Formula 1 Monaco: Bling & Racing sub privirile bogaților

Formula 1 Monaco: Bling & Racing sub privirile bogaților

Cursă legendară de Formula 1, cea de-a șasea etapă a sezonului și a 941-a din istoria CM are loc pe străzile înguste ale Principatului de pe malurile Mediteranei. Este a 74-a ediție a Grand Prix Automobile de Monaco.

Adorat de fani și temut de majoritatea piloților circuitul monegasc are farmec aparte și este de cele mai multe ori artizanul unor curse memorabile. Pilotajul la viteze nefiresc de mari printre barierele de protecție contribuie la crearea imaginii de zei a celor care reușesc să se impună în Principat.

Circuitul măsoară 3337m (fiind scurtat cu 3 metri anul trecut), iar în ziua cursei piloții îl vor parcurge de 78 de ori. Asta înseamnă că la sfârșitul acestora, monoposturile vor fi acoperit o distanță de 260,2 km cu o viteză medie de doar 160 km/h. Cel mai lent circuit al sezonului este extrem de solicitant atât pentru piloți cât și pentru materialul tehnic. Sunt 19 viraje, majoritatea de viteză medie și scăzută. Virajul numărul 6 este cel mai lent al întregului calendar (45 km/h).

Cerințele circuitului

M.P. al Principatului Monaco scoate la lumină un pachet aerodinamic unic în calendar. Apăsarea necesară este maximă, pentru că PU-ul dezvoltă un cuplu mult mai mare decât vechile motoare V8 aspirate. Echipele aduc aici variante dedicate ale aripilor față, aripilor spate, diffuser-ului și podelei. Un asfalt puțin aderent (fiind vorba de drumuri publice) implică setări de apăsare aerodinamică extrem de mare pe puntea față pentru evitarea subvirării.

Dar importanța setărilor aerodinamice este depășită (poate singura oară în calendar) de setările suspensiilor. Tracțiunea este crucială. ”Lighting-up the rears” este o frază pe care inginerii nu vor să o audă aici. Din acest motiv ei dedică o bună parte a sesiunilor de antrenamente libere lucrând la punerea la punct a suspensiilor. Asfaltul denivelat implică o setare moale a suspensiilor, cu toate că garda la sol este foarte mare.

La Monte Carlo un tur rapid nu ține neapărat de power-unit. Este prima șansă în 2016 de a vedea plutonul cât de cât echilibrat din punctul de vedere al propulsoarelor. Evident, o combinație PU-șasiu cât mai bună va fi mereu în frunte. Însă lipsa unor cai putere poate fi foarte ușor surmontată de un șasiu extrem de bine echilibrat. În Principat, 55% din turul de pistă este parcurs cu pedala de accelerație la podea. Viteza medie redusă se traduce într-un consum mediu de 1,5 kg/tur. Sistemul ERS este solicitat mai mult decât PU-ul. Liniile drepte scurte inseamnă că recuperarea de energie trebuie să fie foarte bine optimizată, sistemul KERS jucând aici un rol extrem de important.

Din cele 19 viraje, pedala de frână se apasă în 13 dintre ele. Nivelul de solicitare al sistemului de frânare este mediu, aşadar probleme la capitolul acesta nu vor fi.

brembo-monaco
© Brembo Brakes

Pentru cursa-eveniment a anului, Pirelli aduce cele mai moi specificații de pneuri: Soft, Supersoft și noul Ultrasoft.
06-Monaco-Selected-Sets-Per-Driver-4kAderența scăzută a asfaltului înseamnă că se poate parcurge distanța unui M.P. cu o singură oprire la boxe. Pneul supersoft este alegerea cea mai bună. Acesta intră în fereastra optimă de funcționare mai repede decât pneul soft ( pe care nimeni nu-l va folosi în cursă) iar degradarea este mai mult decât acceptabilă. Anul trecut, Nico Rosberg a câştigat cu o singură oprire la boxe (în turul 37 a schimbat pneurile soft cu cele supersoft).

Există anul acesta și varianta cu 2 (sau mai multe) opriri la boxe datorită pneurilor Ultrasoft. Cu siguranță se vor face simulări joi pentru a stabili strategia potrivită. Însă, pe o pistă pe care depășirile sunt aproape imposibil de realizat, alegerea unei strategii cu mai multe intrari la boxe se poate dovedi falimentară, dacă nu cumva safety-car-ul intră de mai multe ori pe pistă. Statistic vorbind, la Monte Carlo există o probabilitate de 80% ca asta să se întâmple cel puţin o dată.
06-Monaco-Preview-4k-ENÎn orice caz, având în vedere că pista nu este foarte abrazivă, iar vitezele sunt relativ reduse, aducerea gumelor în temperatură într-un interval de timp relativ scurt va fi esențială. În special pentru calificări.

Cu 3 victorii consecutive la activ, germanul Nico Rosberg, rezident în principat, este cel mai bine cotat pilot pentru victoria de duminică. În caz că va reuși, îl va egala pe Alain Prost la numărul de victorii în acest cadru geografic.

Lewis Hamilton ajunge în sudul Franței cu un singur gând – victoria. Acroșajul cu coechipierul său la ultimul M.P. l-a împiedicat pe britanic să reducă ecartul față de liderul la general, iar faptul că din punct de vedere tehnic monopostul său este la limită, înseamnă că pentru el timpul se scurge rapid.

Ferrari nu a mai câștigat în Principat din 2001, când se impunea prin Michael Schumacher. Sebastian Vettel și Kimi Raikkonen speră să se poată bată de la egal la egal cu piloții Mercedes. Monte Carlo nu e Spania. Temperaturile nu vor fi atât de ridicate, iar pneurile vor lucra mai bine. Din acest motiv, speranțele italienilor la o victorie sunt mari (ca de altfel la fiecare M.P.). Însă socoteala de acasă…

Supriza ar putea veni de la Red Bull. Am văzut în Spania că șasiul excelent desenat de Adrian Newey a ținut piept cu brio atacurilor venite din partea piloților Ferrari. Iar aici, cum tracțiunea este factorul decisiv, istoria s-ar putea repeta. Și dacă adăugăm în ecuația factorul Power-Unit Renault nou, lucrurile par din ce în ce mai roz pentru piloții Red Bull. Să vedem acum pentru care dintre ei, întrucât Renault aduce doar un PU nou la Red Bull în week-end.

Vremea
În week-end se așteaptă o vreme caldă, cu cer senin și 22-25 de grade în aer. Dar numai până duminică. În ziua cursei se anunță 20-21 de grade, cu mai multe averse. Asta înseamnă că toată guma depusă pe circuit va fi spălată, iar în ziua cursei, ”the men will separate from the boys”.