Ghid turistic: Autoworld Bruxelles

Ghid turistic: Autoworld Bruxelles

Într-o clădire monumentală din inima capitalei belgiene se deschide universul expozițional dedicat automobilului, în care pasionații de clasic și modern, de modele de stradă sau de curse, pot să-și găsească liniștea interioară.

IMG_0802

Produs între 1927 și 1930, Type 44 a devenit cel mai vândut model Bugatti al vremii, cu peste 1100 de exemplare vândute. Puterea motorului de 8 cilindri ajungea la 80CP, iar transmisia avea patru rapoarte. Interesant este faptul că la acea vreme diverși manufacturieri de caroserii din Franța au putut să-și exprime talentul pe Type 44, rezultând așadar diferențe foarte mari de aspect între exemplare. Astăzi, se vând cu prețuri în jur de 300.000 Euro.

IMG_0811

La momentul apariției, Citroen-ul DS21 era considerant ,,avant-garde” față de sedan-urile produse la începutul aniilor ’70. Se pare că de aceeași părere au fost și producători filmului Back To The Future 2 care au inclus un DS21 modificat în film, acesta putând fi văzut când Marty McFly călătorește în viitor. Putem înțelege astfel că în anii ’80 unii credeau că și în 2015 vom avea mașini din anii ’70 ca și taxiuri. Acest lucru nu îl putem garanta decât pentru anumite orașe precum Havana.

IMG_0843

Prima dintre cele șapte generații de Toyota Celica s-a născut în 1970, fiind una dintre cele mai atractive. Autoworld a găzduit în 2013 chiar și o expoziție temporară dedicată evoluției acestui model, însă singurul care rămâne în permanență la Bruxelles este ”străbunicul” din imagine. Este una dintre cele mai ”americane” mașini japoneze din istorie și nimeni nu s-a mirat de succesul acesteia în Statele Unite, acolo unde și astăzi se pot găsi cele mai îngrijite exemplare, în soarele californian.

IMG_0851

Acest Ford Mustang FR500 GT3  și-a început viața competițională în 2008 în Campionatul European GT3 alături de echipa Matech Racing care s-a ocupat de eforturile Ford Racing atât la GT3 cât și la GT1 la sfârșitul aniilor ’00. Șasiul FR500C-GT #003 a trecut apoi pe mâna Marc VDS care l-au folosit în 2009 sub banner-ul VDS Adventures. A urmat apoi, în 2011, o modificare a întregului pachet aerodinamic, mașina fiind făcută să semene mai mult cu facelift-ul aplicat modelului Mustang în 2011. Mașina a concurat astfel sub culorile Marc VDS Adventures în cursa de 24 de ore de la Spa din 2011 unde a terminat pe locul 28 la general fiind departe de adversarii direcți din categoria Pro-Am.

IMG_0873

Ford-ul GT40 este una dintre cele mai cunoscute modele sport din istorie.  Mulți îi atribuie acestui model 4 victorii la Le Mans însă, în fapt, doar în două ocazii s-au impus modele care chiar au purtat titulatura GT40. Este vorba de victoriile din 1968 și 1969 reușite de un GT40 Mk.1 289ci modificat de echipa lui John Wyer. În 1966 a triumfat un model asemenea celui din poză, anume un Mk.II construit în totalitate în Statele Unite. Povestea este similară și pentru Mk.IV construit tot în SUA. Mk.II-ul a dominat în 1966 câștigând la Daytona, Sebring și Le Mans fiind apoi înlocuit cu Mk.IV a cărui dezvoltare a fost grăbită de victoria dominantă a Ferrari de la Daytona din ’67 – a fost momentul care a semnat pensionarea lui Mk.II care nici în specificație B nu a mai fost o forță.

IMG_0858

Prin mâinile lui Vasek Polak au trecut de-alungul aniilor zeci modele de Porsche de curse, Polak având unul dintre cele mai mari dealership-uri Porsche-Audi din State în anii ’70-’80. Pasionat fiind, Polak a achiziționat de toate: avea la un moment dat 4 șasiuri de 935, câteva 917, mai multe 911 sub diferite forme plus alte modele rare. Unele dintre aceste mașini Polak le-a folosit și în curse, echipa sa fiind una dintre primele care a concurat cu modelul 935 în seria IMSA Camel GT încă din 1976 când, din cauza regulamentelor, modelele de Grupa 5 nu puteau puncta în clasament. Mașina din poză a terminat pe poziția secundă la Mid-Ohio în 1977 cu Skeeter McKitterick și Jacky Ickx la volan, șasiul #930 770 0913 revenind pentru o ultima cursă în 1978 la Watkins Glen unde a abandonat.

IMG_0854

Porsche a dezvoltat modelul 934 pentru sezonul 1976 când au intrat în vigoare regulile Grupei 5. Mașina era îndreptată spre echipele private, uzina folosindu-se de 935 pentru a ataca victoriile. Acest 934 a fost folosit de regretatul pilot francez Bob Wollek în 1976 fiind înscris de echipa Vaillant-Kremer. Cu acest model, șasiu #930 670 0166, Wollek s-a impus în Cupa Porsche reușind și victorii în DARM, DRM și Campionatul European de GT. Printre victoriile importante au fost cele din etapele de DRM de la Mainz-Finthen, Norisring și Hockenheim. În 1977, mașina a ajuns pe mâinile unui pilot belgian care a folosit-o în DARM și Euro GT însă fără rezultate notabile. Modelul 934 a fost modificat în acel an, multe șasiuri fiind îmbunătățite la specificația 934/5 care a fost folosită mai ales în seria IMSA Camel GT. După 1976, 934-ul a putut fi înscris la categoria inferioară a GT-urilor, Grupa 4.
IMG_0876

Monopostul Renault folosit în 2009 a arătat mult mai bine în varianta ”showcar”, cu acest nas îngust, decât cu soluția foarte butucănoasă ce a ajuns să ruleze pe piste. Oricum, anul este de tristă amintire pentru francezi, de vreme ce în urma etapei de pe Hungaroring, unde Nelsinho Piquet a fost demis, a urmat devoalarea Crashgate. ING a părăsit imediat corabia trișorilor, iar în 2010 am avut un Renault mult mai frumos din punct de vedere cromatic, în tonuri de galben și negru ce aminteau de Jordan.

IMG_0894

Tradiția Michel Vaillant a făcut mai multe generații de copii să iubească motorsportul. Ceea ce a fost mereu atractiv la aceste benzi desenate a fost faptul că adversarii lui Vaillant erau piloții reali, astfel popularizându-se imaginea Formulei 1 din 1959 până astăzi. Alain Menu în 2012 sau echipajul Glock/Spengler/Zanardi la Spa 24h în 2015 au rulat aducând un omagiu seriei, iar în sfera francofonă acest lucru a fost foarte gustat.