Formula 1 Ungaria 2015: pentru cei care gustă unul sec

Formula 1 Ungaria 2015: pentru cei care gustă unul sec

Ca şi Monaco, Budapesta este o locaţie splendidă, chiar dacă nu neapărat pentru racing. Bineînţeles că au fost ediţii precum cele din 1989, 2006 sau 2014, dar acestea nu au făcut decât să confirme regula: Hungaroring-ul este pentru majoritatea un circuit anost, chiar dacă oferă fanilor ocazia să-şi admire idolii de la distanţe infime în unele zone, şi asta pentru nişte preţuri modice.

Cerinţele pistei

Măsurând 4381m, Hungaroring este al doilea cel mai scurt circuit din calendar după Monaco, având şi atributul de „cel mai lent circuit permanent” al sezonului. Chiar dacă nu este agreat de piloţi, natura sa întortocheată reprezintă aproape o tortură pentru cei de la volan, atât mental cât şi fizic. Mai ales în condiţille în care temperaturile în mod obişnuit depăşesc 30 de grade Celsius. Iar natura lentă a pistei nu oferă nimic special care să-i scoată pe piloţi din rutina a 70 de tururi obositoare.

HUN-preview

Cu toate aceste considerente, traseul maghiar este aproape un etalon în privinţa aderenţei mecanice a monoposturilor, esenţială la ieşirea din nenumăratele viraje lente. Din punct de vedere al set-up-ului aero, avem aceeaşi problemă ca şi la Monaco: nevoia de a optimiza apăsarea la capătul absolut al spectrului, fără a duce însă a la o degradare accelerată a pneurilor. Având în vedere că Hungaroring-ul nu este prea des folosit în alte competiţii, evoluţia aderenţei asfaltului poate fi spectaculoasă, de obicei în ziua de vineri pista întâmpinând concurenţii cu un nivel precar de grip datorită murdăriei acumulate. Chiar şi după câteva ore de rulat, părăsirea liniei ideale sau ieşirea uşor pe zonele de eşapare va duce la o încărcare a cauciucurilor şi compromiterea timpului pe următorul tur. Aruncând în ecuaţie şi natura întortocheată rezultă doar o zonă decentă pentru efectuarea depăşirilor – la capătul liniei drepte, pe frânarea pentru virajul 1, dar şi aici, cu tot ajutorul DRS-ului pe pistă uscată şansele sunt reduse în cazul confruntării unor maşini apropiate ca valoare. Asta face ca uneori alegerile strategice să fie ridicate la nivel de artă, momentul alegerii pitstop-urilor fiind mai important de cât oriunde. Şi pentru că tot am adus vorba de DRS, cu ajutorul acestui sistem artificial hulit de mulţi, se apreciază că pentru prima dată la Budapesta se va sări de pragul psihologic de 320km/h, după ce în 2014 Bottas a stabilit un nou record cu 315.6km/h. De partea celalată, viteza medie e puţin probabil să sară de 185km/h, încă o data întărind renumele de cea mai lentă pistă permanentă.

Pirelli aduce în Ungaria soft-ul şi medium-ul, făcând ca balanţa între performanţa pură şi menajarea pneurilor să fie mai sensibilă decât oriunde de la Malaezia încoace, mai ales că echipele vor fi confruntate de o vreme caniculară. Soft-ul lucrează optim la temperaturi ridicate, de aceea e posibil să fie compoziţia pereferată de strategi, datorită evoluţiei rapide a nivelului de aderenţă, rezultatele din antrenamentele libere nefiind atât de concludente ca de obicei. Medium-ul în schimb este clar mai durabil, chiar dacă lucrează cum trebuie la temperaturi scăzute, astfel că este supus la apariţia fenomenului de graining o data ce raza de funcţionare este depăşită. Există o singură linie dreaptă propriu zisă, aşa că anvelopele au puţin timp la dispoziţie pentru răcire, astfel că medium-ul va fi stresat la maxim în aceste condiţii. Paul Hembery apreciază ca diferenţele între cele două compoziţii vor fi de 1.2-1.5s/tur în favoarea soft-ului ceea ce nu e deloc neglijabil. Anul trecut, într-o cursă afectată de ploaie, Daniel Ricciardo a învins cu o strategie cu 3 opriri, dar având în vedere prognoza meteo care dă cer senin şi temperature de 35 de grade, strategia optimă va fi cel mai probabil cea cu două opriri la standuri. Linia boxelor este una ce se înscrie în media circuitelor, durata unui pitstop fiind de circa 22-22.5s.

Se pot schimba ierarhiile?

Un circuit ce a primit încă de acum aproape trei decenii denumirea de “Mickey Mouse track”, dur pentru frâne, stresant pentru piloţi, dar mai spectaculos pentru cei din tribune decât s-ar crede, datorită zonele amenajate pentru fani în apropierea pistei, ar trebui la prima vedere să dea câştig de cauză celei mai dominante maşini de F1 de la McLaren MP4/4 încoace. Pe lângă cerinţele amintite mai sus, unul din secretele succesului pe Hungaroring este o punte faţă bine plantată care în acelaşi timp să conlucreze bine cu puntea spate, pentru a nu rezulta o degradare neuniformă a pneurilor. Mercedes are de departe cea mai rapidă maşină, dar tonele de downforce se pot întoarce împotriva lor în condiţiile în care temperatura la nivelul pistei va depăşi 50 de grade Celsius.

Modul agresiv în care lucrează frânele spate ale monopostului german va fi aici o armă cu două tăişuri, recoltând mai multă energie prin brake by wire decât concurenţa, dar în acelaşi timp generând o căldura excesivă în pneurile spate ce poate grăbi degradarea acestora. Dar ţinând cont că Mercedes a mai progresat la acest capitol de la cursa din Bahrain, e rezonabil să credem că Hamilton şi Rosberg vor ocupa prima linie a grilei şi vor fi principalii protagonişti aici.

Ferrari şi Williams se bat de obicei pentru resturile de la masa Mercedes, iar upgrade-urile aduse de team-ul britanic în Austria ce au lucrat atât de bine la Silverstone credem că vor avea un impact mai redus la Budapesta, de aceea Ferrari ar trebui să aibă prima şansă pentru ocuparea podiumului. Toro Rosso în schimb are un pachet aero excelent ce pe ultimul sector de la Barcelona (un Hungaroring în miniatură) a funcţionat ireproşabil, la fel pe înlănţuirile de viraje de la Silverstone, dar la capitolul tracţiune nu stă atât de bine, astfel că foarte probabil vor fi bătuţi de sora mai mare, RBR, şi posibil, de Lotus şi Force India, maşini cu un nivel de aderenţă mecanică superior, chiar dacă mai nervoase per ansamblu şi având carenţe aero şi dificultăţi în menajarea cauciucurilor. McLaren este cea mai titrată echipă din istorie după Ferrari, dar acum este doar o caricatură a propriei glorii, astfel că şansele la puncte sunt iluzorii şi ţin de capacitatea Honda de a depăşi problemele de răcire puse de vremea caniculară din Ungaria.

Vremea

Prognozele inițiale vorbeau de o vreme caniculara pe durata întregului week-end. Dupa ultimele informații, vineri s-ar putea sa vină ploaia după amiază, dar numai după ce se va fi terminat a doua sesiune de antrenamente libere. Sâmbătă însă, vremea va fi extrem de călduroasă, cu temperaturi ce depășesc 36 de grade în aer și 50 de grade la nivelul asfaltului. Duminică vremea va fi mai răcoroasă. Maxima, se preconizează că va ajumge la 28 de grade și sunt șanse de o ploaie spre sfârșitul cursei, sau imediat după.



Comments are closed.