Formula 1: Ce e nou în sezonul 2016?

Formula 1: Ce e nou în sezonul 2016?

Un nou sezon de Formula 1 va începe în acest weekend odată cu Marele Premiu al Australiei, iar deși schimbări majore în sport nu există, anul 2016 va avea de răspuns la o sumedenie de întrebări odată cu micile modificări impuse.

Regulament

În 2017, Formula 1 se pregătește pentru schimbări radicale ce vor permite mașinilor să fie cu două până la patru secunde mai rapide pe turul de circuit. Până atunci, ce vom vedea în acest an pe pistă va fi foarte similar cu ce am văzut anul trecut. Există totuși câteva modificări ale regulamentului ce merită trecute în revistă.

Cele mai importante dintre ele sunt cu siguranță schimbările în ceea ce privește pneurile Pirelli și modificările aduse sistemului de desfășurare al calificărilor. Pe lângă acestea se adaugă noi elemente ce sporesc siguranța piloților, noi restricții în ceea ce privește comunicarea prin radio între echipă și pilot, oportunități mai mari de dezvoltare a unităților de putere în timpul sezonului și un design nou al eșapamentului mașinilor care e menit să amplifice sunetele scoase de acestea.

Ca urmare a vocilor nemulțumite ale fanilor care spuneau că zgomotul produs de monoposturi nu mai oferă aceleași senzații, s-a decis modificarea regulamentului în ceea ce privește designul țevilor de eșapament. Echipele au fost nevoite să separe țevile turbinei de cele ale supapei de descărcare, numită și wastegate. La lansările monoposturilor ce vor concura în acest an am putut vedea design-uri cu două sau cu trei ieșiri, iar schimbările vor aduce conform oficialilor o creștere destul de semnificativă a nivelului de zgomot produs de mașini – lucru care ar trebui să-i mulțumească pe fani.

CdCPRJZXIAA8mvj

Dezvoltarea unităților de putere va fi mai permisivă în acest an, echipele primind mai multe jetoane decât în 2015 – mai exact 32 în loc de 15. Modificări în anumite părți ale unităților ce nu permiteau schimbări pot fi acum de asemenea făcute. Renault și Honda, producătorii ce au avut de suferit din cauza limitelor impuse anul trecut, vor fi cel mai probabil capabile să micșoreze distanța ce le separă de Mercedes și Ferrari din punct de vedere al performanțelor.

Cea mai discutabilă schimbare introdusă în acest sezon este însă cu siguranță modificarea regulamentului în ceea ce privește sesiunile de calificări. Pentru ochiul neantrenat, ele nu vor fi cu mult diferite față de ce am văzut în ultimii ani. Vom avea în continuare trei părți separate de mici pauze ce vor compune întreaga sesiune, însă modul în care piloții vor fi eliminați va fi diferit.

Eliminările se vor produce treptat pe durata Q1, Q2 și Q3, în loc să se tragă linie la finalul fiecăreia dintre cele trei părți ale sesiunii. Astfel, piloții vor avea un timp scurt de a stabili un tur rapid – 7, 6, respectiv 5 minute pentru fiecare parte a sesiunii -, iar apoi câte unul va fi eliminat la fiecare 90 de secunde scurse. Q2 va începe cu 15 piloți, în timp ce Q3 va avea la start doar 8, primii doi urmând să se lupte pentru pole-position în ultimele 90 de secunde.

Pe măsură ce introducerea acestui nou sistem a devenit tot mai probabilă, el a primit numeroase critici din partea piloților și a echipelor implicate în sport, majoritatea fiind de acord că procedura inițială nu avea de ce să fie schimbată. Modificările sunt menite, spun cei aflați la conducerea sportului, să ofere un grad mai ridicat de imprevizibilitate calificărilor. Astfel, ordinea de pe grila de start ar putea în unele cazuri să nu reflecte adevărata valoare a mașinilor implicate, ceea ce ar duce la curse cu mai multe depășiri și momente tensionate ce ar crește spectacolul de pe pistă.

Mergând mai departe, Pirelli – producătorul pneurilor pentru toate echipele din Formula 1 – a anunțat că pentru acest an va mai introduce o a cincea compoziție de pneu pentru pistă uscată, și anume o compoziție foarte moale numită ultrasoft și reprezentată prin culoarea violet. Aceasta se adaugă deja cunoscutelor compoziții supersoft, soft, medium și hard, precum și celor intermediare și de ploaie (wet).

Mai mult, modul folosirii diferitelor compoziții de către piloți pe durata unui weekend de cursă va fi diferit. Înaintea fiecărui weekend, Pirelli va nominaliza trei compoziții „uscate”, câte un set din fiecare fiind distribuit fiecărei mașini. Apoi, fiecare pilot va fi nevoit să înainteze o listă cu alte 10 seturi din cele trei compoziții, după plac, ce urmează să compună totalitatea seturilor disponibile în acel weekend.

Fiecare mașină va fi nevoită să ruleze pe două compoziții diferite în timpul cursei de duminică, în timp ce a treia compoziție este cea care va fi folosită în ultima parte – Q3 – a calificărilor. Pe lângă aceste restricții, piloții și echipele vor avea mână liberă pentru a lua orice alte decizii în ce privește restul pneurilor. Astfel, strategia selecției pneurilor ar putea deveni mai importantă și ar putea duce la opțiuni tactice diferite pentru fiecare pilot.

Pirelli a anunțat și o schimbare a consistenței pneurilor, ce va permite piloților să le forțeze mai aproape de limitele individuale fără ca acestea să aibă de suferit – un alt element ce ajută la creșterea spectaculozițății curselor.

Un alt aspect important modificat în acest an este limitarea suplimentară a comunicațiilor radio dintre echipe și piloți. Limitările impuse anul trecut au fost în sine controversate, ele ducând – cel puțin teoretic – la curse mai „pure”, în care deciziile analizate în amănunt de inginerii de cursă au fost înlocuite de judecăți lăsate la îndemâna piloților. În acest an, echipele vor avea voie doar să avertizeze piloții despre pericole (fie ele pe pistă sau probleme critice ale mașinilor) și despre opriri la boxe sau retrageri din cursă.

Piloții nu se vor mai putea baza pe echipele lor în ceea ce privește comunicații privind revenirea pe linia boxelor, oprirea mașinii în coada grilei, discutarea elementelor de balans al mașinii, oprirea acesteia sau efectuarea testelor radio. Intenția schimbării este din nou de a oferi un grad mai mare de imprevizibil curselor. Greșelile umane vor avea un rol mai apăsat pe durata curselor, piloții având de luat decizii mai multe de unii singuri, fără a se baza pe cunoștințele celor de la boxe.

Calendar, echipe, piloți

2016 va oferi Formulei 1 sezonul cu cele mai multe curse din istorie, 21 fiind programate. Marele Premiu al Germaniei va reveni în calendarul din care a lipsit anul trecut, Hockenheimring-ul fiind din nou gazdă. Pe lângă acesta, Marele Premiu al Europei își face la rândul său reapariția, de data aceasta cursa ținându-se pe noul circuit de la Baku, din Azerbaijan, în luna iulie.

În ce privește echipele, acest an va aduce pe grilă prima formație americană prezentă în Formula 1 din 1986 încoace. Haas F1 Team este cea în cauză, aceasta fiind motorizată de Ferrari. Și că tot suntem la acest capitol, să menționăm și piloții ce vor alcătui echipa. Romain Grosjean va fi fără doar și poate starul ei. Francezul a făcut trecerea de la Lotus și îl va avea drept coechipier pe mexicanul Esteban Gutierez, care va reveni ca pilot principal după sezonul petrecut ca pilot de rezervă și de teste al celor de la Ferrari.

Locul echipei Lotus pe grilă va fi luat de Renault. Constructorul francez revine astfel în sport cu echipa proprie, cumpărând Lotus-ul de la firma Genii Capital. Piloții „noii” echipe vor fi britanicul Jolyon Palmer – câștigător în 2014 al sezonului de GP2 – și danezul Kevin Magnussen, care a mai concurat în 2014 pentru McLaren, urcând pe podium la chiar debutul său în Australia.

Echipa Marussia și-a schimbat definitiv numele în Manor Racing, urmând să alinieze la start doi noi piloți în 2016. Aceștia sunt Pascal Wehrlein și Rio Haryanto. Dacă germanul Wehrlein se poate mândri ca fiind campion en-titre al DTM, Haryanto va deveni primul indonezian ce va concura în Formula 1 după patru ani petrecuți în GP2 – anul trecut a câștigat trei curse.

Cdm2kphXIAEaH-S

În ceea ce privește piloții din acest sezon, schimbările se opresc aici, însă mai merită consemnate schimbări de motorizare și de personal la câteva echipe.

În lipsa unei alte opțiuni convenabile, Red Bull a hotărât extinderea parteneriatului nemulțumitor pe care îl are cu Renault, alegând însă să-și rebrand-uiască unitatea de putere cu numele TAG Heuer. În schimb sora mai mică a echipei, Toro Rosso, va avea în 2016 unități de putere Ferrari – cele folosite anul trecut de italieni.

Nu în ultimul rând, Manor a trecut de la unități de putere Ferrari la unele Mercedes, producătorul german oferind chiar motorul de specificație 2016 pentru echipa ce anul trecut a acaparat ultimele poziții din curse. Dave Ryan va ocupa rolul de director de curse în cadrul Manor după ce John Booth și Graeme Lowdon s-au retras de la echipă.

Sezonul 2016 va începe în acest weekend la Melbourne. Marele Premiu al Australiei este deja-tradiționala primă cursă a sezonului, iar dacă zilele de teste – reduse de a 12 la 8, că tot vorbim de schimbări – de la Barcelona au relevat ceva, este faptul că anul acesta de Formula 1 ar trebui să fie mai viu decât cele din istoria recentă.

Citește și:

Formula 1 Australia: Sezon nou, caut răspunsuri

Teste Formula 1 2016 – Gata simularea. Notele în catalog!

Formula 1 2016 – Predicțiile echipei Pitstops.ro

Formula 1 Australia – Ce pneuri a ales fiecare pilot?