24h Ring: germanii sub semnul noilor reguli GT3

24h Ring: germanii sub semnul noilor reguli GT3

Vă plac actualele modele SLS și Z4? E ultimul an în care le vedem în specificație GT3 și implicit aceasta este ultima lor cursă de 24 de ore pe Nordschleife. Prezent și viitor, în discuție.

Cei trei mari constructori germani ce-și dispută supremația și în DTM sunt în plin proces de reformare în ceea ce privește programele de GT, după ce FIA a schimbat regulile jocului la GT3 spre a spori securitatea. În această arenă intră și Porsche să-și măsoare forțele cu rivalii autohtoni de tradiție, iar în ultimii cinci ani fiecare dintre cele patru mari uzine a cunoscut gustul victoriei după 24 de ore pe Ring. Toți au aruncat responsabilitatea de favoriți pe Audi, însă aceștia susțineau înainte de antrenamente că BMW ar ascunde ceva…

Audi putem spune că a furat startul, sau că sunt cei mai pregătiți. Astfel, noul R8 LMS aliniat la specificațiile GT3 2016 a fost modificat pentru seria VLN de anul acesta (puterea motorului redusă de la 585CP la 500). Spre deosebire de R8 LMS Ultra de anul trecut, noul model este cu 25kg mai ușor, ceva mai scurt și mai scund, însă cel mai important aspect este tocmai cel vizat de FIA: rigiditatea structurală a crescut cu 39%. Studiul aerodinamic dedicat modelelor LMP1 a făcut ca și GT-ul Audi să primească o podea integrată cu difuzorul, care generează un plus de apăsare aerodinamică ce a permis reducerea mărimii aripii spate fără vreo pierdere totală de downforce. Oricum, faptul că Audi poate să adune deja informații practice, rulând cu noua mașină, ar putea fi un mare plus. Faptul că mașina deja s-a impus într-o etapă VLN și inspiră teamă rivalilor cu modele învechite e doar un bonus – lupta dreaptă va începe în 2016 și va dura ani buni. Alt avantaj vine din comparația directă dintre cele patru mașini noi și cele trei Ultra, modele care nu mai rezervă secrete și care reprezintă un bun benckmark. Atâta doar că două dintre cele trei modele vechi au fost închiriate în cadrul programului ”Race Experience” care se traduce foarte simplu – plătești și alergi. Alex Yoong, de exemplu, nu se mai satură de plătit.

BMW vine pentru ultima oară cu Z4, cu care chiar dacă au câștigat destule curse de ambele părți ale Atlanticului, tot n-au reușit să se impună în vreun maraton de 24 de ore. Prin paddock se zvonește că M6, înlocuitorul său își va face apariția surprinzătoare în acest weekend, însă nicio invitație oficială la lansare nu a venit încă. Revenind la cei ce vor concura, Team Schubert a arătat excelent în antrenamente, însă parcă totuși ne-am aștepta ca echipajele Marc VDS să fie la bătaie pentru victorie. Mașina nr. 25 are un mare avantaj pe ploaie, unde Maxime Martin pare să fi găsit acum doi ani un secret care-l face extrem de rapid. Pe ploaia de la începutul primelor calificări, nimeni altul n-a putut coborî sub 10 minute pe tur, iar Maxime n-a făcut-o doar o dată. Lucas Luhr are 14 starturi și două victorii, fiind o garanție a constanței. De cealaltă parte, veteranii Dirk Adorf (23 starturi) și Jorg Muller (20 starturi, 2 victorii) sunt încrezători, însă depind și de colegii lor. Nick Catsburg este foarte motivat și lipsește de la o etapă importantă din . pentru a fi aici, în timp ce Farfus speră să nu fie veriga slabă, precum a fost altă adiție din DTM în 2015 – Bruno Spengler la Daytona.

Black-Falcon-1
Strict estetic, mașina Black Falcon #5 câștigă clasa SP9/GT3

Mercedes a arătat deja publicului larg care va fi urmașul modelului SLS, însă momentan noul AMG GT GT3 este doar de expoziție. Se spune că va fi văzut în etapele VLN spre final de sezon, dar în actuala ediție a cursei de pe Ring stă pe margine. Arată bine (chiar dacă e ceva mai cuminte decât actualul SLS), însă numele este absolut insipid. Să-i vrem răul doar pentru a-i trece vremea cât mai repede? Nu merită, de vreme ce deja devine un obicei pentru uzina din Stuttgart să se poticnească la denumiri și să ne trezim cu AMG-uri peste tot. Pe când un MercAMGedes? Revenind la 2015, echipa Black Falcon are sediul peste drum de circuit și a învins în 2013. De fapt, trofeul n-a părăsit localitatea în ultimii patru ani, de vreme ce și Phoenix (Audi) sau Manthey (Porsche) tot aici rezidă. Black Falcon trag de Yelmer Buurman pe ambele mașini, însă echipajele lor nu sunt foarte echilibrate. Bernd Schneider a condus în antrenamente înainte de a fi devansat de BMW-uri, iar în cealaltă mașină îl avem pe Jaap van Lagen, care a dovedit în testul WTCC de joi că adoră această pistă, fiind al nouălea (și prima Lada) pe o mașină prea puțin familiară.

Porsche sunt outsideri cu echipajele Manthey, dintre care unul nici nu e în clasa SP9/GT3. Însă modelul Falken s-a plasat în top 5 cu timpi absolut respectabili de la toți membrii echipajului. Peter Dumbreck se simte în largul său pe ploaie, ca orice britanic pur-sânge. Constructorul german a ales tocmai acest weekend pentru a prezenta înlocuitorul actualului 911 GT3 R, care se numește … ”noul 911 GT3 R”. Previzibil. Vineri la ora locală 13 va avea loc lansarea, ocazie cu care sperăm să se dezvăluie și primele ocazii în care-l vom vedea pe pistă.