MotoGP Aragon: Pedrosa, un obstacol nebănuit pentru Rossi

MotoGP Aragon: Pedrosa, un obstacol nebănuit pentru Rossi

Aragonul a fost terenul unde a alternat între dominația lui Lorenzo și cea a lui Marquez, deznodământul calificărilor fiind un timp record stabilit de campionul en-titre. În cursă însă un alt pilot Repsol Honda avea să fure spectacolul și să uimească pe toată lumea: Dani Pedrosa.

Pneuri

Vremea la Aragon a fost optimă pentru o zi de curse în ziua de duminică cu temperaturi în aer de 22 de grade și cu o pistă măsurând aproximativ 34-35 de grade. Pentru cursă majoritatea piloților au optat pentru un pneu medium pe față, excepție a făcut noul pilot de la Forward Toni Elias care a optat pentru o gumă față de compoziție soft. Câștigătorul de la Estoril din 2006 însă nu mai contează de mult prin clasamentele clasei mari.

Pentru alegerea pneului spate 16 piloți printre care și cei de uzină au optat pentru gumele medium, iar ultimii nouă au ales gume soft, aici încadrând riderii clasei Open.

Premisele cursei

După sesiunile de antrenamente și calificări se prefigura în cursă un duel între Jorge Lorenzo și Marc Marquez de departe cei mai rapizi pe pistă, cu posibilitatea unei victorii de palmares pentru Marc.

Între Lorenzo și Pedrosa, urmat de Valentino Rossi s-au intercalat în calificări Andrea Iannone și Pol Espargaro, dar aceștia era de așteptat să fie victime sigure pentru Dani și Valentino.

Poziția a șasea pe grilă demonstra din nou dificultățile în alegerea unui setup optim de cursă pentru Rossi și garanta o nouă cursă de recuperare marca VR46 lucru văzut des în acest sezon.

Între Rossi și Lorenzo exista o diferență de 23 de puncte înainte de startul în cursă, italianul trebuind ori să câștige, puțin probabil după calificarea pe locul 6, sau să termine pe podium, preferabil pe locul secund pentru a pierde cât mai puține puncte.

Mai mult ca sigur nimeni nu l-a luat în calcul pe cel căruia i se spune micul Dani, pilot din ce în ce mai des contestat de fanii motociclismului  sau de ziariști cu pretenții. Surprizele din partea numărului 26 aveau să vină în curând odată cu startul în cursă.

Performeri

Am fi tentați să spunem că Jorge Lorenzo a înregistrat o performanță remarcabilă pe circuitul de la Aragon unde a dat dovadă de stăpânire de sine  la start și mai apoi a forțat calculat atât cât a fost necesar pe durata cursei. Cu toate acestea rezultatul lui Jorge a fost umbrit puternic de un duel greu de anticipat între Valentino Rossi și locotenentul lui Marquez, Pedrosa.

Despre Dani Pedrosa putem spune că a avut cea mai bună ocazie de deveni campion la clasa MotoGP în sezonul 2012. Sezonul începea cum nu se poate mai bine pentru spaniol cu un anunț surpriză din partea lui Casey Stoner care plictisit de spectacolul și nivelul de performanță al plutonului clasei mari a anunțat retragerea din campionat la finele sezonului. Atunci când un sezon relativ ușor se prefigura pentru Dani a venit cursa de la Misano. Procedura de start a cursei s-a dovedit a fi un adevărat fiasco trimițându-l pe spaniol la coada grilei. De acolo a încercat Pedrosa să ajungă cât mai rapid în plutonul fruntaș, sarcină deloc grea dacă nu i-ar fi stat în cale Hector Barbera în chiar primul tur. Acroșajul dintre Barbera și Pedrosa a însemnat sfârșitul aspirațiilor la titlu pentru pilotul Honda.

În general evoluțiile lui Pedrosa la clasa regină au fost oscilante între curse dominate cu autoritate după plecări din prima grilă, și căzături iscate atunci când nimeni nu îi punea probleme. Cu toate acestea Dani a dovedit de mai multe ori că nu face față unui duel purtat la limita sportivității, pierzând deseori controlul motocicletei în dueluri roată la roată. Apoi au mai fost și accidentările care compromiteau sezoane începute promițător.

De bine de rău, Pedrosa a reușit în fiecare sezon de MotoGP din 2006 încoace măcar o victorie de etapă, highlight-ul carierei fiind anul 2012 în care a urcat de 7 ori pe prima treaptă a podiumului. Chiar dacă nu câștiga cursele, Pedrosa reușea clasări pe podium sau în top 6 ceea ce îl transforma într-un locotenent de nădejde, ale cărui puncte contau subtanțial în ierarhia constructorilor și a echipelor.

Anii de experiență ai lui Dani în dezvoltarea motocicletelor Honda vor conta cu siguranță pentru concurență în cazul în care HRC va decide să aducă alături de Marquez un pilot mai tânăr. Clienții încep să se îngrămădească la poarta uzinei japoneze, iar de Dani vor profita probabil cei de la KTM din 2017, însă nici Ducati, Suzuki sau Aprilia nu ar trebui să îl treacă cu vederea când vor face schimbări în rândul piloților actuali.

Protagonistul cursei de la Aragon a fost chiar acest Dani Pedrosa care a ajuns imediat după start pe locul 3 după Jorge Lorenzo și Marc Marquez. După căzătura coechipierului, Dani a avansat pe locul secund, dar fără să  îi pună probleme lui Lorenzo scăpat în lider autoritar.

După jumătatea curse, Valentino Rossi a reușit să treacă de piloții din fața sa (cei de la Ducati și Tech3) și a pornit atacurile asupra lui Pedrosa.

Atât comentatorii postului britanic cât și fanii în general au așteptat ori o depășire facilă executată de Rossi, ori o căzătură spectaculoasă a lui Dani. Deznodământul ușor de intuit întârzia să apară, iar tururile erau din ce în ce mai puține, timp în care Pedrosa a avut de fiecare dată răspuns la încercările de depășire inițiate de Rossi. Pe circuitul Aragon, Pedrosa a reușit să țină sub control problematica motocicletă Honda RCV213V specificație 2015, totuși pe filmările din cursă se văd dese pierderi de aderență spate, iar de câteva ori a oscilat și furca față. Fuga roții față într-un moment în care motocicleta era înclinată pe partea stângă a cauzat abandonul lui Marc Marquez. Acesta a forțat peste limită șasiul 2014 ce a fost încălțat cu pneuri insuficient încălzite după start.

Pe ultimele viraje ale cursei a existat un moment ce se putea termina prost pentru Valentino Rossi, atunci când Pedrosa a răspuns unei depășiri anterioare efectuate de italian cu o abordare mai largă a unui viraj, fapt care l-a împins pe Valentino spre marginea pistei. A fost manevra care a hotărât configurația finală a podiumului cu Jorge Lorenzo învingător și Dani Pedrosa urmat de Valentino Rossi. Amestecul lui Dani între cei doi echipieri Yamaha a diminuat avantajul de 23 de puncte al lui Rossi la doar 14, mai fiind de disputat patru etape până la final.

Dintre ceilalți piloți a mai impresionat Andrea Dovizioso încă nerefăcut după accidentarea de la Misano de după cursă. Italianul a terminat pe un meritoriu loc 4, dar la o diferență cam mare de ocupanții podiumului.

Aleix Espargaro și Cal Crutchlow au terminat pe locurile 6 și 7 în fața piloților de la Tech3. Bradley Smith a făcut din nou o cursă de zile mari după ce a evitat în ultimul moment o ieșire în decor pe la începutul cursei. Clasarea în fața lui Pol Espargaro ajută poziția sa din clasamentul general, însă Dani Pedrosa va fi greu de surclasat.

Mai jos în clasament putem să îl menționăm și pe Alvaro Bautista de la Aprilia care a terminat cursa pe 13 în fața unor piloți de la echipe cu șanse mai mari la ultimele puncte puse în joc.

Perdanți

Deși fanii înfocați nu vor recunaoște cu ușurință Valentino Rossi a pierdut puncte însemnate în urma cedării poziției secunde în fața lui Pedrosa. Discuțiile pe acest subiect sunt ample: A fost Rossi prea conservator în duelul cu Dani? S-a gândit mai mult la campionat și nu a ieșit din zona sa de confort știut fiind faptul că în anii de glorie Valentino Rossi era mult mai incisiv în duelurile cu adversarii? Un Max Biaggi, Sete Gibernau sau Casey Stoner nu au avut nici o șansă în anumite dueluri cu el, ba chiar au ieșit șifonați rău din confruntări. Sau poate Dani Pedrosa a fost într-una din acele zile în care nu îi stă nimeni în cale.

Cursele greu de trecut pentru Rossi vor fi cea din Japonia de pe Twin Ring Motegi și ultima din calendar de la Valencia. Italianul este obligat de acum să termine doar pe podium și să câștige măcar o cursă din cele 4 rămase. Șanse ar fi pe Phillip Island în Australia sau la Sepang. O adevărată măsură a unui talent neștirbit nici la aproape 37 de ani va fi obținerea unei victorii pe un circuit defavorabil precum Motegi sau Valencia.

Un alt perdant, de altfel singurul care are o oarecare importanță în economia campionatului a fost Marc Marquez. Dinamica accidentului o știm, cauzele nu sunt detaliate de către pilot sau tehnicienii Honda. Marc Marquez a declarat după cursă sec că a fost greșeala sa, a vrut prea mult, iar pneurile reci l-au scos din joc. Pierderea aderenței pe față coroborat cu o instabilitate accentuată a roții spate  reprezintă călcâiul lui Achile al motocicletelor Honda în sezonul 2015. Putem reaminti opinia lui David Emmet de la Mottomatters care descrie comportamentul RCV-ului:

” Ce s-ar putea spune despre Honda? Marc Marquez a arătat că are un ritm susținut în ciuda faptului că Aragon este un circuit plin de viraje care scot în evidență ce este mai rău la motocicletele Honda RCV213V, cel puțin din perspectiva campionului en titre. Frânarea violentă atunci când motocicleta este înclinată era aria unde Honda excela înainte ca HRC să decidă că ceea ce are nevoie motocicleta cel mai mult este mai mulți cai putere, fapt care a dus la ruinarea reprizelor de accelerație ale motorului și a frânei de motor. Spaniolul trebuie să frâneze mai devreme, renunțând la puterea pe care o dezvoltă motorul, și cum motocicleta este deficitară la capitolul stabilitate la ieșirea din viraje  este foarte greu să te menții aproape de Yamaha chiar și pe un circuit pe care Honda a dominat autoritar în trecut.”

Concluzii

Cu patru etape înainte de finalul sezonului între Rossi și Lorenzo mai sunt doar 14 puncte.  Marquez a ieșit definitiv din lupta pentru titlu, oricum șansele sale înainte de Aragon se puteau baza mai mult pe greșeli ale adversarilor decât pe evoluțiile proprii, însă atât Marc cât și Dani pot fi o piedică atât pentru Rossi cât și pentru Lorenzo. Dacă acceptăm forma mai bună și șansele mai mari la victorie ale lui Jorge, atunci perdantul campionatului nu poate fi decât Rossi.

Este o copilărie să vorbim în acest moment de ajutoare venite din partea piloților HRC la adresa lui Rossi, așa cum speculează neobosiții săi fani. Obiectivele lui Marquez și Pedrosa vor ține strict de îmbogățirea palmaresului. Șansa obținerii acelei unice victorii dintr-un sezon poate să se transforme într-un factor motivant pentru Dani.

Din această ecuație nu trebuie uitați nici piloții Ducati care și ei aleargă după o iluzorie victorie de palmares în 2015. Acest succes ar veni ca o încununare a unei munci sisifice depusă de tehnicienii de la Bologna pentru a transforma o motocicletă imposibil de pilotat într-una mai maleabilă precum modelul GP15. Diferențele dintre ultima creație care s-a bătut în prima parte a sezonului pentru locuri pe podium cu constanță și problematicile GP14, 14.1 sau 14.2 se văd în desele căzături a piloților de la echipele Pramac și Avintia. Calificările bune ale lui Hernandez și căzăturile din curse deja au exasperat echipa Pramac ce l-a trimis pe columbian la plimbare înaintea sezonului 2016.

Tocmai această dorință de victorie nealterată a lui Iannone și Dovizioso este un semn de alarmă pentru protagoniști. Dovizioso este un pilot în general mai calculat însă odată ajuns în lupta pentru podium nu i se poate anticipa reacția în momentul în care forțează vreun viraj. Dacă acolo se va afla ori Lorenzo ori Rossi se va putea termina urât pentru ei. Despre Andrea Iannone se știe că este imprevizibil încă în trasele abordate, incidentele de curse nefiindu-i străine.

Toate aceste situații nu fac atceva decât să asigure suspansul într-un final de sezon cum nu s-a mai văzut de mult. Sperăm să avem dueluri pe cinste în ultimele curse, rezultatul luptei dintre Lorenzo și Rossi trebuind să aducă o satisfacție comună pasionaților competiției. Oricare dintre cei doi va câștiga campionatul o va face pe merit. Fără discuții. Greșeli am văzut atât la Lorenzo, care a înregistrat câteva abandonuri în sezon, a avut probleme de două ori cu buclucașa cască pe ploaie la Assen și Silverstone, însă nici probleme lui Rossi nu ne sunt străine. Va scoate pe final de stagiune Rossi asul din joben și va da o lecție celor care susțin că este prea bătrân pentru a mai face performanță și că anii petrecuți la Ducati au lăsat urme adânci în abordarea curselor?  Răspunsurile le vom afla începând de săptămâna viitoare odată cu weekendul de la Motegi.

După cursa de la Aragon piloții au mai rămas pe circuitul spaniol pentru un nou test cu gumele Michelin ce vor echipa motocicletele de la MotoGP din 2016. Testul a constat în evaluarea unui nou option tyre pentru față și a trei specificații diferite de pneu pentru spate.

Problema persistentă a acestor noi gume Michelin este lipsa de răspuns și aderența precară a gumelor față indiferent de compoziția aleasă. Acest test de la Aragon a fost un bun prilej pentru ca numeroși piloți să facă cunoștiință directă cu suprafața de asfalt a pistei sau cu spațiile de degajare. Din păcate printre piloții care au suferit căzături s-a aflat și Valentino Rossi. Acesta a distrus motocicleta de test și a fost transportat de urgență la clinica medicală pentru verificările obligatorii. Căzătura nu a avut nici un fel urmări pentru Valentino, care se poate concentra de acum pe pregătirea cursei japoneze.

A participat și Tito Rabat, la primul test oficial cu o motocicletă de clasă mare alături de echipa Marc VDS. O urmare de ultim moment al testului efectuat de Rabat cu motocicleta Honda RCV a fost desemnarea sa ca înlocuitor al lui Scott Redding în cadrul echipei. Se așteaptă și confirmarea lui Jack Miller cît de curând ca ocupant al celei de a doua motociclete Honda Marc VDS, probabil o variantă Open.

Din partea lui Marc Marquez a venit zilele trecute vestea că a suferit o căzătură în timpul unui antrenament cu bicicleta, rezultatul fiind o accidentare la una din mâini. Pilotul a fost supus unei operații în cursul zilei de ieri. După 24 de ore va putea părăsi spitalul, apoi vor urma alte 48 de ore de reabilitare medicală. Participarea sa la cursa din Japonia nu va fi periclitată de acest incident.

La coada grilei din păcate s-a anunțat trecerea lui Yonny Hernandez de la echipa Pramac la Aspar. Din partea proprietarului se așteaptă și marele anunț al trecerii de la motocicletele Honda Open neperformante la cele Ducati GP 14.2. De asemenea nu se știe încă dacă echipa Aspar va alinia o singură motocicletă pentru Hernandez sau va exista și o a doua. Nu este exclus ca în 2016 să vedem pe grilă 8 motociclete Ducati.

Etapa de la Motegi va debuta în data de 11 octombrie necesitând ca fanii motociclismului să renunțe la confortul curselor de la amiază și să se trezească la ore aproape imposibile pentru a vedea antrenamentele, calificările și cursele celor trei clase.