Start ratat pentru turismele românești

Start ratat pentru turismele românești

Weekendul 18-19 aprilie ar fi trebuit să marcheze un eveniment istoric în motorsportul autohton – începutul Campionatului Național de Turisme, pe primul proiect de circuit ajuns într-o formă exploatabilă, cel de la Adâncata.

Anul 2015 a început cu alegeri la FRAS, iar chestiunea curselor pe circuit a fost folosită ca argument pro și contra diverșilor candidați. Însă ar fi injust să lansăm vreo acuzație de rea-voință cuiva anume, de vreme ce vina se împarte între toți, dar absolut toți cei implicați în acest fenomen.

Ce ar trebui să fie cursele de turisme

Dintre seriile de anvergură, cel mai potrivit exemplu ar fi seria britanică. Nu se aștepta nimeni la un duel al constructorilor pe modelul DTM, însă majoritatea formațiilor engleze din BTCC iau modele de serie fără vreun sprijin de uzină și le aduc la specificația cerută de forul organizator. În România a trenat apariția regulamentului, apoi a fost copiată împărțirea pe clase de la Coastă.

Așadar, în loc să avem (cel puțin) o clasă open, ne-am trezit doar cu două serii monomarcă: Logan și Lupo. Mulți s-au grăbit să condamne caracterul neatractiv al acestor mașini, însă nu m-aș opri asupra acestui aspect din trei motive:

  • Cupa germană VW Lupo a fost un proiect de succes, demarat în 1998. La finele lui 2003 s-a trecut la Polo, apoi la Scirocco, acestea fiind curse-suport ale DTM, gândite pentru începători în turisme. De aceea, dacă o punem la locul potrivit, Cupa Lupo este o variantă ieftină și potrivită pentru a descoperi lumea turismelor, iar motorul de 1.6 GTI 16v a fost suficient de potent pentru a-l scoate în evidență de exemplu pe Peter Terting, ajuns ulterior în DTM și WTCC;
  • Tot ADAC-ul german a sancționat și o serie monomarcă ce folosește modele Logan. Așadar, dacă sunt bune pentru nemți, sunt și pentru pretențiile piloților (de facebook) din țara noastră, dacă filonul patriotic s-a frânt de tot;
  • În fine, problema nu sunt mașinile, ci faptul că ambele serii sunt destinate începătorilor, deci gândite ca și serii suport pentru o clasă Open, cu mașini provocatoare și greu de strunit. Unde a fost această clasă?

Ce am avut pe pistă în weekend

  • O competiție de Time Attack, complet lipsită de sens dacă nu ești cel ce colectează taxe de participare. Încă de la primul draft ce a pus bazele CNT, a fost alăturat acest concept de Time Attack tocmai pentru a oferi ocazia unor ”street racers” să se apropie de universul turismelor. Practic, într-o țară fără cultură de motorsport, cei ce vin la Time Attack cu Ferrari nu vor trece pe Logan sau Lupo. Deci asocierea celor două competiții în același weekend este nulă din punct de vedere sportiv;
  • Cinci modele Lupo, apoi opt modele Logan. După o iarnă întreagă în care se arunca cu cifre (pentru că vorbitul e gratis), la ora la care steagul cade și vorbăria se oprește, iată ce am avut concret: o mână de mașini teoretic egale, pilotate de un grup foarte eterogen din punct de vedere valoric. Consecința directă a fost o alergare fără legătură cu disputele strânse din turisme;
  • Public aproape zero, ceea e din nou firesc. Terenul bine irigat din vecinătatea pistei n-a fost folosit pentru sădirea plantelor halucinogene care să-ți dea impresia celor 30 de Loganuri teoretice. Și nici alte distracții colaterale nu sunt, așadar nu poate fi considerată o destinație de weekend cu familia. S-o spunem pe bune: așa cum nu se poate inaugura o autostradă doar după ce ai turnat asfaltul, la fel e și un circuit.

Cine și cu ce a greșit?

  • Federația nu ne oferă nicio informație pe site despre cele două etape de turisme, deși comunicarea este coordonata cea mai explicită a programului noii conduceri. Iată și clasamentele generale;
  • Un site oficial al CNT nu există. Pe siteul circuitului, nimic. Pe siteul școlii de pilotaj Willi Motorsport, rezultate doar de sâmbătă. Cum ar putea presa să mediatizeze o serie care nu furnizează nici măcar rezultate, d-apoi un live timing?
  • Toate solicitările noastre (liste de înscriși, timpi din antrenamente) nu au primit vreun răspuns.
  • Singurii care au oferit update-uri au fost cei de la Exelixis Motorsport. Le mulțumim pe această cale și le reamintim oficialilor că un reshare barem era un efort minim.
  • Preparatorii de Loganuri chiar au crezut că se vor găsi mulți să dea 2000E pe etapă în România pentru închirierea unor asemenea mașini? În săptămâna anterioară etapei, se coborâse și la 1400E, ceea ce ilustrează dorința infinită a românilor de a-și asigura marje nesimțite de profit.

Lipsa unui promoter pune capac la această antrepriză și garantează marginalizarea sa prin imposibilitatea accederii înspre televiziuni. Marele avantaj al curselor de circuit este tocmai ușurința cu care pot fi retransmise pe sticlă, însă cine ar da vreun ban pe drepturile de televizare ale unei serii cu 5 sau 8 mașini, care mai mult se bat să reziste pe limba de asfalt înconjurată de varii pericole improprii?

Campionatul Național de Turisme a ratat complet startul. Și n-aș fi convins că toată lumea regretă, dar nouă chiar ne pare rău pentru asta.