MotoGP Red Bull Ring: Dezmorțirea de după vacanță

După o lună de pauză, caravana motomondialului se îndreaptă în acest weekend spre Red Bull Ring, mai nou circuitul de casă al nou-veniților KTM. Starea de spirit în paddock este bună doar în tabăra lui Marc Marquez, oriunde în altă parte există nemulțumiri, se fac analize stufoase, se reevaluează șansele și deja se trag concluzii.

La Sachsenring, Honda a arătat excelent pe mâna lui Marc Marquez, Cal Crutchlow și chiar Jack Miller. Unde e un strop de ploaie hop și australianul care a lansat o modă ce a molipsit și Formula 1, băutul șampaniei din cizmă. Cursa germană a fost una strălucită și pentru Ducati, care din nou și-a arătat colții în anumite momente ale întrecerii, însă ghinioanele parcă s-au lipit de constructorul din Bologna: cum ajung în fruntea cursei, cum o nenorocire se produce. Etapa precedentă ghinionistul a fost Danilo Petrucci, în timp ce Andrea Dovizioso asigură tot mai mult echipa că a luat decizia corectă de a-l menține în continuare în echipă.

Între evoluțiile lui Marquez și cele ale lui Pedrosa sunt diferențe ca de la cer la pământ. Dacă Marc ascultă de sfătuitorii săi și nu se mai hazardează la atacuri cu șanse minime de reușită, ținând cont de problemele cunoscute ale prototipului RC213V și reușește să traducă gafele de strategie Yamaha în victorii pentru sine, de partea cealaltă a garajului Dani Pedrosa este tot mai resemnat cu neputința de a înțelege comportamentul motocicletei, spaniolul așteptând mai degrabă viitorul prototip pentru sezonul 2017.

La Yamaha Movistar lucrurile sunt mai mult decât îngrijorătoare, datorită problemelor lui Jorge Lorenzo, care se pare că a dezvoltat o fobie pentru cursele pe ploaie, două curse cu strategii prost gândite la Assen și Sachsenring cântărind mult în economia campionatului. Însă nimic nu se compară cu încăpățânarea lui Rossi, care în Germania a nesocotit indicațiile strategice ale echipei, soluția găsită de Valentino dovedindu-se dezastruoasă. Nici un Doctor nu este perfect, mai devreme sau mai târziu tot va prescrie o rețetă greșită, însă contează ce efect va avea asupra pacientului și dacă greșeala poate fi cumva corectată.  Abordarea greșită a lui Rossi i-a oferit puncte prețioase lui Marquez, care se erijează tot mai mult într-un candidat puternic la câștigarea titlului stagiunii 2016. Dacă în cazul Marc lucrurile stau cum nu se poate mai bine, echipa Yamaha fierbe la foc mocnit și încearcă să își aducă piloții din nou în luptă. Nu cred că am vrea să știm ce discuții au existat între Rossi, Lorenzo și tehnicieni, sau între piloți și conducerea echipei.

Pauza s-a încheiat, analizele au fost făcute, învățămintele trase, cursa austriacă promițând a fi una extrem de disputată.

Preview Red Bull Ring

Întrebat pe cine vede protagonist în cursa austriacă, bossul Dorna, Carmelo Ezpeleta a construit o anecdotă usturătoare la adresa celor de la Ducati. Ținând cont de problemele de manevrabilitate pe viraje ale șasiurilor GP16, circuitul ideal pentru ca Ducati să poate câștiga ar trebui să aibă două linii drepte lungi și doar două viraje cât mai deschise, însă acest lucru s-ar putea produce și pe un circuit cu 3 viraje, o combinație între Daytona din Nascar și poate un Pocono, ultima variantă fiind chiar ovalul de la Indianapolis.

Concluzia lui Ezpeleta a fost că le-a oferit în sfârșit celor de la Ducati marea șansă de a se impune, după ultimul succes înregistrat în 2010. Caracteristici ale celor trei tipuri de circuit din anecdota de mai sus se regăsesc pe modernizatul circuit Red Bull Ring.

La testele oficiale din luna iulie, Ducati a dominat copios, piloții de uzină Iannone, Dovizioso și testerul de lux Casey Stoner fiind singurii care au coborât sub bariera de 1m24 secunde pe un tur de circuit. Recordul turului a fost 1.23.240.

Circuitul nu se va prezenta rău nici pentru Jorge Lorenzo, pilot ce preferă pistele scurte, ce combină liniile drepte de viteză cu viraje având caracteristici variate, ori largi, de viteză, ori strânse care să pună în evidență distribuirea cuplului de putere al motorului, fapt care va scoate Yamaha M1 în prim plan.

Ceea ce știm din Formula 1 este că pista are o aderență scăzută, nu este foarte abrazivă și prezintă pe alocuri denivelări, lucru care va duce la utilizarea aproape în unanimitate a pneurilor de compoziție soft.

Circuit și pneuri

Austria-MotoGP_logoesteso

Traseul se prezintă cu șapte viraje de dreapta și doar două de stânga, particularitate care a dus la un amplu test din partea celor de la Michelin după cursa din Germania. Concluziile acestui test s-au transpus în aducerea la circuit a trei specificații de gume față, Soft (alb), Medium (fără marcaj) și Hard (galben). Pentru spate Michelin va aduce specificațiile Medium (fără marcaj) și Hard (galben) ale pneului Power Slick. De asemenea în caz de precipitații vor fi disponibile și pneurile Power Rain sau Power Inters.

Gumele spate vor fi asimetrice, caracteristica principală fiind prezența unei benzi mai dure pe partea dreaptă, conform cu specificul virajelor. Din rațiuni de siguranță, a fost alterat ultimul viraj, acesta fiind mai lent decât am văzut în Formula 1 sau la testul MotoGP, dat fiind că un eventual highside ar putea duce la un contact cu glisiera din proximitate.

609529

Puncte de interes ale cursei

Vacanța de vară a fost prilejul ideal al echipelor angrenate în motomondial să analizeze prestațiile piloților și să definitiveze planurile pentru viitoarea stagiune. De asemenea anumiți piloți nemulțumiți de evoluția actualelor echipe au decis să pună punct colaborării. Așa a fost cazul pilotului francez Alexis Masbou, care a părăsit echipa Peugeot din cadrul clasei Moto3. Evoluțiile au fost dezolante în cazul francezului aflat la limita de vârstă ce îi asigură dreptul de a participa la clasa mezină, Alexis încercând în a doua jumătate a sezonului să își salveze cariera cumva. Nu este exclusă însă nici retragerea definitivă din lumea curselor.

La MotoGP, echipa Avintia a tot sperat să îl atragă în cadrul ei pe Stefan Bradl, abandonat de Aprilia, însă germanul a ales să se despartă de MotoGP și să caute faima în World Superbike alături de Honda Ten Kate, reînnodând astfel conexiunea cu japonezii. Din lipsă de soluții mai promițătoare, Avintia a optat pentru prelungirea contractului cu Loris Baz, alături de Hector Barbera.

Ducati a făcut tot posibilul ca să îl aducă pe grila cursei din Australia pe testerul Casey Stoner, însă așa cum ne-a obișnuit fostul campion a refuzat categoric wild card-ul oferit. Despre motivele acestui refuz putem face doar supoziții fără nici un fundament real.

Pentru cursa austriacă, Gigi Dall’Igna l-a convocat pe Michele Pirro, care va concura cu un al treilea prototip de uzină. Tot în cadrul echipei italiene s-a luat surprizătoarea decizie de a îi oferi lui Danilo Petrucci în cadrul echipei Pramac, o motocicletă full factory începând cu 2017, concomitent cu anunțul că grupul Pramac va rămâne sponsorul principal al grupării satelit pentru încă 5 ani, iar Ducati va fi furnizorul de motociclete. Momentan nu se știe ce șasiu va folosi Scott Redding din 2017, dar se încearcă tot posibilul pentru furnizarea unui al doilea prototip la fel de actual ca și grad de dezvoltare.

Situația în clasamentul general

Marc Marquez (170 de puncte) este lider în clasament cu un avand se 48 de puncte, adunând până acum 3 victorii, 8 podiumuri și un abandon în Franța. Începând cu Montmelo, primul ghinion al celor de la Yamaha, Marquez este constant pe val, profitând exemplar de problemele adversarilor direcți, sau reușește să reducă la minim pierderile din clasamentul general. Circuitul Red Bull Ring nu este chiar ideal pentru motocicleta Honda RC213V, însă așa cum spunea și Cal Crutchlow după Sachsenring, Marc poate câștiga curse chiar și cu o Honda pregătită de echipa LCR.

Jorge Lorenzo (122 puncte) a strâns până acum 3 victorii, 5 podiumuri, dar a abandonat de două ori și a prestat mult sub așteptări în ultimele două curse alergate pe ploaie. Pentru Jorge victoria în Austria este capitală, altfel va pierde orice contact cu Marc Marquez. Vremea în Austria este de cele mai multe ori imprevizibilă, pilotul spaniol trebuind să dovedească că nu și-a pierdut îndemânarea de a pilota pe o pistă udă.

Valentino Rossi (111 puncte) a acumulat 2 victorii, 4 podiumuri și 3 abandonuri, două dintre ele la Mugello unde a explodat motorul când se afla la conducere și o greșeală care l-a costat puncte prețioase la Assen. Veteranul italian va trebui să stea cât mai aproape de Marquez și de Lorenzo și ar fi impetuos să le administreze cât mai multe lecții despre cum se pilotează cu adevărat o motocicletă de Grand Prix.  Șansele sale la titlu nu arată grozav, însă italianul alătrui de fanii săi încă speră într-o mare minune.

Dani Pedrosa pare stăpân pe locul patru în clasamentul general, asta datorită schimbării focusului celor de la Suzuki, care se vor despărți la finele sezonului de ambii piloți. Motocicleta bleu nu va regresa în restul de curse rămase, existând un plan de upgrade-uri ce vor veni periodic, astfel că în conjuncturi favorabile câte o clasare bună va fi la îndemână. Tot încurajator pentru Dani este și faptul că piloții Ducati sunt predispuși la accidente în timpul curselor sau la probleme tehnice stupefiante.

Privații sunt relativ departe de echipele de uzină, cu excepția Aprilia, în mod normal podiumuri precum cele obținute de Redding, Crutchlow sau victoria lui Miller fiind improbabile în condiții normale de cursă, pistă uscată și fără incidente în pluton. Aceste reușite se vor traduce în bani mai mulți pentru echipele LCR, Pramac și Marc VDS, iar pentru unii piloți precum Jack Miller șansa de a continua aventura în motomondial.

Circuitul Red Bull Ring diferă mult de celelalte din calendar, astfel că am putea asista la eventuale surprize plăcute făcute de unii piloți privați.

La clasele mici se cam știu protagoniștii, la Moto2 Johann Zarco având un avans confortabil în fața lui Rins și Lowes, de asemenea și la Moto3 Binder se distanțează de Navarro și Fenati, ultimii doi fiind uneori prinși în clinciurile caracteristice categoriei mezine, acolo unde avem parte de cele mai frumoase dueluri pentru victorie.

Singurul regret al clasei mici este evoluția recentă dezastruoasă a lui Niccolo Antonelli, care parcă s-a pierdut cu firea și cade mult prea mult. Putem specula aici și pe seama echipei, una modestă, Ongetta, unde situația financiară de moment bună nu poate suplini lipsa de calitate a departamentului tehnic și poate o motocicletă Honda puțin depășită de cele pilotate de Navarro sau Bastianini și cert depășite de KTM. Nici Quartararo nu se regăsește, după ce venise cu o carte de vizită impresionantă în motomondial.

Înaintea debutului primelor sesiuni de antrenamente de vineri, ne vom delecta cu forma aproape de cea finală a motocicletei KTM RC16, care va primi botezul clasei MotoGP în ultima cursă a sezonului, cea de la Valencia.

 


Conținutul website-ului www.pitstops.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea pe alte siteuri conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea PitStops. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa contact@pitstops.ro.
Share-uirea pe social media (Facebook, Twitter, LinkedIn) în grupuri, pe contul personal sau pe pagini este acceptata si nu este nevoie de un acord prealabil.

You may also like

0 comments

By