Formula E Malaezia: bateriile sub lupă

Formula E Malaezia: bateriile sub lupă

Dacă în prima etapă vorbeam despre randamentul diverselor soluții alese de echipe în ceea ce privește transmisiile, cursa a doua a fost marcată de opririle intempestive ale monoposturilor, cu diverse mesaje de eroare afișate pe ecran de către sistemul de gestiune BMS.

Bateria este o componentă standardizată în Formula E și în sezonul al doilea, aceasta fiind furnizată de către Williams Advanced Engineering. În cursa de la Putrajaya, disputată în condiții extrem de dure ca temperatură (39 de grade Celsius) și umiditate, mai multe monoposturi s-au confruntat cu probleme similare, oprindu-se pur și simplu. Sebastien Buemi, Nico Prost și Antonio Felix da Costa au fost printre cei afectați, mașinile lor având nevoie de un moment staționat și de un reset general, după care au putut continua cursa.

Prima impresie a fost că erorile s-ar datora unor probleme cu bateriile, care s-ar fi supraîncălzit. Atacați, cei de la Williams au dat imediat replica, afirmând că bateriile pe care le-au construit înaintea primului sezon nu erau făcute să funcționeze la această temperatură ambiantă și nici să furnizeze puterea de 170KW la care s-a ajuns în a doua stagiune, după ce anul trecut vorbeam doar de 133KW. Chiar și forțând acești parametri, reprezentantul Williams, Gary Ekerold, afirmă că nu s-au constatat probleme constructive la baterii.

Mesajele de eroare și oprirea alimentării cu energie ar fi fost așadar doar măsuri de protecție specificate în codul programului imaginat de Williams și orice componentă ar fi putut să le determine. Totuși, bateriile au avut ceva probleme în primele două runde, chiar dacă nu se poate identifica un defect generic. Inginerii lui Felix da Costa au apelat la cei de la TrulliGP, care nu concurau în Malaezia, pentru a înlocui bateria cu probleme, iar faptul că Williams nu prevăzuse un stoc de piese de schimb este o lacună logistică importantă. Dacă toate cele 20 de monoposturi ar fi rulat, portughezul rămânea pe margine.

Sam Bird a fost extrem de recunoscător echipei la final de manșă după ce au înlocuit o baterie explodată în timpul foarte scurt dintre calificări și cursă, iar la testul dinaintea rundei de la Beijing au fost 4 baterii cu probleme. Desigur, problemele de fiabilitate au echilibrat campionatul și au răsturnat ierarhiile, însă aceasta este o problemă serioasă și va trebui adresată în următoarea perioadă. Însă, pentru moment, Ekerold a declarat că nu va fi înlocuit tot lotul.