F1 Japonia: Suișuri și coborâșuri la Suzuka

suzuka_l

După Spa-Francorchamps, în topul preferințelor piloților urmează indiscutabil Suzuka. Cu configurația sa unică, având ceva din Silverstone, Spa dar și Montmelo, pista japoneza a reprezentat întotdeauna un test dificil pentru echipe și piloti. Găzduind din 1987 și până în prezent ( cu exceptia sezoanelor 2007-2008, când locul i-a fost luat de Fuji) MP al Japoniei, Suzuka a oferit cateva dueluri antologice de-a lungul anilor, în nu mai puțin de 12 ocazii titlul mondial decizându-se aici. De la accidentul spectaculos care l-a scos din joc pe Mansell în 1987, oferindu-i coroana mondială pe tavă lui Piquet, trecând prin controversele majore ridicate de Senna și Prost în 1989 și 1990 pânaă la tensiunea primului titlu pentru Ferrari în mai bine de 20 de ani (2000) și până la formidabila performanță realizată de Kimi Raikkonen în ceea ce Mark Hughes numea “the greatest F1 race ever” (2005) aici am văzut de toate: manevre sublime, acrosaje neortodoxe, pilotaje de legendă,  întodeauna cernute printre emoțiile și abilitatea participanților, pentru ca ochiul spectatorului comun să rămână mereu încântat.

Cerințele circuitului

Se spune că Suzuka este o pistă care separă băieții de bărbați. Și în egală măsură o pistă care evidențiază în modul cel mai clar cu putință monoposturile bune de cele slabe. Virajele S, curbele Dunlop, Spoon și 130R sunt, dacă vreți, adevărate examene atât pentru aerodinamicieni cât și pentru piloți. Pentru a reuși un tur bun la Suzuka un pilot trebuie să fie extrem de precis. Cea mai mică greșeală va fi aspru pedepsită de o pistă pe care viteza medie depășește 220 km/h.

track-infographic-JPN

Fiind un circuit cu viraje foarte rapide, apăsarea aerodinamică este crucială. Nu la același nivel cu Singapore, dar aproape de maximum. De data acesta echilibrul monopostului este esențial. Suspensiile trebuie să fie rigide pentru a asigura o bună stabilitate la viteze mari. O mențiune totuși la acest capitol este virajul Degner. O setare prea rigidă a suspensiei face ca denivelarea celebră din acest viraj să îi ia pe nepregătite pe piloți. Succesiunea de viraje S necesită o punte față bine plantată. De ce ? Pentru că orice subvirare în cele 5 viraje luate cu cel puțin 210 km/h duce la pierderi masive de timp pe parcursul unui tur.

Tracțiunea nu este un factor cheie în Suzuka, circuitul fiind unul cursiv. Frânele iau o binemeritată pauză după week-end-ul trecut. Există 9 zone de frânare pe parcursul unui tur, iar ca procentaj, se stă cu piciorul pe frână doar 10% din timp.

Power unit-ul este de data aceasta mult mai important în economia cursei decât în Singapore. Având în vedere că pe durata unui tur 65% din timp se stă cu pedala de accelerație la podea, sistemul MGU-H se va dovedi crucial atât pentru încăcarcarea bateriilor dar și pentru a livra către sistemul KERS surplusul de energie generat pe porțiunile rapide ale circuitului. Un sistem MGU-K mai puțin eficient alături de un sistem brake-by-wire care nu oferă încredere piloților pe viraje se va dovedi o piatră de moară legată de monopost.

Pneuri

Pneurile aduse de Pirelli pentru acest week-end sunt cele mai dure din întreg spectrul pus la dispoziție de producătorul italian. Pneurile hard și medium au fost alese datorită configurației circuitului, faimosul viraj 130R fiind unul dintre mai solicitante pentru pneuri din întreg calendarul competițional din 2015. Încărcătura energetică ce atacă pneul face ca pata de contact să se încălzească rapid, iar compozițiile cele mai dure ale pneurilor vor asigura un nivel de aderență optim.

©Pirelli
©Pirelli

Diferența de timp între cele două compoziții este evlauată undeva la 0,8 secunde pe tur. Pentru acest week-end, variabilele presiune și unghi de cădere au fost schimbate din nou. Pirelli a impus un mimim de presiune pentru trenul față de 21,5 psi și 20,5 psi pentru trenul spate, cu 2 psi mai mult decât ceea ce s-a folosit anul trecut. Unghiurile de cădere au fost reduse cu 0o25′ pe ambele punți ( -3o25′ față și -2o25′ spate ). Rămâne de văzut dacă și de data asta calculul Mercedes dă cu virgulă.

Vremea

Vremea se anunță schimbătoare. În prima zi de antrenamente libere se anunță cer acoperit și ploaie cu șanse mari de ploaie și pentru sesiunea de claificări. Ziua cursei pare să fie senină cu  maximă de 27 de grade.


Ultimii învingători

2014 – Lewis Hamilton ( pole Nico Rosberg )

2013 – Sebastian Vettel ( pole Mark Webber )

2012 – Sebastian Vettel ( pole Sebastian Vettel )

2011 – Jenson Button ( pole Sebastian Vettel )

2010 – Sebastian Vettel ( pole Sebastian Vettel )

2009 – Sebastian Vettel ( pole Sebastian Vettel )

2006 – Fernando Alonso ( pole Felipe Massa )

2005 – Kimi Raikkonen ( pole Ralf Schumacher )

2004 – Michael Schumacher ( pole Michael Schumacher )

2003 – Rubens Barrichello ( pole Rubens Barrichello )

2002 – Michael Schumacher ( pole Michael Schumacher )

2001 – Michael Schumacher ( pole Michael Schumacher )

2000 – Michael Schumacher( pole Michael Schumacher )

Cea mai frumoasă cursă : 2005 – învingător Kimi Raikkonen

Cea mai controversată cursă : 1989

You may also like

0 comments