Formula 1 Bahrain: Putea Ferrari să câştige GP-ul din deşert?

Formula 1 Bahrain: Putea Ferrari să câştige GP-ul din deşert?

Mai întâi speranţele lui Sebastian Vettel s-au năruit în norul de fum al propulsorului Ferrari ce a cedat în turul de formare. Apoi Lewis Hamilton s-a poticnit la start mai rău ca în Australia şi a fost lovit serios de Bottas în primul viraj.

Ultima speranţă pentru o luptă palpitantă la vârf a dispărut atunci când Kimi Raikkonen a patinat excesiv roţile spate ale singurlui SF-16H supravieţuitor. Aşa că Nico Rosberg a primit pe tavă o victorie într-o cursă în care oricum pornea cu prima şansă. Doar problemele cu ambreiajul monopostului W07 ce sunt mult mai serioase decât a lăsat staff-ul Mercedes să se înţeleagă umbresc acest tablou frumos pentru echipa campioană mondială.

Putea Ferrari să câştige la Sakhir?

Maurizio Arrivabene e sigur de acest lucru, dar oare chiar aşa de optimist ar fi arătat tabloul general pentru Scuderie dacă nu interveneau cele două probleme menţionate mai sus?

1.Calificări

[quote_box_avatar name=”Toto Wolff” avatar_img_url=”http://www.pitstops.ro/wp/wp-content/uploads/2015/09/wolff.png”]“Analizele noastre sugerează în acest moment un avantaj de 6 zecimi/tur faţă de Ferrari pe un singur tur”[/quote_box_avatar] Ecartul se referea la Kimi şi aşa cum s-a văzut calculele s-au dovedit exacte.

Lewis Hamilton a reuşit un ultim tur superb în Q3 prin care a bătut recordul lui Mark Webber din era motoarelor V10 de 3l, dar în rest a fost inconstant ca exprimare în sesiunile pregătitoare de vineri şi de sâmbătă, iar în primele două segmente ale calificărilor a fost din nou eclipsat de Nico Rosberg. Ȋntr-un fel situaţia are multe similitudini cu GP-ul Austriei din 2015.

Este clar acum că Mercedes şi Ferrari joacă în propria ligă. Doar că în privinţa calificărilor echipa campioană mondială este cu un pas în faţă. Motorul german nu este mai puternic decât cel italian, ba ca putere brută s-ar putea să fie cu câţiva cai mai slab, dar în intersezon şi la finele lui 2015 oamenii lui Bob Bell au lucrat la altceva. Ȋmpreună cu Petronas, inginerii motorişti s-au concentrat pe munca la camera de ardere pentru a reuşi o combustie cât mai eficienţă şi o rezistenţă la detonaţie superioară oricui. Astfel, eficienţa generală a crescut de la 40% la Monza 2015 la 47% în acest moment. Asta a făcut posibilă rularea unui “engine mode” extraordinar de agresiv în regim de un singur tur la care Ferrari poate doar să viseze. Avantajul dat de această mapare, aşa cum a “răsuflat” din interiorul echipei, este de 0.3s.

Vettel, după a doua ieşire în Q3, a venit la jumătate de secundă de pole, după un tur de care nu a fost mulţumit, Kimi fiind mai lent cu încă 0.2s. Dacă scoatem din ecuaţie “engine mode-ul” special, diferenţa între cele două monoposturi este undeva la 0.2s, aşa cum şi simulările efectuate de Mercedes sugerau sâmbătă dimineaţa. Iar cea mai mare parte din aceste două zecimi se datorează eficienţei superioare a ERS-ului german. Cel mai pregnant asta s-a văzut la accelerarea din ultimul viraj către linia de sosire , zonă în care Mercedes W07 a fost cu 4km/h mai rapid ca Ferrari SF-16H. Aşa cum am mai spus-o, hibridul german sună mai rotund, iar cel italian e puţin mai nervos în exprimare. Un V6 turbo de modă veche ar spune amatorii de butade.

Ȋn spatele celor patru a venit Daniel Ricciardo, ce “a stors şi ultima picătură de performanţă” dintr-un Red Bull ce acuză un deficit de 40-50CP, fiind cu aproape 8km/h mai lent pe linia de start-sosire decât rivalii de la Williams ce s-au aşezat în spatele său pe grilă. Massa şi Bottas au dominat din nou ostilităţiile în speedtrap, dar au pierdut prea mult în virajele de viteză medie, în înlănţuirea 12-13 fiind cu 10km/h mai lenti faţă de Kimi şi 7 faţă de Verstappen.

Printr-un concurs de împrejurări, rapidul Hulkenberg s-a strecurat în Q3, dar poziţia sa pe grilă (a opta) era cea mai puţin dorită în ziua cursei, Romain Grosjean – ocupantul poziţiei a 9-a – neputându-şi ascunde satisfacţia în momentul în care a aflat că monopostul Force India #27 i-a luat faţa. Ȋn spatele francezului, încolonaţi pe 10 şi 11 erau cei doi echipieri STR, cu Max din nou în faţă, deşi în Q1 Sainz a reuşit un timp de 1’31”716, superior celui al olandezului de 18 ani din Q2 (1’31”772). Exact ca la Melbourne.

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center|center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Poziția, Pilot, Echipa, Timp,Ecart,Pneu

1,Lewis Hamilton,Mercedes,01:29.493s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

2,Nico Rosberg,Mercedes,01:29.570s,+0.077s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

3,Sebastian Vettel,Ferrari,01:30.012s,+0.519s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

4,Kimi Raikkonen,Ferrari,01:30.244s,+0.751s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

5,Daniel Ricciardo,Red Bull,01:30.854s,+1.361s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

6,Valtteri Bottas,Williams,01:31.153s,+1.660s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

7,Felipe Massa,Williams,01:31.155s,+1.662s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

8,Nico Hulkenberg,Force India,01:31.620s,+2.127s,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

9,Romain Grosjean,Haas,01:31.756s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

10,Max Verstappen,Toro Rosso,01:31.722s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

11,Carlos Sainz,Toro Rosso,01:31.816s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

12,Stoffel Vandoorne,McLaren,01:31.934s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

13,Esteban Gutierrez,Haas,01:31.945s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

14,Jenson Button,McLaren,01:31.998s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

15,Daniil Kvyat,Red Bull,01:32.241s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

16,Pascal Wehrlein,Manor,01:32.806s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

17,Marcus Ericsson,Sauber,01:32.840s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

18,Sergio Perez,Force India,01:32.911s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

19,Jolyon Palmer,Renault,01:33.438s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

20,Rio Haryanto,Manor,01:34.190s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

21,Felipe Nasr,Sauber,01:34.388s,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

22,Kevin Magnussen,Renault,01:33.181s*,,[attr style=”background-color:#272727″]Supersoft

[/table]

*Kevin Magnussen a fost penalizat pentru că nu a oprit la cântarul oficial FIA

2. Cursa

Startul a fost de această dată cel mai important moment al GP-ului de la Sakhir. Cu Vettel deja scos din joc, mai rămâneau 3 protagonişti la victorie. Poleman-ul a ţâşnit iniţial bine, apoi s-a poticnit mai ceva ca la Albert Park. Nico nu a avut nici el parte de un start strălucit, dar s-a dus mai linear şi asta i-a adus victoria. Mercedes are o problemă cu ambreiajul. Faptul că Daimler a creat un departament special pentru a construi un ambreiaj “in house” spune multe. Partea proastă e că ţine de construcţie şi materiale, așa că nu se va remedia atât de rapid. După 2000, interzicerea beriliului a tras Mercedes şi McLaren in jos. E posibil ca şi acum să fie ceva similar, doar ca asta se simte doar la start.

Şi ajungem la Kimi. “A avut o problemă la plecare ce cred că l-a penalizat enorm”, declară încrezător Arrivabene. Poate – şi subliniez acest poate – i-au fost compromise şansele la victorie din cauza asta”. Chiar aşa să fie?

Finlandezul a pornit grosolan, patinând trenul spate din cause independente de maşinărie. Degetele i-au alunecat pe padelă şi astfel a compromis spectacolul luptei pentru întâietate. Doar că un SF-16H detunat nu e chiar acelaşi lucru cu W07. Dar, pe viitor, are şi această situație părţile sale bune.

Din debutul cursei toată lumea a înţeles că multiplele calcule şi simulări de vineri au fost date peste cap. Temperatura la nivelul pistei – 29 grade – a fost net peste predicţii, iar scăderea a fost lentă, Asta a făcut aproape inutil pneul medium şi a dus la un nou război al strategiilor în care Mercedes doar s-a mulţumit să copieze ce face Ferrari.

© FOTO STUDIO COLOMBO / PIRELLI MEDIA
© FOTO STUDIO COLOMBO / PIRELLI MEDIA

Nici pista din deșert nu e una revelatoare, din cauza orei de desfăşurare ce a dus la temperaturi de operare puţin mai neobişnuite. Iar ca o bomboană pe colivă, pneurile furnizate de Pirelli sunt atat de sensibile la degradare termică încât piloţii sunt obligaţi să ruleze cu 3s/tur sub ritmul real. Deci o analiză reală este iluzorie. Pe scurt, Rosberg a intrat ca lider în primul viraj, cu Kimi şi Lewis în pluton. Şi cam asta a fost tot. Graficele ce urmează redau cel mai bine diferenţele între protagonişti.

Primul stint

Rosberg v. Raikkonen - Stint 1
Rosberg v. Raikkonen – Stint 1
Rosberg v. Hamilton - Stint 1
Rosberg v. Hamilton – Stint 1
Raikkonen v. Hamilton - Stint 1
Raikkonen v. Hamilton – Stint 1

Al doilea stint

Rosberg v. Raikkonen - Stint 2
Rosberg v. Raikkonen – Stint 2
Rosberg v. Hamilton - Stint 2
Rosberg v. Hamilton – Stint 2
Raikkonen v. Hamilton - Stint 2
Raikkonen v. Hamilton – Stint 2

Al treilea stint

Rosberg v. Raikkonen - Stint 3
Rosberg v. Raikkonen – Stint 3
Rosberg v. Hamilton - Stint 3
Rosberg v. Hamilton – Stint 3
Raikkonen v. Hamilton - Stint 3
Raikkonen v. Hamilton – Stint 3

Totuşi există două puncte de atracţie, corelate cu problemele tehnice ale celor două monoposturi de top.

Mercedes W07 este fără discuţie cea mai rapidă maşină a sezonului, doar că se poticneşte la plecarea de pe loc. Construcţia ambreiajului a fost de la inceput agresivă, dar greşită. Piloţilor le este imposibil sa găseasă acel “sweet spot” şi din cauza aceasta starturile au fost ratate până acum. Daimler a creat un departament special care lucrează la dezvoltarea unui ambreiaj propriu, dar acest proces este lent şi se apreciază ca va dura 6 luni. Avantaj Ferrari? Doar aparent.

Honeywell a creat o turbină puţin mai mică decât în 2015, dar care se învârte mai repede. Problema nu este de construcție. Motoarele Ferrari ce folosesc sistemul HCCI (Homogeneous charge compression ignition) au ca și caracteristică principală o presiune mărită în camera de ardere (undeva aproape de 550 bari) pentru ca mixtura aer-combustibil să se autoaprindă. Avantajul este acela că se poate rula cu un amestec mai puțin bogat și deci, cu mai puțin combustibil. Iar mixtura mai puțin bogată înseamnă mai puțină căldură ce poate fi tranformată de MGU-H în energie electrică pentru sistemul ERS. Iar asta face ca pe ultimul palier al liniilor drepte sistemul TC-MGU-H al motoarelor Ferrari să nu producă suficientă energie electrică pentru a încărca tot sistemul ERS.

Pentru un tur, da, sistemul e perfect funcțional. Dar pentru cursă, handicapul devine unul major. Surse din interiorul Scuderiei spun că la GP-ul Spaniei problema va fi remediată şi abia atunci vom putea vedea adevăratul potenţial al hibridului italian. Ȋn speedtrap la Sakhir Hamilton și Kimi au fost aproape egali, cu 340.5km/h, respectiv 340.2km/h. Dacă acesta e ritmul unui propulsor detunat, atunci Mercedes ar trebui să ia seamă după Barcelona.

Dar să revenim la cursa din deşert şi să răspundem la întrebarea din titlu. Numai că răspunsul nu e încurajator pentru ferrarişti. Ȋn spatele lui Ricciardo şi al celor două Williams, ritmul Ferrari-ului a fost mascat până în turul 11. Erau deja 11.8s atunci între lider şi Kimi. Pâna la pitstop-uri mai erau 4 tururi şi Nico i-a luat lui Kimi 0.607s/tur. Nu mai e chiar ca înainte, dar Mercedes are are un avans suficient faţă de Ferrari. Dacă la bordul maşinilor roşii ar fi un Nuvolari acest ecart nu ar mai fi valabil…

Şi au venit pitstopurile finale. Raikkonen ajunsese la 3.8s de Rosberg, iar oprirea Mercedes-ului nu a fost chiar o mostră de măiestrie. Dar întotdeauna fiul lui Keke a avut ceva în rezervă. Sau poate Kimi nu a fost suficient de rapid. Diferenţa intre Vettel şi el s-a făcut pe schimbările de direcţie bruşte din sectorul 1. Mai mult, pe sectorul final forţa PU Mercedes nu i-a dat nicio şansă, dar fostul finlandez zburător s-a descurcat mai mult decât onorabil. Probabil că Seb cu un start mai bun ar fi fost un adversar mai dificil decât Kimi, deşi în regim de cursă diferenţele între ei au fost întotdeauna mai mici decât în calificări. Graficele de mai jos sunt cât se poate de explicite şi spun aceeaşi poveste: Mercedes W07 are un avantaj de 0.2-0.3s faţă de Ferrari (Raikkonen în speţă), iar temperaturile moderate au ajutat maşina germană în privinţa menajării pneurilor.

Rosberg v. Raikkonen - Stint 4
Rosberg v. Raikkonen – Stint 4
Rosberg v. Hamilton - Stint 4
Rosberg v. Hamilton – Stint 4
Raikkonen v. Hamilton - Stint 4
Raikkonen v. Hamilton – Stint 4

Între timp, Ferrari a dat de cap problemei ce a întrerupt prematur cursa lui Vettel. Este vorba de o supapă de evacuare care a cedat. Iar acest incident nu a survenit ca urmare a unui defect de material sau de fabricație. Suprinzător, problema a fost generată de o mapare agresivă a motorului – deci sistem electronic de management. Problema s-a dovedit a nu avea nicio legătură cu ceea ce a pățit Kimi în Australia iar Ferrari susține că pentru China aceasta va fi rezolvată. În plus, pentru M.P. al Spaniei se preconizează că Ferrari va folosit primele jetoane din cele 9 rămase pentru a modifica camera de ardere, ceea ce ar remedia problema pierderii de putere la capătul liniilor drepte.

Așadar, din M.P. al Spaniei sperăm să avem parte de un duel foarte strâns, poate chiar ceva ce va deveni vintage peste timp. 1986 all over again?