Formula 1: Noul format de calificări pus sub lupă

Lumea a fost rapidă să eticheteze noul format al calificărilor după ce acesta nu a oferit decât parțial spectacolul dorit. Iată câteva idei legate de sistemul nou pe care ziua de sâmbătă ni le-a oferit.

Q1 a fost spectaculos; restul, nu prea…

Spectaculos. Amuzant. Entertaining. Au fost doar câteva cuvinte care circulau pe Twitter în timpul și după prima parte a sesiunii de calificări câștigată la Melbourne de Lewis Hamilton. Am fost de acord la momentul respectiv. Calificările ne-au oferit o surpriză destul de mare când Daniil Kvyat s-a împotmolit pe locul 18, iar piloții care se luptau să nu fie eliminați printre primii au oferit o imagine plăcută spectatorilor. Coada de pe linia boxelor, depășirile în turul de încălzire, presiunea de a nu greși – toate au oferit un plus spectacolului, dar părțile pozitive s-au cam oprit aici.

Q2 și mai ales Q3 ne-au oferit momente de acalmie. După ce piloții s-au înghesuit să stabilească timpi rapizi în debutul părților, cronometrul a funcționat în totalitate împotriva lor. Din momentul în care știi că ești în pericol de a fi eliminat până când ești cu adevărat, timpul este prea scurt. Piloții nu au timp să reacționeze, iar construcția pneurilor Pirelli nu le oferă posibilitatea să stabilească noi referințe fără să treacă mai întâi pe la boxe pentru un nou set de gume. Toate acestea sunt motivele pentru care, tocmai în momentele care sunt menite să fie cât mai intense, am văzut mașini la boxe în loc să le vedem pe circuit.

Ultima parte a calificărilor a fost o dezamăgire totală, dar trebuie să înțelegem în totalitate ce s-a întâmplat.

Un tur e suficient pentru a-ți oferi poziția pe care o meriți

Problema în Q2 și Q3 se poate pune și altfel. Dacă un pilot reușește un tur bun, curat și fără erori, cu greu va reuși să și-l îmbunătățească a doua oară. De ce să riști să pierzi încă un set de pneuri degeaba, când poți să te întorci înapoi la garajul echipei liniștit și mulțumit știind că ce ai produs pe circuit este aproape de potențialul tău maxim? Șansele de a urca în clasament sunt minime în atare condiții.

Sebastian Vettel a spus acest lucru la conferința de presă. „Am fost fericit cu turul făcut și am decis să salvăm un set de pneuri.” Declarația confirmă că orice pilot poate obține poziția pe care o merită dacă la prima sa încercare produce un tur curat, apropiat limitelor sale individuale. Am avut și ocazii de a vedea cazuri diferite. Mai mulți piloți au fost nevoiți să renunțe la primul lor tur rapid în Q1 – Rosberg printre ei – după greșeli care pot fi puse în seama presiunii, fapt pentru care au rămas un tur în plus pe circuit.

Cei ce au implementat sistemul, acum îl critică

Vocile pozitive apărute după calificări au fost limitate la doi trei optimiști. Cele negative au oferit un veritabil concert rock în jurul lacului de la Albert Park. Christian Horner și Niki Lauda au fost doar doi dintre oamenii importanți din Formula 1 care și-au exprimat totala nemulțumire și dezamăgire privind noul format. Șefii echipelor s-au plâns, spunând că lipsa spectacolului din final, acel moment care ar trebui să ofere intensitatea maximă, dezamăgește spectatorii.

Piloții au fost ceva mai rezervați în declarații, dar e și normal. Ei au fost mereu în mașini, cu presiunea calificărilor pe umeri. E greu să-ți dai seama dintr-un monopost care rulează cu peste 300 km/h dacă cei din tribune pe lângă care treci se simt bine. Strategia, cronometrul, mașina din față – toate orbesc pilotul, care face doar ce știe că trebuie să facă. Cu toate acestea, până și ei și-au dat parțial seama că noul format al calificărilor nu a fost tocmai aplaudat.

Ce e de făcut?

Trebuie în primul rând să ținem cont de faptul că am văzut un singur exemplu a ceea ce se poate întâmpla odată cu această nouă implementare. Poate că lipsa intensității din Q3 a fost doar întâmplătoare azi. Toate indiciile arată însă că nu e așa. Calificările au fost dezamăgitoare și vor continua să fie în marea lor parte dacă sistemul nu este schimbat. Ce se poate face?

Se poate trece înapoi la sistemul de anul trecut care – de bine, de rău – oferea spectacol decent până în clipa când steagul cu pătrățele era fluturat la capătul Q3, iar piloții stabileau ordinea de start în ultimele secunde. Regulamentul permite modificarea sistemului încă de la cursa următoare din Bahrain. Trebuie ținut cont de asemenea de alte posibilități.

S-ar putea mări timpul dintre eliminări. S-ar putea chiar dubla, caz în care piloții ar avea timpul necesar să intre la boxe și să-și încerce norocul din nou. În Q1 Esteban Gutierrez a fost eliminat chiar dacă la câteva zeci de secunde după aceea a stabilit un timp mult mai bun decât cel cu care a rămas. Totodată, s-ar putea mări numărul de piloți eliminați deodată. E o variantă între ce am avut anul trecut și ce avem acum. Trei piloți eliminați la fiecare 4:30 sau 5 minute? E foarte ușor de implementat, iar schimbarea va exista în continuare. E un compromis.

Hamilton, printre alții, a sugerat recent că e fan al shootout-ului cu un singur tur disponibil pentru fiecare pilot. Sistemul poate fi readus la suprafață, dar partea sa negativă poate veni atunci când vremea schimbătoare influențează rezultatele.

Sunt doar câteva idei. Prin paddock, lumea e destul de sigură că la Bahrain nu vom mai avea formatul prezent la Melbourne. Istoria poate fi amuzantă uneori și e posibil ca astăzi noi să fi văzut singura sesiune desfășurată în acest revoluționar dar nesănătos format.

***

Citește și:

Formula 1 Australia: Hamilton cucerește primul pole din 2016

Formula 1 Australia: Sezon nou, caut răspunsuri

Formula 1 2016 – Predicțiile echipei Pitstops.ro

Teste Formula 1 2016 – Gata simularea. Notele în catalog!

Formula 1 – Ce e nou în sezonul 2016?


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By