Le Mans 24h: Toyota se oprește în penultimul tur iar Porsche învinge

Le Mans 24h: Toyota se oprește în penultimul tur iar Porsche învinge

Unul dintre cele mai dramatice finaluri din istoria curselor de anduranță s-a derulat duminica aceasta, Toyota pierzând ediția a 84-a a cursei de 24h de la Le Mans după ce Nakajima a pierdut puterea motorului în penultima buclă, acesta oprindu-se pe linia de start sosire. Jani a trecut de Toyota #5 care a reușit să pornească ulterior, elvețianul reușind să treacă primul linia de sosire pentru a bifa a 18-a victorie pentru Porsche. Ford s-a impus la GTE-Pro, ORECA la LMP2 și Ferrari la GTE-Am.

Toyota s-a aflat la conducere intrând în ora 22, având de partea sa un avans de 30s în fața 919-lui #2. Cealaltă Toyota a pierdut trei tururi după o incursiune la boxe însă, date fiind problemele multiple din tabăra Audi, poziția a treia nu a fost pusă sub amenințare. Pentru stint-ul final, Davidson a lăsat mașina #5 în mâinile lui Nakajima, japonezii dorindu-și să aibă pe unul de-al lor la volan când se vor fi scurs cele 24 de ore.

Toyota a pierdut victoria după ce #6 a căzut cu 2 ore înainte de final iar #5 s-a oprit cu două tururi înainte de final
Toyota a pierdut victoria după ce #6 a căzut cu 2 ore înainte de final iar #5 s-a oprit cu două tururi înainte de final

Nakajima a fost capabil să păstreze avansul de 30s în fața lui Jani pe parcursul penultimei ore, acesta din urmă bifând și el, acum, stint-uri de 14 tururi însă această manevră strategică pare să fi venit prea târziu căci Jani poate doar să egaleze ritmul lui Nakajima, nu să-l și depășească. Jani a efectuat ultima sa oprire la cursă cu 40 de minute înainte de final, acesta fiind urmat de Nakajima la un tur distanță – ambii luând la bord doar combustibil (Porsche a fost capabil să facă stint-uri cvadruple de pneuri în timp ce Toyota doar stint-uri triple. Diferența s-a făcut, însă, în capacitatea celor de la Toyota de a face mereu 14 tururi cu un plin de combustibil în timp ce Porsche a încercat asta abia începând din ultimele ore ale întrecerii). În ultimele minute, Jani a fost obligat să intre la boxe, ultimul stint cvadruplu fiind prea mult pentru pneurile pe care au fost schimbate, ceea ce a mărit și mai mult avansul lui Nakajima. Toată această muncă nu a fost însă îndeajuns căci, în penultimul tur, Nakajima a încetinit acuzând lipsă de putere, mașina oprindu-se pe linia de start/sosire cu un tur înainte de final. Astfel, Porsche #2 a trecut cu Jani la volan linia de sosire pentru a se impune într-o cursă care părea, cu doar cinci minute înainte, una pe care nu și-o vor trece în cont. Nakajima a reușit, în cele din urmă, să termine cursa însă nu va fi clasificat.

Signatech-Alpine s-a impus relaxat la P2
Signatech-Alpine s-a impus relaxat la P2

La P2, Richelmi s-a aflat la aproximativ trei minute în fața lui Rusinov cu două ore înainte de final, oprirea lui Rusinov aducându-l pe acesta chiar în fața Alpine-ului care era pe cale să-l pună cu un tur în urmă. G-Drive a reușit să rămână, totuși, în același tur cu liderul după ce Signatech-ul a oprit pentru ca Richelmi să predea mașina lui Lapierre pentru stint-ul final. Francezul a avut de partea sa un avans de peste trei minute în fața lui Rusinov la începutul stint-ului final. Pe trei s-a aflat Vitaly Petrov în cel mai bine poziționat BR 01 al SMP Racing iar pe patru a urcat Gibson-ul Strakka, cu ORECA-ul Eurasia Motorsport pe cinci. Evitând orice problemă pe final, Lapierre a trecut primul linia de sosire la P2.

lm41
Fiord Chip Ganassi Racing s-a impus la GTE-Pro

După spin-ul lui Vilander, care a mărit avansul celor de la Ford cu 40s, un slow zone care a coincis cu ultima oprire a Ford i-a ajutat suplimentar pe americani să se depărteze la peste un minut, un avans imposibil de recuperat chiar și pentru Giancarlo Fisichella care a preluat #82 de la Malucelli. Acesta a fost însă capabil să-l țină în urma sa, la aproximativ 20-30s, pe Dixon în Ford-ul #69. O ultimă întorsătură a poveștii ediției 2016 s-a petrecut în ultimele minute când un panou luminos de pe mașina #82 (unul din acelea care luminează numerele de concurs) a încetat să funcționeze, mașina primind o penalizare cu stop-and-go pe care, însă, Fisichella nu a efectuat-o până la final, motiv pentru care ar putea să fie penalizat prin adăugarea de secunde suplimentare la final.

Ferrari și Corvette de la Pro și Am
Ferrari și Corvette de la Pro și Am

Având un tur avans, Scuderia Corsa a avut de bifat o simplă formalitate pe parcursul ultimelor 120 de minute. Ferrari se afla pe doi prin mașina #83 AF Corse, Porsche fiind pe trei cu mașina Proton care a condus pentru aproape 12 ore la această categorie. În cele din urmă, Jeff Segal a trecut primul linia de sosire impunându-se la categoria Pro-Am după ce echipa a marcat un podium anul trecut.

În final, este de menționat că Morgan-ul din ”Garage 56” a parcurs cursa de 24 de ore fără probleme serioase, Frederic Sausset fiind primul om fără mâini și fără picioare care a participat (și cu succes) în această cursă, el fiind ajutat de fostul pilot Pescarolo Christophe Tinseau și Jean-Bernard Bouvet.

Sursă foto: Porsche Team