada grilei. De asemenea, pilotul Triple 8 MG Andrew Jordan a fost nevoit să treacă pe la boxe în urma unei pene cauzată de un incident pe circuit. Lucru mai rar întâlnit în alte competiții de turisme, în manșa a treia am avut nu mai puțin de 7 modele diferite în top 8.

Așteptările weekend-ului au fost cele intuite după ultimele teste, echipele West Surrey,Team Dynamics și Triple 8 fiind principalii protagoniști. Deloc surprinzător BMR se ridică la nivelul rivalilor, fiind echipa cu cele mai multe puncte acumulate în cele 3 întreceri, doar purul ghinion privându-i de obținerea unei victorii.

Următoarea cursă va avea loc  pe circuitul Donington Park în data de 18-19 aprilie.

Rezultatele celor trei curse pe siteul oficial BTCC.