Formula 1 Bahrain: Puncte de discuție

Formula 1 Bahrain: Puncte de discuție

Nico Rosberg s-a impus fără mari probleme în cursa din Bahrain, dar aceasta ne-a lăsat câteva puncte care merită discutate. Iată cinci dintre ele:

A ratat Ferrari o oportunitate bună de a câștiga?

Într-o oarecare măsură, da. Kimi Raikkonen a avut un start slab, care i-a furat oportunitatea de a se bate pentru pozițiile fruntașe în primele tururi, în timp ce Sebastian Vettel nici măcar nu a pornit în cursă. Cedarea spectaculoasă a unității de putere a lui Vettel ridică noi semne de întrebare asupra fiabilității acestuia în 2016, însă germanul a declarat că nu e îngrijorat încă. „Nicidecum,” spune el. „A fost o surpriză când Kimi a întâmpinat probleme în Australia. Cred că le-am rezolvat, iar acum nu cred că a fost ceva similar.”

Întorcându-ne la Raikkonen, acesta a făcut o cursă bună în Bahrain. După acel start nefericit, finlandezul a trecut de mașinile din fața sa cu relativă ușurință până ce a urcat pe locul 2, unde a și terminat cursa. Diferența sa față de liderul și câștigătorul Nico Rosberg era deja pur și simplu prea mare când Raikkonen s-a instalat pe locul secund. Totuși, pilotul Ferrari s-a apropiat de german la un moment dat, ritmul lor de cursă fiind foarte similar. Chiar dacă în final Rosberg a controlat cursa, Ferrari poate să fie mulțumită de potențialul mașinilor sale, care dau semne că se pot lupta aproape de la egal la egal cu Mercedes-urile, în funcție de circumstanțe.

Ideea finală este că Ferrari a avut ghinion în Bahrain. Abandonul lui Vettel a fost total nefericit, cursa putând căpăta o altă dimensiune în cazul în care germanul nu s-ar fi oprit în turul de formare. Raikkonen ar fi putut pune presiune mult mai mare pe Rosberg dacă ar fi pornit satisfăcător, dar mai sunt 19 curse în acest an și mai devreme sau mai târziu, o mașină Ferrari va opri în dreptul semnului „1” rezervat câștigătorului la finalul unui Mare Premiu.

Haas a nimerit din nou strategia

Romain Grosjean a dat din nou lovitura, reușind o clasare și mai bună decât în Australia pentru echipa debutantă Haas. Din nou, strategia i-a fost de folos francezului, care a încheiat cursa pe locul 5. Grosjean a pornit de pe poziția a 9-a a grilei de start, și chiar el sugera că nu se putea un loc mai bun de pe care să o facă.

„Cred că locul 9 este cea mai poziție în care am fi putut fi,” a spus după calificări. „Am fi putut să mai facem un tur rapid și să intrăm în Q3, dar nu avea sens. Am stat acolo și chiar speram ca cineva să mă depășească și să cad pe locul 9.” Dorința i-a fost împlinită când Nico Hulkenberg a stabilit al 8-lea cel mai bun timp în calificări, iar ca urmare Grosjean a putut să pornească în cursă pe un set nou de pneuri super soft, spre deosebire de cei din fața lui, care au fost nevoiți să folosească gumele din Q2.

Grosjean a reușit un start bun și a făcut pneurile super soft să reziste mai mult decât alți piloți. Cu două seturi noi și unul ușor uzat, acesta a făcut o cursă excelentă, cu multe depășiri foarte bine executate înainte de a trece pe soft-uri pentru ultimul stint. Omul zilei pentru a doua oară la rând? Probabil că da. Haas arată ca o echipă cu experiență în clipa asta, și are o mașină rapidă pe care o ajută și motorizarea Ferrari.

Păcat de abandonul lui Gutierrez – mai multe puncte ar fi fost posibile. Statistica zilei: Haas a acumulat 18 puncte în primele ei două curse în Formula 1 – fiind pe locul 5 în clasamentul constructorilor -; McLaren a acumulat 11 în ultimele 11 curse, Stoffel Vandoorne fiind primul pilot care a strâns vreun punct pentru britanici după 4 curse.

CfImpu_XEAAmpa6

Vandoorne a arătat lumii că merită un loc permanent în Formula 1

Că tot veni vorba de Vandoorne, merită un segment în articol. Belgianul care i-a ținut locul accidentatului Fernando Alonso în MP din Bahrain nu a arătat nicidecum ca un debutant în drumul său spre poziția a 10-a în clasamentul final. Vandoorne l-a învins pe Jenson Button în calificări, ducând mașina sa McLaren pe poziția a 12-a la start. Britanicul a abandonat în cursă din cauza unei frustrante probleme mecanice, dar a declarat că un loc 5-6 ar fi fost posibil. Poate că a exagerat puțin.

Vandoorne în schimb a reușit să termine și să câștige, cum am spus mai sus, primul punct pentru McLaren după patru curse fără un astfel de rezultat. „Weekendul acesta a însemnat o oportunitate mare pentru mine de a fi în mașină și sunt foarte bucuros că am primit-o,” a spus tânărul. „Cred că am făcut tot ce am putut și le-am arătat de ce sunt capabil. Acum doar așteptăm și vedem [ce urmează].”

Starea de sănătate a lui Alonso este pusă în discuție, iar acesta ar putea absenta și la următoarea cursă, din China. Vandoorne a declarat că nu se gândește la asta încă, dar e foarte posibil să-l vedem pe belgian la volan din nou în două săptămâni. Pe lângă asta, anul 2017 ar putea să îi aducă un loc permanent pe grila Formulei 1, cel mai probabil chiar la McLaren. În locul cui, rămâne de văzut.

Williams s-a autodistrus pe pneurile medium

După un start excelent ai celor doi piloți, cei de la Williams for fi dezamăgiți cu clasarea lor finală. Felipa Massa a reușit abia locul 8, în timp ce Valtteri Bottas a terminat pe 9. Dacă pe Bottas l-a tras înapoi acroșajul din primul viraj și drive-through-ul pe care l-a primit ca urmare, Massa a avut o cursă dezastruoasă, aceasta datorându-se în principal strategiei alese pe întreaga durată a weekend-ului de către echipă.

Massa a plecat foarte bine și se afla pe locul secund în primele tururi, însă alegerea unei strategii cu două opriri la boxe a fost greșită. Încălțând de două ori pneurile medium, brazilianul pur și simplu nu a reușit să le facă să funcționeze în parametrii normali, astfel încât a fost nevoit să asiste la depășiri repetate ale mașinilor mai rapide. Totul se trage de la alegerile făcute în zilele precedente, când pneurile medium au fost prioritizate în favoarea celor soft. Astfel, nici Massa și nici Bottas nu au mai avut vreun set nou de soft-uri pentru cursă, ceea ce i-a împiedicat să concureze la potențial maxim.

„Din păcate strategia cu două opriri nu a funcționat cum ne-am închipuit și ritmul nostru pe pneul medium nu a fost foarte bun. Acest lucru a permis altora care rulau pe pneuri soft să treacă în față și să rămână acolo,” a spus Massa. Cam același lucru a pățit s-a întâmplat și cu Bottas, cu mențiunea că pe finlandez l-a tras în jos și acroșajul cu Hamilton. Drive-through-ul rezultat l-a costat secunde bune, mașina sa Williams având și șasiul avariat ușor ca urmare a incidentului.

CfINjRjUAAIoxSI

Sistemul de calificări trebuie pus la punct

Am crezut că Australia ne-a oferit singurul weekend cu „acel sistem aiurea de calificări”, dar iată că și în Bahrain am avut parte de același plictisitor și monoton sistem al eliminărilor treptate. Formatul a primit o a doua șansă și a dezamăgit din nou. Formula 1 s-a sesizat, astfel încât o ședință a avut loc duminică pentru a se stabili trecerea la alt sistem, sau chiar revenirea la cel de anul trecut.

Șoc, groază și teroare – acest lucru nu a fost posibil, iar capetele sportului se vor întruni din nou joi pentru a discuta variantele posibile mergând înainte. Mai multe surse spun că Președintele FIA Jean Todt și Bernie Ecclestone sunt împotriva revenirii la vechiul sistem – soluția cea mai la îndemână în condițiile date. Astfel, câteva „noi formate” vor fi discutate, dar revenirea la cel vechi va fi exclusă din discuții chiar și joi, la fel ca și alocarea unui set suplimentar de pneuri mașinilor din Q3.

Un nou sistem a fost propus, iar detaliile despre acesta ies ușor-ușor la suprafață. „Cred că echipele ar fi bucuroase să se revină la sistemul din 2015, dar promoterii și FIA nu sunt de acord,” a spus Christian Horner la capătul întâlnirii de duminică. „A fost înaintată o sugestie de compromis iar echipele au timp până joi pentru a o analiza. Sincer, e mai bună decât sistemul pe care îl avem acum, mai aproape de formatul sezonului trecut, dar e nevoie de mai multă analiză.”

Aparent formatul propus implică stabilirea a nu unul, ci a două tururi rapide pentru fiecare parte a calificărilor, timpii cumulându-se pentru a ne da ordinea de start. „Practic ne-am întoarce la formatul din 2015, dar în loc de un tur pe sesiune, e un timp cumulat de două tururi,” a spus Horner. „Sigur că asta va duce la complicații privind pneurile, dar trebuie doar să discutăm. Pneurile sunt elementele cheie care trebuie înțelese în totalitate.”

Timpul ne va spune ce decizii se vor lua și dacă acestea vor mulțumi lumea. Oricare ar fi sistemul pentru care se va opta, acesta trebuie să asigure prezența îndelungată pe circuit a mașinilor în sesiunea de calificări. Este ceea ce fanii cer, iar ei trebuie ascultați.

***

Citește și:

Formula 1 Bahrain: Rosberg câștigă sub nocturnă

Formula 1 Bahrain: Hamilton in-extremis în pole

Formula 1: De ce Ferrari poate bate Mercedes în Bahrain

Formula 1 Australia: Rosberg lovește primul în 2016

Formula 1: Ce e nou în sezonul 2016?

Formula 1 2016: Predicțiile echipei Pitstops.ro