Preview BTCC 2016: Subaru atacă Honda pe circuite

Preview BTCC 2016: Subaru atacă Honda pe circuite

BTCC a pus în scenă un spectacol excepțional în 2015, cu o finală electrizantă la Brands Hatch. Noul sezon trebuie să se ridice la baremul deja ridicat, iar campionul Shedden va fi hărțuit de noii pretendenți la titlu din taberele Ford și Subaru.

Echipele și piloții

Team BMR a obținut 10 victorii în 2015, însă marea dorință a patronului Warren Scott era să obțină sprijinul unei uzine. Acest lucru s-a întâmplat la final de an, când Subaru a acceptat să se implice în seria britanică de turisme, la doar câteva luni după ce Impreza apăruse pe circuitele din TCR. Tradiția din Albion aduce însă pe piste un nou model tourer, după Volvo 850 și Honda de acum doi ani – noul Levorg încearcă să aducă titlurile pe care predecesorii cu același profil nu l-au putut obține. Dintre titularii BMR de anul trecut s-a renunțat doar la ”trădătorul” Aron Smith, care nu s-a pus în slujba lui Jason Plato în finala de la Brands. În locul său a fost adus James Cole, alături de Plato, Turkington și Warren Scott.

Gruparea campioană Honda Team Dynamics vine cu două noutăți: cromatica retro dominată de sponsorul Halfords și o a treia mașină, pilotată de veteranul Andy Neate. BMW mizează din nou pe Collard și Tordoff, însă l-a pierdut pe Andy Priaulx, care a divorțat de bavarezi și a trecut în tabăra Ford din WEC. În locul multiplului campion mondial de turisme a fost adus cel mai popular tânăr, Jack Goff. Acesta s-a chinuit pe învechitul MG, însă nici BMW-ul nu mai e ce-a fost acum doi ani, când Turkington defila. În fine, ultima uzină implicată este mândria națională MG (Triple Eight), care nu l-a pierdut doar pe Goff, ci și pe Andrew Jordan. Ce vor putea face Cook și Sutton rămâne de văzut.

Însă marea amenințare vine de la o echipă privată, cea care ar fi putut da campionul de anul trecut dacă ar fi participat la întregul sezon. După jumătate din curse, Mat Jackson și al său Ford au bifat 4 succese și alte 4 clasări pe podium, iar asaltul Motorbase va mult mai solid odată cu sosirea lui Jordan. Ambii piloți sunt capabili să se bată la titlu, iar mașina a fost impresionantă la final de 2015.

Restul grupului independenților s-a mai rarefiat (20 în loc de 25) și au dispărut modelele Infiniti Q50 și Audi A4. În schimb, vom avea mai multe modele Civic și Avensis, iar din tabăra Toyota vom asista cu siguranță la noi surprize din partea lui Tom Ingram. De asemenea, perechea Mercedes formată din Adam Morgan și Aiden Moffat vizează podiumuri și victorii ocazionale.

BTCC drivers

Favoriți și outsideri

Dintre campionii ultimului deceniu, doar Fabrizio Giovanardi lipsește la apel. BTCC este o serie în care piloții de top petrec mult timp, așa că se adună CV-uri impresionante. Matt Neal are 3 titluri, însă pare să fi pierdut ceva din viteză în ultimii doi ani. În spatele său îi avem pe Plato, Turkington și Shedden cu câte 2 campionate câștigate, iar din noul val singurul care și-a făcut loc cu coatele printre legende a fost Andrew Jordan, în 2013.

Dacă ne luăm după modul în care s-a comportat cu balastul suplimentar, Honda rămâne mașina de referință a campionatului. Însă ca și ritm, e foarte posibil ca Ford-ul Motorbase să-și păstreze forma excelentă de la finele lui 2015. Totuși, acum toate echipele beneficiază de noua suspensie, iar Ford trebuie să învețe să gestioneze kilogramele suplimentare.

Subaru vine cu mari așteptări și un pachet foarte solid: piloții sunt o certitudine, echipa BMR a dovedit un nivel de maturitate tehnică necesar pentru a se implica la vârf și bugetul nu lipsește. S-ar putea să le ia ceva timp, însă ar fi de mirare ca 2016 să nu aducă primele victorii pentru noul Levorg, în pofida apariției cam butucănoase. Să ne amintim că nici CC-ul de anul trecut nu era tocmai o mașină de buzunar.

BMW și MG par să fi pierdut trenul dezvoltării și trăiesc din amintirile de acum 2 ani, când se luptau pentru titlu. Podiumurile vor fi accesibile ocazional, însă e greu de crezut că ar putea spera la mai mult. Tordoff și Collard sunt piloți rapizi, însă greșesc mult.

Așadar, Shedden trebuie să stea cu ochii pe perechea Ford, în primul rând, și să spere că Matt Neal îi va fi aproape la nevoie.