F3 Spa: Les Combes, virajul critic

F3 Spa: Les Combes, virajul critic

Toate cele trei dispute din F3 europeană au fost decise prin acțiuni captate de camerele din șicana Les Combes. Rosenqvist a avut un weekend mizerabil și nici Giovinazzi n-a punctat prea bine, așadar avantaj pentru Leclerc și Dennis.

După șirul de controverse iscat cu ocazia vizitei la Monza, erau puține șanse ca plutonul să se calmeze subit pe un traseu atât de predispus la dueluri precum Spa. Vremea a complicat socotelile ca de obicei, așa că titlurile relatărilor de după manșele belgiene vor avea din nou în prim-plan mai degrabă incidentele grave decât învingătorii.

Cursa 1

Primii trei pe grilă au fost exact cei ce au acele numere pe mașină: Rosenqvist, Dennis și Giovinazzi.  În urma lor însă, Pietro Fittipaldi și Brandon Maisano au realizat performanțe notabile pentru a-l devansa pe Charles Leclerc. Ca de obicei, selectivul traseu din Ardeni reprezenta un bun prilej de a descoperi câțiva piloți deosebiți, care plasau mașini de pluton în poziții neobișnuit de bune pe grilă.

Cea mai liniștită cursă a weekendului avea să fie prima, un soi de rezumat a ceea ce am putut vedea până acum în sezon. Cei trei favoriți la titlu s-au desprins în față: Rosenqvist, Giovinazzi și Leclerc, Jake Dennis fiind incapabil să țină ritmul acestora pe final. Însă depășirile dintre cei trei aveau loc la fiecare trecere prin Les Combes, iar mersul pe sârmă prin frânările riscante s-a transformat în coșmar pentru primii doi aproape de final. Giovinazzi a schimbat trasa și a venit peste Rosenqvist, iar Leclerc a profitat pentru a moșteni prima poziție, atât în cursă, cât și la general.

Italianul a abandonat pe loc, iar suedezul a revenit din decor pentru a ocupa poziția secundă în fața lui Alex Albon și Santino Ferrucci, care l-au depășit pe Dennis. Au mai fost puncte pentru Russell, Jensen, Fittipaldi, Schiller și Lorandi, lista abandonurilor fiind nesperat de redusă – doar Giovinazzi și Solomon.

Leclerc a adus așadar cel de-al patrulea succes consecutiv la Spa pentru șasiul Van Amersfoort moștenit de la Max Verstappen, cu care olandezul bifase o triplă acum un an în Belgia, atrăgând toate privirile experților din Formula 1.

Cursa 2

Grila cursei secunde avea destule surprize în primele locuri, singurul protagonist al campionatului care s-a clasat onorabil fiind Rosenqvist, al patrulea în spatele lui Jensen, Maisano și Stroll. Sam MacLeod și Pietro Fittipaldi au completat linia a treia, iar Boccolacci și Sette Camara au prins top 10. Nu același lucru se putea spune despre Giovinazzi (P12) și Leclerc (P13), ba chiar italianul pleca și mai din spate după o penalizare de trei locuri în urma incidentului din prima alergare.

La start am avut un prim incident ce a necesitat neutralizarea, iar apoi un grup de trei s-a desprins în față: Jensen, Stroll și Rosenqvist. În turul al șaptelea, același punct de frânare le-a fost fatal fruntașilor, în momentul în care Stroll a virat înspre stânga și a colectat celelalte două monoposturi. Rosenqvist a fost victima inocentă a colegului său și pentru a doua oară în aceeași zi pierdea cursa în același viraj. Jake Dennis era departe de aceștia, dar a moștenit prima poziție, urmat de Ferrucci și Sette Camara, ambii la primul lor podium în categorie.

Însă până la final am mai avut un incident de mare gravitate, Gustavo Menezes decolând înainte de Les Combes după un contact cu roata spate a monopostului pilotat de Brandon Maisano. În ciuda dinamicii asemănătoare cu incidentul fatal al lui Marco Campos din 1995 (Formula 3000, Magny Cours), pilotul american a ieșit nevătămat din monopostul său.

Leclerc a terminat al șaselea, în spatele lui Maisano și Boccolacci, însă tot a fost mai bine decât locul 9 ocupat de Giovinazzi.

Cursa 3

După incidentul provocat în cursa secundă, Lance Stroll a primit o (justă) etapă de suspendare din partea oficialilor. Jean Todt, prezent la Spa, a anunțat că-i va băga pe toți piloții în ședință după acest weekend, însă etapa de la Norisring bate la ușă, iar atacurile nebunești în acul de păr Grundig n-au lipsit nici în sezoanele mai liniștite. Să dai vina exclusiv pe grila suprapopulată ar fi injust, de vreme ce multe dintre aceste incidente au avut loc în față, implicând piloții de la Carlin, Prema și Mucke, echipele de frunte.

Revenind la cursa duminicală, ploaia ce a căzut înainte de start a făcut ca unii piloți să aleagă pneurile de ploaie, iar alții pe cele de uscat (majoritatea). Pariul riscant al gumelor de ploaie a dat roade în primă fază pentru Tatiana Calderon, care a ajuns să conducă întrecerea, la fel cum se întâmplase și anul trecut la Nurburgring cu Richard Goddard (T-Sport). Însă pista s-a uscat și tânăra din Columbia a fost nevoită să intre la boxe pentru a schimba cu pneuri slick, pierzând contactul cu pozițiile ce aduc puncte.

După clasările excelente din manșa precedentă, Boccolacci și Sette Camara se aflau din nou în top 5, însă n-au încăput unul de altul în Les Combes și au lăsat locurile altora. Mikkel Jensen a plecat din spatele lui Jake Dennis, însă l-a devansat la start și a preluat conducerea. Nu avea să țină mult, danezul lovind glisierele la ieșirea din aceeași șicană fatidică. Dennis a moștenit din nou prima poziție și s-a impus pentru a patra oară în acest sezon (și a doua oară conjunctural la Spa), reușind să se apropie de primii trei la general după un weekend cu puncte bune.

Charles Leclerc a avut o cursă bună de recuperare după calificări problematice, reușind să termine al doilea după ce a presat liderul pe final. Giovinazzi ar fi putut încheia al treilea, însă la ieșirea din Radillon s-a precipitat să treacă de Tatiana Calderon și a atins-o din spate, iar aripa sa față s-a desprins dintr-un montant. Organizatorii i-au arătat steagul negru cu portocaliu și l-au obligat să treacă pe la boxe, iar astfel podiumul a fost completat de George Russell. Rosenqvist a terminat al cincilea, în spatele altui pilot Carlin, Callum Ilott.

Maisano, Lorandi, Gunther și Albon au punctat, însă ocupantul locului 10, Pietro Fittipaldi, a fost omul cursei. Brazilianul plecase de pe locul 31 și s-a simțit în largul său în aceste condiții schimbătoare, reușind să urce peste 20 de poziții.

La general, Leclerc a trecut în frunte cu 217,5 puncte, iar noul ocupant al locului secund este Jake Dennis (189p), care i-a devansat pe ghinioniștii etapei din Belgia: Rosenqvist (188p) și Giovinazzi (184p).