Formula 1 Mexic: Autódromo Hermanos Rodríguez ”reloaded”

La 23 de ani de la victoria lui Nigel Mansell, Mexicul revine în calendarul F1 cu o pistă ce păstrează în cea mai mare parte liniile vechiului circuit, dar căreia i-a fost amputat exact punctul său de maxim interes, faimosul viraj Peraltada, din motive de siguranţă.

Este ca şi cum ai deposeda Spa de Eau Rouge, Monza de Parabolica şi Suzuka de 130R. Fraţii Rodriguez, al căror nume îl poartă, e puţin probabil să fi apreciat caracterul actual al traseului , deşi acesta are totuşi nişte particularităţi ce îl fac special printre monotonele piste din era Tilke.

Circuitul şi cerinţele sale

O pistă scurtă, dar cu nu mai puţin de 17 viraje şi două linii drepte respectabile pe care aportul propulsorului şi frânelor va fi primordial. Măsurând 4.304km, vor fi parcurse 71 de tururi la cea mai ridicată altitudine din F1, iar asta nu poate însemna decât bătăi de cap pentru ingineri. La peste 2200m aerul este extrem de rarefiat, iar asta duce la o apăsare mai puţin pronunţată pe spate ce va duce la un low drag artificial creat şi va afecta şi DRS-ul al cărui impact va fi astfel mai redus ca de obicei. Motoriştii vor încerca să jongleze cu setările sietemului de injecţie directă, mergând probabil pe un compromis pentru a compensa conţinutul de oxigen mai scăzut decât în mod normal. O consecinţă mai interesantă a altitudinii va fi însă viteza de vârf impresionantă de pe linia de start-sosire ce ar trebui să se ridice la nivelul Monzei, putându-se depăşi 360km/h.

track-infographic-Mexic

Circa 55% din durata turului se va rula cu gazul deschis, dar consumul se apreciază că nu va fi excesiv, în jur de 1,4kg/tur, impactul a 10kg de benzină fiind de 0.3s/tur. Faţă de Austin, cutia de viteze nu mai este atât de solicitată, pe fiecare buclă piloţii fecetuând 44 de schinbări de treaptă.

O suprafaţă asfaltică nouă este de obicei foarte alunecoasă, iar traseul Mexican nu face excepţie de la această regulă. Asta va încuraja spectacolul, mai ales dacă va ploua. Uzura frânelor este un punct critic, cu peste un sfert din tur parcurs cu pedala de frână apăsată, previziunile Brembo mergând spre un grad de uzură apropiat de Montreal şi Monza. Calibrarea optimă şi balansul faţă-spate vor fi din nou decisive. Extremul sistem de frânare al maşinilor Mercedes va fi din nou supus la încercări grele. Monoposturile excelente la acest capitol – Ferrari şi RedBull pot avea un avantaj aici.

Ȋn primul sector pista este foarte lată şi de aceea aici se vor încerca majoritatea depăşirilor, mai ales că cele două zone DRS sun localizate pe acest sector (linia de start-sosire şi apoi linia ce leagă virajele 3 şi 4). Aportul tracţiunii la ieşire din virajele 17, respectiv 3 pentru poziţionarea optimă în vederea depăşirii nu trebuie subestimată. Sectorul secund este complet diferit de primul, cu o înlănţuire de viraje de viteză medie şi ridicată, abordarea la limită a acestei zone presupunând un balans aero optimizat şi un monopost care să răspundă prompt la schimbările de durecţie.

Ultimul sector este în principal concentrate în zona stadionului, vitezele mici atinse aici vor da posibilitatea spectatorilor să urmărească îndeaproape cele mai rapide monoposturi din lume. Pirelli a făcut o alegere conservatoare a pneurilor, prin nominalizarea soft-ului şi medium-ului, iar asfaltul alunecos şi puţin abraziv face ca strategia cu două opriri la standuri din previziunile lui Paul Hembery să fie îndoielnică. Anvelopele nu vor fi supuse unui stress deosebit decât parţial în sectorul al doilea şi în ceea ce a mai rămas din Peraltada. Diferenţa dintre cele două compoziţii este estimată la 1.3s/tur în favoarea soft-ului.

© Pirelli & C. S.p.A.
© Pirelli & C. S.p.A.

După ce Lewis Hamilton a obţinut în SUA al treilea titlu mondial, primul punct de atracţie rămase sunt lupta pentru locul secund în clasamentul general dintre Rosberg şi Vettel, cu pilotul de la Mercedes avănd prima şansă prin prisma maşinii superioare. Lupta de la jumătatea plutonului pentru puncte nu poate fi neglijată în special prin prisma surplusului financiar pe care îl oferă unei echipe un loc cât mai sus în clasamentul final, Lotus şi STR fiind prinse în cel mai strâns combat, cu doar 7 puncte între ele. Nu în ultimul rând, Fernando Alonso va dori să termine în faţa lui Jenson Button până la finele anului, niciodată în cariera sa spaniolul nefiind depăşit în clasamentul final de un coechipier.

clasamente generale inainte de mexic

Vremea se anunţă incertă, cu rafale de ploaie în ziua cursei şi temperaturi sub 25 grade Celsius. Asta poate genera încă o nebunie gen Austin, iar F1 are nevoie acum de cât mai multe curse imprevizibile.


You may also like

0 comments