Monoposturi vs GT-uri – asemănări și deosebiri

Alex Fontana este unul dintre piloții care au făcut în această iarnă tranziția de la monoposturi la competițiile GT, fiind racolat de McLaren pentru o campanie pe 650S GT3 cu echipa Garage 59. Elvețianul ne împărtășește impresiile sale referitoare la diferențele dintre cele două arii ale automobilismului.

Trecerea rapidă de la monopostul de GP2 cu care a testat la finele anului trecut la kilometrii parcurși în pregătirea seriei Blancpain îl face pe Fontana un candidat ideal pentru a ne răspunde la întrebările nu atât de evidente legate de aceste asemănări și deosebiri.

Stil de pilotaj și frânare

Să începem de la greutate, care diferă considerabil. Monopostul este mai ușor și mai rigid, așadar mai reactiv. Răspunde foarte rapid la comenzi și e mai greu să corectezi o eroare. Greutatea se simte la GT-uri, însă ai timp să procesezi ceea ce-ți transmite mașina și să ieși din încurcături.

Controlul tracțiunii nu este atât de agresiv la GT-uri pe cât s-ar crede. De exemplu, în calificări se reglează aproape de zero, iar în configurația de cursă nu e tocmai un colac de salvare. La limită, poate să taie puțin din putere pentru a derapa constant, dar nu e deloc brutal. În schimb, ABS-ul este un factor diferențiator important, care-i ajută mult pe gentlemen drivers să reproducă perioadele de frânare ale profesioniștilor. Aceștia din urmă nu se împacă foarte ușor cu ABS-ul și nu e adevărat că-i mai simplu să frânezi, precum credeam înainte de a pilota un GT3. Îmi ziceam: ”lasă, în cel mai rău caz am ABS-ul”, dar în realitate pierzi foarte mult dacă nu e bine calibrat sistemul.

Dacă monoposturile blochează roțile în ultimul moment (sau poate la trecerea peste denivelări), un GT poate să ajungă la blocaj încă de la prima ciupire a pedalei de frână.

CiWzI2SXAAAol0rAerodinamică

GT3-urile de astăzi sunt mult mai asemănătoare cu monoposturile, mai ales pe pneuri noi, față de ce era odată. Pilotajul este similar în virajele lente și în cele rapide, diferența notabilă fiind în cele medii, în care aerodinamica nu-și face simțit efectul deoarece mașina este prea lentă. În schimb, nivelul aderenței mecanice este foarte bun. Din punctul meu de vedere învăț să am răbdare, să dozez mai bine accelerația și să rămân mai calm la volan.

Pneuri

Dacă este să compar gumele Pirelli pe care le folosesc acum cu cele din GP3, pot spune că ambele sunt foarte dure la suprafață, pe latura de sprijin, însă moi pe flancuri. Desigur, raportez aceste observații la greutatea mașinii. În plin viraj, când forța laterală devine prea mare, acest tip de gumă cedează subit. Față de GP3, aici poți petrece un stint de cam o oră pe un set de pneuri, cu un ritm susținut, cam la 90% din timpul-reper al calificărilor. Acum le pot folosi la maximum, nu sunt atât de restricționat de uzură. Și încă 650S nu e cel mai gentil cu gumele, cu alte mașini s-ar putea scoate și mai mult din ele.

GP3: Alex Fontana, o personalitate aparte în peisajul actual

Depășiri

Trecând din GP3 la BES am ajuns pe o grilă de peste două ori mai populată, așa că e mai puțin spațiu de manevră. Întârziatii reprezintă categoric factorul cel mai imprevizibil. La Monza am pierdut 8 tururi după un incident în prima șicană, apoi mi-a fost greu să disting pe cine să las și pe cine nu. Spre deosebire de GP3, e necesară o viziune mai amplă asupra a ceea se întâmplă în jurul tău: se fac multe erori și trebuie să speculezi. Din punct de vedere tehnic, mașinile sunt similare ca și ritm, așa că te duelezi pentru fiecare metru.

Nu poți să eziți la depășiri, deoarece nu îți permiți atacuri hazardate frânând cu 15 metri mai târziu, ca în monoposturi. Mașina nu e la fel de docilă și nu mai intri în viraj.

Pregătire fizică

Am întețit antrenamentele de rezistență și cardio, dar nu pot exagera în acest sens pentru că voi pierde prea mult din greutate. Efortul e prelungit în competițiile GT și trebuie să ai o foarte bună rezistență la căldură. La Silverstone degeaba erau 17 grade afară, căci în cockpit erau 50 și am transpirat ca niciodată. Am ieșit din mașină mai obosit decât în trecut.

Alimentația rămâne importantă, însă față de GP3 parcă sunt ceva mai relaxat. La prima cină cu colegii de echipă, fiecare și-a luat câte o bere…

BES Silverstone: Mercedes controlează o cursă cu final încins

Paddock

E o ambianță plăcută, ceva mai multă libertate față de GP3. Fanii pot să se plimbe, să fie aproape de noi și să se simtă mai implicați. Climatul e amical, iar piloții sunt solidari. Discuții oricum se iscă între echipe sau cu organizatorii, din cauza Balance of Performance, însă e inevitabil. E foarte complicat sistemul și uneori te scoate din minți să fii lestat, însă astea-s regulile…

Colegii

Într-o cursă din BES iau startul aproape 180 de piloți, sunt atât de mulți. Dacă în GP3 știam foarte bine pe cine am prin preajmă la start și ulterior, aici am prea puține referințe despre ceilalți. În monoposturi le știam punctele forte și cele slabe: cine are curaj, cine pune probleme, cine e agresiv, cine cedează. Să-mi studiez rivalii era o parte fundamentală din strategia mea.

Acum nu te mai poți baza pe desenul mașinii pentru a ști pilotul, deoarece sunt trei stinturi și nimeni nu ține socoteala celor care intră și ies din mașini. Așadar, trebuie să fiu mai atent la pilotaj pentur a evita situațiile confuze. În BES sunt profesioniști și amatori, cu varii grade de experiență și e greu să judeci cine va închide ușa sau cine ridică piciorul, iar majoritatea incidentelor din anduranță tocmai de aici apar.

Cu roțile acoperite, mulți se simt autorizați să devină mai agresivi, fără teama consecințelor unui contact. Se dau și se primesc lovituri, iar acesta e un aspect pe care trebuie să-l studiez.


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

By