WEC Shanghai: Porsche își asigură titlul cu victoria din China

Ploaia a lovit și penultima etapă a WEC însă începutul greoi nu a stat în calea unei noi duble marca Porsche care le-a adus germanilor și titlul pentru echipe, victoria echipajului #17 Bernhard/Webber/Hartley nefiind îndeajuns pentru a asigura titlul și la piloți, acesta rămânând miza finalei. La LMP2, Signatech a bifat prima victorie din sezon în timp ce la GT-uri, Porsche a dominat la Pro și Ferrari #83 a marcat prima victorie la Am.

Cursa a început sub safety car, Lieb plecând cel mai bine în momentul în care steagul verde a fost fluturat în final iar R8-ul cu girofaruri a revenit pe linia standurilor. Acesta a fost ajuns însă destul de repede de celălalt 919 Hybrid care era presat de Audi-ul lui Lotterer. Când Lieb a deschis ușa pentru a-l lăsa să treacă în frunte, Lotterer a încercat să treacă la rândul său însă, în proces, a lovit mașina #18 care a trebuit să revină de la coada plutonului ca urmare a acestui incident de cursă.

Cum pe circuitul Shanghai avantajul era de partea celor de la Porsche, Audi a trebuit să riște, aruncând mai devreme pneurile intermediare sperând ca prognoza inițială, care anunța uscarea pistei după aproximativ 60 de minute de la start, să se adeverească. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, linia uscată formându-se după aproximativ o oră și jumătate de cursă, Porsche a putut să tragă de pneurile wet în timp ce Audi nu a putut să se folosească decât târziu de pneurile intermediare. Astfel, cel de-al doilea Porsche a putut să revină în luptă iar Audi a trebuit să se mulțumească cu șefia cursei doar la jumătate căci la pitstop-ul final, Porsche #18 a sărit în fața ambelor R18.

Lupta Audi-Porsche a fost parțial egalizată de ploaie
Lupta Audi-Porsche a fost parțial egalizată de ploaie

Pe parcursul ultimului stint, #17 a revenit, trecând de Audi-ul de pe 2 și apoi făcând rocada cu Romain Dumas. Cum pe final am avut parte de o neutralizare ca urmare a accidentului Rebellion-ului #12, Audi nu s-a putut lupta pentru poziția secundă. Astfel, Porsche s-a bucurat de un nou 1-2 care le-a adus oamenilor din Wiessach titlul la producători. Pentru a pune mâna pe titlul la piloți, echipajul #17 trebuie să termine măcar pe ultima treaptă a podiumului în ultima etapă de la Bahrain în timp ce Audi-ul lui Lotterer, Treluyer și Fassler are nevoie de o victorie și de tot ghinionul din lume pentru echipa Porsche.

La finalul întrecerii, aproape toată lumea uitase de startul excelent al lui Anthony Davidson care a urcat până pe 4 în Toyota cu numărul #1, încercând să se lupte pentru poziția a 3-a pe parcursul primelor bucle. Aceasta avea să fie și singura încercare a celor de la Toyota Gazoo Racing de a urca în interiorul primilor 3. ”Lupta” dintre echipele private de la LMP1, Rebellion Racing și ByKolles, nu a fost prea animată până la finele cursei când ambele Rebellion au avut probleme. Mai întâi, cu 10 minute înainte de final, Mathias Beche a lovit glisierele după ce a derapat pe vibratorul ud, mașina #12 reușind să revină la boxe unde a fost reparată. Cum întreaga operațiune s-a desfășurat sub full-course yellow, CLM-ul ByKolles nu a putut urca pe prima poziție, Beche trecând primul linia de sosire – această victorie aducând echipajului și titlul. Între timp, celălalt Rebellion a abandonat în ultimele minute ale întrecerii, Matheo Tuscher trăgând pe dreapta cu problemele la motor. Tânărul elvețian a bifat un debut în anduranță care s-a derulat fără probleme dacă ar fi să ignorăm finalul frustrant.

Rebellion s-a impus în LMP1 Privateer Trophy în ciuda problemelor venite târziu
Rebellion s-a impus în LMP1 Privateer Trophy în ciuda problemelor venite târziu

La LMP2, ploaia a răsturnat clasamentele, Alex Brundle fiind cel mai rapid om de pe traseu atât timp căt ploaia a căzut. În contrast cu performanța lui Brundle, care a revenit în WEC după o absență de mai multe etape, Nick Tandy a pierdut mașina #47 a KCMG în prima oră de concurs pe asfaltul ud. Învingătorul de la Le Mans nu a fost singurul care a acvaplanat, o situație similară avându-l ca protoganist pe Nakajima.

Avansul construit de Brundle a început să se clatine în momentul în care pista a intrat de-a binelea în procesul de uscare iar prototipurile blocate în urma celor mai rapide GT-uri au putut trece. Condițiile schimbătoare i-au permis și lui Ryan Dalziel să conducă, Ligier-ul Extreme Speed Motorsport abandonând ulterior cu probleme la cutia de viteze pe când se afla la comenzi David Heinemeier-Hansson. Pipo Derani a urcat apoi la conducere la bordul Ligier-ului G-Drive Racing #28 înainte de a fi depășit de Paul-Loup Chatin ca urmare a unui drive-through pe care #28 l-a avut de efectuat. Chatin a lăsat apoi Alpine-ul pe mâna unui alt debutant, campionul F3 germane Tom Dillmann, care a reușit să se apere de atacurile succesive venite din partea lui Rusinov ce a readus celălalt Ligier G-Drive în lupta pentru victorie. Mai în spate, pentru a 3-a poziție se luptau Ligier-ul #28, revenit pe traseu după drive-through, și ORECA-ul KCMG #47 care îl avea din nou la comenzi pe Tandy, mașina revenind destul de repede după ce pierduse mai bine de un tur.

KCMG a avut probleme la început însă a terminat pe 3 păstrând șanse la titlu
KCMG a avut probleme la început însă a terminat pe 3 păstrând șanse la titlu

Cum britanicul nu părea că se poate apropia de Gonzalez, care se afla pe 3, lupta pentru titlu era ca și terminată căci KCMG nu ar fi putut împinge duelul în etapa finală dacă ordinea de la jumătatea ultimei ore s-ar fi păstrat până la căderea steagului cu pătrățele. Soartea a fost însă de partea celor de la KCMG iar Gonzalez a acvaplanat în turul 137, penultimul al cursei, în virajul 12. Mașina a rămas blocată în nisip fiind declarată un abandon astfel că KCMG a urcat pe 3, în spatele Alpine-ului și al celuilalt Ligier G-Drive. Acest rezultat împinge lupta pentru titlu la P2 în ultima etapă a sezonului. În luptă a rămas echipajul #26 G-Drive care a venit pe 2 și ORECA-ul #47 – mașina #28 a G-Drive fiind scoasă din luptă de gafa lui Gonzalez!

Cum Porsche este cea mai bună mașină în condiții de aderență redusă, echipajul #91 Lietz/Christensen a avut ceva bătăi de cap doar din partea celuilalt 991 de uzină. În rest, Ferrari nu s-a putut lupta cu Porsche, profitând însă de greșeala lui Makowiecki care a derapat la bordul celuilalt 991 de uzină. Această eroare a permis cuplului Bruni/Vilander să preia poziția secundă în cursă pe care au păstrat-o până la final. Cum pe 3 a venit #92 iar pe 4 Ferrari-ul #71, distanța dintre Ferrari și Porsche în clasamentul producătorilor este acum de doar 4 puncte.

Victoria #91 a mărit avansul lui Richard Lietz în timp ce Michael Christensen a urcat pe doi în clasamentul clasei Pro, surclasându-i pe Bruni și Vilander care păstrează, totuși, șanse matematice la titlu. În urma mașinilor Porsche și Ferrari au venit cele două echipaje Aston-Martin, Vantage-ul #95 al tripletei daneze fiind retras de AMR Young Driver din cauza BoP-ului care este nedrept, în opinia britanicilor.

Ferrari #51 a venit pe doi dar Porsche conduce ierarhia la piloți
Ferrari #51 a venit pe doi dar Porsche conduce ierarhia la piloți

La GTE-Am, BoP-ul nu dezavantajează mașinile acoperite de culorile Gulf astfel că Aston-Martin s-a aflat pe primele două poziții la această categorie pentru majoritatea cursei. Liam Griffin a suferit probleme la mașina #96 fiind pe punctul de a părăsi scena înainte de a decide să intre înapoi în cockpit pentru a comunica cu echipa. În cele din urmă, debutantul britanic a repornit Vantage-ul care a terminat întrecerea pe penultima poziție. La vârf, celălalt Vantage a fost depășit in extremis pentru o primă victorie a echipajului #83 al AF Corse Collard/Perrodo/Aguas.

SMP Racing ar fi putut să își asigure aici titlul însă, ca și la etapa precedentă, au fost loviți de probleme astfel că deznodământul va fi aflat în Bahrain. Rușii au avut probleme multiple la început când a plouat, reușind însă să revină pe poziția a 3-a de la final care nu a fost de-ajuns pentru a le aduce și titlul.

AF Corse #83 a punctat prima victorie din acest an
AF Corse #83 a punctat prima victorie din acest an

Multiplele întorsături de situație din această penultimă etapă a sezonului 2015 fac din finala de la Sakhir o cursă care va răspunde la multe întrebări – titlurile la 3 categorii fiind încă în aer, asta dacă putem considera că la LMP1 este o afacere Porsche. Așteptăm, deci, ultima etapă din acest an care coincide cu ultima șansă de a vedea în acțiune prototipurile de la P1 pe această specificație – mașinile din clasa regină fiind supuse la anul unei limitări de putere a motorului electric (acesta fiind limitat la 400cp pentru întreaga stagiune). În plus, au fost decise limitări la puterea totală, care nu trebuie să sară de 1000cp, pentru Le Mans.

Sursă foto: FIA WEC

Rezultate complete aici


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By