GT World Cup Macau: Cine își va disputa prima coroană?

GT World Cup Macau: Cine își va disputa prima coroană?

Acum o lună aflam producătorii ce vor fi prezenți la mult-mediatizata GT World Cup de pe circuitul stradal din Macau, iar astăzi au fost confirmate echipele și piloții angrenați în această ,,finală mondială’’ a GT-urilor care sunt sub egida SRO. Până să vedem care sunt numele cu care ne vom delecta în week-end-ul 21-22 noiembrie, să trecem puțin peste datele pe care le aveam deja.

Primele informații despre acest eveniment care înlocuiește tradiționala cursă de GT-uri din Macau au apărut în vară, organizația lui Stephane Ratel, părintele formulei GT3, fiind cea care și-a dorit să transforme evenimentul într-unul mai profesionist. Ideea lui Ratel este simplă: aducerea celor mai bune echipe client care să concureze pe aceeași bucată de asfalt, oferindu-se la final cupe atât pentru producătorii cei mai bine clasați, cât și pentru piloți. La început, ținta SRO viza o grilă de 28 de mașini – adică un total de 7 producători, fiecare cu câte 3 mașini, alte 7 mașini venind de la echipe asiatice selecționate special din campionatul GT Asia care este într-o continuă ascensiune în ultimii ani de când a fost implementată formula GT3.

Ideea a prins repede, cei de la FIA oferind circuitului Guia oportunitatea de a găzdui acest eveniment care trage cortina peste sezonul 2015. Ratel speră însă că Macau va rămâne și în anii următori locația unde se va ține GT World Cup, circuitul fiind deja unul plin de istorie unde fanii vin în număr mare din cauza faptului că vorbim de un circuit stradal cu un layout unic prin îngustimea sa.

Din nefericire, socoteala de acasă nu a fost tocmai corectă, SRO reușind să convingă doar 5 producători să participe, menținându-se cifra de 3 mașini per producător. Astfel, 15 mașini se vor lupta pentru cupele puse în joc, restul de 10 fiind wildcard-uri oferite celor mai bune echipe din Orient care împing numărul total de mașini la 24, cu 4 mai puțin decât cifra inițială de 28. Producătorii care au acceptat provocarea sunt Aston-Martin, Porsche, Audi, McLaren și Mercedes-Benz.

Cum am spus și în introducere, astăzi am aflat și ce echipe și, poate mai important, ce piloți vor lua parte în World Cup-ul gândit de Stephane Ratel și aprobat de FIA. Înainte de a merge mai departe cu dezvăluirea de nume, vreau să fac o mică pauză pentru a-mi da cu părerea despre întreaga idee.

Startul în cursa de GT de la Macau din urmă cu câțiva ani
Startul în cursa de GT de la Macau din urmă cu câțiva ani

Conceptul în sine nu este rău, ideea de a aduce laolaltă cele mai bune echipe-client din lume pentru a se lupta pe același traseu fiind una la care mulți au visat însă, spre dezamăgirea multora, plutonul nu va fi compus în întregime din piloți profesioniști. Acest lucru readuce în actualitate dificultatea de a urmări performanța reală a unei mașini de GT3 din moment ce multe campionate care urmează această formă merg pe calea cuplurilor Pro-Am în care, inevitabil, amatorul va fi mai lent decât profesionistul și, deci, nu va extrage la fel de mult din mașină ca și echipierul său care face asta ca să-și câștige existența. Totuși, majoritatea echipelor au adus piloți profesioniști, excepție făcând anumite wildcard-uri astfel că se poate spera ca producătorul care va câștiga prima ediție a World Cup va și cel cu mașina cea mai bună.

Lucrul care îmi displace mie mai mult este altul. Anume locația. Macau este un circuit extrem de îngust, ordinea de la final fiind deseori cea din calificări, asta dacă nu are loc vreun accident serios în care să fie curmate șansele a jumătate din concurenți. În plus, din cauza naturii tehnice a traseului, doar anumite mașini vor fi avantajate și, spre exemplu, lipsa de viteză de vârf a Audi-ului nu va conta. De aceea, eu consider că viitoarele ediții ale GT World Cup ar trebui să se țină pe un circuit tradițional deși, bineînțeles că vor exista echipe care nu se vor prezenta din cauza distanței pe care trebuie să o parcurgă pentru a ajunge însă asta este la fel de valabil și în cazul acestei prime ediții unde vom avea cu 2 producători (capabili să puncteze) mai puțin decât se anunțase inițial – nu tocmai cel mai bun început, nu?

Revenind la entry list, acesta este interesant. Dublul învingător al GP-ului de pe acest circuit și omul care deține recordul circuitului, Edoardo Mortara, va fi prezent cu un Audi R8 LMS Ultra adus de Team Phoenix. Tot în tabăra Audi se vor mai afla Laurens Vanthoor pentru WRT, a cărui prezență este pusă sub semnul întrebării după accidentul de la Misano, și Marchy Lee, un veteran al cursei din Macau care va concura pentru Audi Hong Kong.

Trei modele R8 LMS Ultra vor putea puncta iar alte două vor fi wildcard-uri
Trei modele R8 LMS Ultra vor putea puncta iar alte două vor fi wildcard-uri

FFF Racing este echipa care va aduce toate cele 3 McLaren 650S care vor putea puncta în clasamentul producătorilor. Piloții vor fi Andre Couto, învingător la Macau acum 15 ani, Alvaro Parente și William Buller, pilot cu normă întreagă în Super Formula.

Tabăra Aston-Martin va fi condusă de Darryl O’Young, fost câștigător al cursei de la Macau care a trecut și pe la echipa de uzină Aston-Martin Racing. Echipierii săi din cadrul Craft Bamboo Racing nu a fost încă anunțați.

Mercedes-Benz vine cu 2 SLS-uri: unul pentru Maro Engel, învingătorul ediției de anul trecut al GT Cup Macau, și unul pentru Renger van der Zande, ambii pentru echipa Mercedes AMG Driving Academy.

Capul de afiș pentru Porsche va fi Earl Bamber, învingătorul ediției din acest an al cursei de 24 de ore de la Le Mans pilotând un 997 GT3-R pentru LKM Racing. Alături de el vor mai fi conaționalul Chris van der Drift, liderul Porsche Cup Asia, care va merge pentru Arrow Racing și Dylan Dardaele pentru echipa Gulf Racing JP.

Doar două Mercedes-uri vor fi prezente și vor putea puncta pentru trofeul producătorilor
Doar două Mercedes-uri vor fi prezente și vor putea puncta pentru trofeul producătorilor

Să trecem acum și prin lista piloților care nu vor putea puncta, nici ei și nici mașinile lor către trofeul producătorilor. Absolute Racing aduce două R8 LMS Ultra pentru Phillip Ma și Jeffrey Lee, doi piloți care cunosc foarte bine circuitul din Macau și care concureaza în GT Asia.

Vor fi prezente și 3 Bentley-uri, însă nu înscrise de către vreo echipă care să poată puncta. Bentley Absolute Racing îi va avea pe Keita Sawa, dublu câștigător al cursei în 2009 și 2010, Adderly Fong și Jacky Yeung. Ferrari-urile vor fi și ele prezente, trei 458 GT3 fiind înscrise, două de către AF Corse și unul de către Clearwater Racing. Xu Liu și Pasin Lathouras vor fi piloții mașinilor AF Corse în timp ce pentru Clearwater Racing va pilota Sun Weng Mok. Nici mașinile Ferrari nu vor fi eligibile pentru puncte în clasamentul piloților. Ca o precizare, acesta va fi calculat prin adunarea punctelor reușite de primele 2 mașini clasate de la fiecare producător.

Week-end-ul va începe sâmbătă cu o cursă de calificare de 12 tururi sau 45 de minute, pentru ca duminică să aibă loc cursa principală de 18 tururi sau 60 de minute. Tocmai durata scurtă a cursei face ca echipajele să nu fie compuse din doi piloți, chiar dacă de exemplu în GT Open avem schimbare de pilot chiar și manșele duminicale de 50 de minute.

Earl Bamber va fi prezent pe 997 GT3-R-ul echipei LKM Racing
Earl Bamber va fi prezent pe 997 GT3-R-ul echipei LKM Racing

Rămâne de văzut dacă tentativa de a transforma GP-ul de la Macau într-o Cupă Globală a GT-urilor va avea succes sau dacă se va scufunda din cauza conceputului care a fost pus în practică numai parțial. Mă refer la faptul că grila va fi dominată de piloți asiatici iar majoritatea echipelor tot din Orient vin, titulatura de ,,World GT Cup’’ fiind mai mult de formă având în vedere lipsa multor echipe din Europa dar și din America de Nord, acestea din urmă nefiind interesate de o călătorie până la Macau pe un circuit necunoscut și, de altfel, periculos dacă este să privim recordul de accidente per cursă deținut de această pistă.

Răspunsurile vor veni însă abia la jumătatea lui noiembrie, timp în care se va fi terminat și Blancpain Sprint Series și vom putea privi în detaliu și acel campionat care a cam dezamăgit prin prisma grilelor anemice – exemplul fiind urmat la Zandvoort unde vom avea doar 16 mașini.

Surse foto: yokohama-online.com, fia.com, dsf.my