Interviurile Minardi: Gianni Morbidelli

Morbidelli1991Minardi

Tocmai a încheiat stagiunea din TCR International Series pe o Honda Civic, însă din 1990 până în 1992 a apărat culorile Minardi în Formula 1. Minardi.it s-a întâlnit cu Gianni Morbidelli, abia revenit din Argentina, pentru a retrăi acei ani petrecuți alături de Gian Carlo Minardi și trupa sa.

M: MP al Statelor Unite din 1990 a reprezentat prima ta cursă cu Minardi, în urma debutului avut cu Scuderia Italia, în pregătirea programului complet pentru 1991.

morbidelli_1990_tutaGM: Ultimele două curse din 1990 au fost preludiul celor doi ani minunați cu Gian Carlo Minardi. Era precum viața în familie, cu raporturi umane veritabile. Am putut să învăț foarte multe și am crescut din punct de vedere profesional. Pe frontul rezultatelor nu au fost deloc ușoare cursele, deoarece am avut diverse probleme de fiabilitate. În calificări reușeam să ne apărăm grație motorului Ferrari, apoi celui Lamborghini. Totuși, în curse ne loveam de diverse avarii. M191 a fost prima mașină desenată de foarte tânărul Aldo Costa, cu care am păstrat o relație fantastică și care și-a arătat întreaga măsură a valorii la Mercedes. În 1991 a fost nevoit să opereze cu un motor în 12 cilindri foarte lung, care punea probleme de torsiune a șasiului.

M: Ai rămas cu echipa lui Gian Carlo Minardi și pentru 1992. Care a fost momentul pe care ți-l amintești cu cea mai mare plăcere?
GM: Una dintre cele mai frumoase curse a fost cea din Mexic, unde am încheiat pe 7, ratând la mustață zona punctelor. Pe atunci punctele se acordau cu mare parcimonie, complet altfel față de ceea ce vedem astăzi. În calificările de la Imola m-am tot bătut cu Pierluigi Martini până la final, fiind la doar câteva zecimi de top 10. Bucătăria Minardi era extrem de apreciată și o sumedenie de piloți ai altor echipe veneau să mănânce în cortul nostru. Am păstrat legătura cu mulți dintre băieți, mai ales cu Luca Zama.

M: Și cel mai dificil?
GM: E legat de un eveniment ce a devenit tragi-comic. În calificările de la Spa-Francorchamps, în urma unei neînțelegeri cu Jean Alesi mi-am distrus mașina. Am revenit la boxe și Gian Carlo m-a trimis pe pistă cu mașina de rezervă, pentru a termina sesiunea. În șicana Bus Stop s-a rupt suspensia în urma unui nou contact. În acel moment, Gian Carlo mi-a spus prin radio să mă întorc pe jos pentru că s-a terminat stocul de mașini. Chiar și în cele mai dificile momente, știa să risipească tensiunea printr-o glumă sau o vorbă de duh din Romagna.

CPH3OBwWIAAck5S

M: Cum s-a schimbat viața ta privată odată ce ai venit în Circ?
GM: În acea perioadă rulam ca titular într-o echipă de Formula 1 și în plus eram colaborator Ferrari, bucurându-mă așadar de o dublă vizibilitate. Eram copleșit de notorietate și de evenimente, mai ales că eram atât de tânăr. Te aflai în postura în care toți tinerii doreau să ajungă. Nici nu-mi mai aduc aminte șirul tuturor întâmplărilor, trăiești totul pe un val de entuziasm. Apoi crești și te bazezi mai mult pe experiență.

M: Între 1990 și 1991 gruparea din Faenza a trecut la motorul Ferrari.
GM: Comparativ cu Ford, erau două lumi diferite. La acea vreme, mașinile erau într-o continuă evoluție. Am trecut de la 8 la 12 cilindri, așa că din punct de vedere al cuplului și al zgomotului erau diametral opuse. Sunetul acelui V12 era o simfonie. Era o plăcere să-l și pilotezi.

M: Povestește-ne un fapt amuzant cu Gian Carlo Minardi.
GM: Îmi plăceau foarte tare expresiile sale din Romagna, pe care le rostea adesea, de genul ”băgăm vioara-n geantă și plecăm” sau ”sigur a murit”. Îmi amintesc cu simpatie de latura umană a lui Gian Carlo, de exemplu când am fost invitați la Kyoto de către un sponsor japonez. Obișnuit cu piadine și cu tortellini, a fost silit să înnopteze într-un hotel tipic japonez, cu toate uzanțele locului, de la mâncare până la masajele prelungi. Am râs atât de bine!

M191

M: Ai împărțit poza cu Martini, Fittipaldi și Zanardi. Cine a fost nuca cea mai tare?
GM: Categoric Piero Martini, un stâlp al echipei. Rapid și determinat. Eu eram un tânăr aspirant, el era deja o confirmare. Mereu m-a stimulat să forțez tot mai tare.

M: Tocmai ai terminat stagiunea din TCR International Series.
GM: Cu bune și rele. Am fost chiar la conducere în campionat, însă în partea a doua a sezonului am acuzat probleme la turbo și la frâne, care ne-au scos din lupta pentru titlu. Raportat la alte mașini, a noastră era ”crâncenă” prin lipsa de kilometri de teste. Am rămas într-o relație bună cu echipa și din partea mea există dorința de a continua în TCR. Sper să-mi clarific programul pentru 2016 până la Crăciun.

Gianni Morbidelli împlinește astăzi 48 de ani. A participat la 70 de Mari Premii, 34 dintre acestea fiind parcurse la volanul monoposturilor Minardi. Momentul său de glorie a avut loc la ultima etapă din 1995, pe străzile din Adelaide, când a semnat un podium de senzație cu Footwork. La mulți ani!

Material realizat de echipa Minardi pe 4 decembrie 2015. Pitstops deține un acord exclusiv de traducere și promovare a textelor Minardi în România, preluarea acestora fiind interzisă. Mai multe detalii pe www.minardi.it

You may also like

0 comments