Flashback: Ayrton Senna la Spa-Francorchamps

Flashback: Ayrton Senna la Spa-Francorchamps

La mijlocul anilor ’80, Spa-Francorchamps a redevenit gazda GP-ului belgian tocmai în anul în care Senna a avut pentru prima oară un monopost cu care se putea bate la victorie. Brazilianul a strălucit pe ploaie și pe uscat, reușind cinci succese aici.

1985

Prima întâlnire a lui Ayrton cu traseul din Ardeni a avut loc în al doilea său sezon, după ce în 1984 etapa belgiană s-a disputat la Zolder. Brazilianul ajunsese la Lotus, echipă aflată de câțiva ani în căutarea gloriei trecute, iar colaborarea cu echipa lui Peter Warr începuse foarte bine: pole, victorie și cel mai rapid tur în al doilea GP al stagiunii, pe ploaie la Estoril. Era primul succes pentru Senna, iar rata pole-urilor a luat-o înaintea victoriilor de-a lungul anului. S-a ajuns la Spa, în runda cu numărul 13 (după o reprogramare cauzată de asfaltul problematic), iar nativul din Sao Paulo nu mai convertise în triumf următoarele patru plecări din fruntea grilei, cel mai adesea acuzând motorul turbo Renault.

În Belgia, ultimul tur lansat din calificări nu i-a adus pole-ul lui Senna, acesta reușind totuși o clasare în prima linie, la o zecime de Prost (McLaren). Duminica a adus însă ploaie de la prima oră, iar în sesiunea de warm-up s-a rulat cu 30 de secunde mai lent ca pe uscat. Cu jumătate de oră înaintea startului s-a oprit diluviul, însă toți s-au aliniat pe grilă pe gume de ploaie.

Senna a plecat mai bine ca Prost și a preluat conducerea, distanțându-se cu ușurință. O trasă uscată s-a croit imediat, iar liderii au intrat pentru pneuri slick înainte de turul 10. A mai urmat o mică aversă la jumătatea manșei, însă nu destul pentru a-i trimite pe piloți la boxe. Mansell a avut de luptat cu coechipierul Rosberg, iar Prost era mai degrabă atent la ”contabilitate” în drum spre titlu. Astfel, singura grijă a lui Senna a fost protejarea unui motor recalcitrant, care se mai tăia din când în când, așa cum o făcuse de destule ori în 1985, răpindu-i victorii certe. De această dată agregatul a ținut, iar la finele turului 43 brazilianul a celebrat al doilea succes al carierei.

21022_ayrton-senna-lotus-105_1024x639

1986

Cea de-a doua vizită a lui Senna la Spa a fost ceva mai frustrantă, dat fiind că pe pistă uscată era dificil de rivalizat cu Williams-Honda și McLaren TAG Porsche. Brazilianul s-a calificat pe 4 și a fost la originea unui carambol masiv la start, fiind ulterior acuzat de adversari că s-a comportat prea agresiv. Totuși, pilotul Lotus a ieșit al doilea din La Source, în urma lui Piquet. Și chiar dacă motorul liderului a cedat în turul 16, Senna tot nu a putut să țină în spate celălalt FW11. Mansell l-a depășit, apoi s-a răsucit și l-a mai devansat o dată pe Ayrton, în drum către a treia victorie din carieră.

1987

La fel ca în anul precedent, cursa de la Spa a fost programată în luna mai. Cele două Williams-Honda au fost intangibile în calificări, cu Mansell în pole și Piquet la o secundă și jumătate de britanic, încă nerefăcut după accidentul din etapa anterioară de la Imola. Senna nu putea face mai mult decât un loc 3 pe grilă, la bordul Lotus-ului colorat în galben după noul sponsor principal, Camel. Procedura de start a fost repetată după ce numeroase incidente s-au produs la prima plecare, iar Senna a preluat conducerea la stingerea semafoarelor ”precum Villeneuve”. Mansell a contraatacat în turul inaugural, iar cei doi s-au atins. Britanicul a fost nevoit să se retragă și a ajuns la boxele Lotus plin de nervi și s-a năpustit asupra lui Senna. Piquet și Alboreto au urcat temporar pe 1 și 2, însă mașinile lor au cedat rapid și Prost l-a putut egala pe Jackie Stewart la numărul de victorii all-time (27).

Senna-Mansell-Spa-19871

1988

Spa s-a mutat în toamnă, iar Senna și Prost câștigaseră toate cele 10 runde anterioare la bordul dominatoarelor MP4/4. Francezul era tot mai frustrat de faptul că Ayrton îi copia setările în fiecare weekend, așa că a făcut niște modificări de ultim moment înaintea cursei din Belgia. Din nefecire pentru el, impactul a fost negativ, iar Senna a obținut cea de-a șaptea victorie stagională. Prost îi luase fața la start, însă după o șarjă la aspirație pe Kemmel Straight, coechipierul și marele său rival a revenit în frunte pe frânarea în șicana Les Combes. Nimeni nu l-a mai văzut până la final, Prost mulțumindu-se cu un loc secund distant, cu o mașină deloc pe placul său. Setările sale originale au fost însă impecabile și Senna a defilat în drum spre al doilea succes la Spa, iar dubla celor doi a certificat matematic titlul constructorilor pentru McLaren cu 5 runde avans.

1989

După ce Mansell (Ferrari) și-a arătat clasa pe Hungaroring, s-a revenit la normal la Spa cu ambele monoposturi McLaren pe prima linie și o ploaie fină care a făcut diferența în favoarea lui Senna în timpul cursei. Condiții similare cu cele din 1985 i-au adus brazilianului un nou succes în Ardeni, în timp ce Prost a fost nevoit să se apere în fața lui Mansell până la final. Pentru fosta echipă a lui Senna, Lotus, a fost o rușine istorică: nici Nakajima, nici Nelson Piquet nu au reușit să se califice pentru GP-ul belgian cu motoarele Judd. Senna mai avea 11 puncte de recuperat în raport cu Prost după reușita #19 din carieră, iar tensiunea din cadrul echipei era insuportabilă. Avea să se ajungă la Suzuka…

Cqn0d2KWEAAZ5Ed

1990

McLaren a monopolizat prima linie din nou, însă alături de Senna se afla acum Gerhard Berger, în timp ce Prost se lansa de pe poziția a treia cu al său Ferrari. Diferența dintre cele două monoposturi era net în favoarea echipei lui Ron Dennis, așa că pentru Alain Prost se putea considera un succes și surclasarea unuia dintre MP4/5-uri. Senna a fost de neatins în drum spre a cincea victorie stagională, păstrând un ecart confortabil față de marele său rival francez, care acuza după runda belgiană un deficit de 13 puncte față de liderul brazilian. Momentul forte al cursei s-a consumat la intrarea simultană la boxe a celor doi, mecanicii Ferrari fiind cu 4 secunde mai lenți decât rivalii de la McLaren. Pe atunci nu erau limite de viteză la standuri și Senna a accelerat puternic, reușind să-i ia fața lui Nannini la revenirea pe circuit după acul de păr La Source, simplificându-și misiunea odată ce nu a mai trebuit să depășească efectiv Benetton-ul plecat pe o strategie fără opriri la boxe. Prost a venit pe doi, însă nu l-a putut tulbura pe Senna. Din nou, ambii au ajuns cu șanse la titlu pe tărâm japonez…

1991

Într-o cursă pe care acum ne-o amintim pentru debutul lui Michael Schumacher, celălalt monopost Jordan a impresionat: Andrea de Cesaris a fost la un pas să aducă victoria pentru gruparea debutantă, însă cutia de viteze a lui Senna n-a sucombat în pofida sincopelor tot mai evidente, iar motorul Ford al Jordan-ului și-a dat duhul cu doar trei tururi înainte de final. Berger a completat dubla pentru McLaren, iar Senna a putut să încheie cursa într-un ritm lent convenabil, de vreme ce primul monopost al unei echipe rivale se afla la mai bine de jumătate de minut – acesta fiind Piquet (Benetton), la ultimul podium al carierei. Pentru Ayrton a fost însă cea de-a patra victorie consecutivă la Spa și a cincea din șapte starturi. Legătura devenise la fel de puternică precum la Monaco.

Cqn0d2AXgAA1aT0

1992

La un an de la debutul lui Schumacher, a urmat primul succes din seria ajunsă la cota 91. Vremea capricioasă din microclimatul Ardenilor și-a spus cuvântul încă o dată, iar Senna a fost martor la un prim triumf al germanului ce a semănat oarecum cu victoria sa din urmă cu șapte ani. Ploaia a scos tot ce-i mai bun din acești doi mari campioni, însă pentru Ayrton a fost o cursă de tristă amintire: un pariu necâștigător l-a făcut să rămână pe slickuri, sperând ca aversa să treacă rapid. Nu a fost așa, iar brazilianul s-a chinuit să revină în zona punctelor, reușind în penultima buclă o fantastică depășire asupra lui Hakkinen (Lotus) pentru locul al cincilea. Grație victoriei, Schumacher l-a devansat pe Senna la general, însă titlul oricum era deja acontat de Nigel Mansell.

Cea mai pregnantă amintire din acel weekend legată de Senna s-a consumat însă vineri, când Erik Comas a suferit un grav accident în virajul Blanchimont. Ayrton a avut prezența de spirit să se oprească și să vină în ajutorul francezului inconștient, oprind motorul spre a preveni declanșarea unui incendiu. Comas a rămas marcat de latura umană a brazilianului și reacția sa în weekendul negru de la Imola a fost memorabilă.

tumblr_md6ojqaI971qkqupno1_1280

1993

Senna a reușit un nou start ”de tip Villeneuve”, trecând de Schumacher și Alesi pe primii metri, apoi și de Damon Hill. La finele primului tur, brazilianul era în siajul lui Alain Prost, însă vremea însorită facilita evadarea hiper-tehnologizatului FW15C. Mai mult, motorul Ford de ultimă generație echipa Benetton-ul lui Schumi, nu McLaren-ul lui Senna, iar determinarea germanului a provocat un moment extrem de tensionat. A fost nevoie ca Michael să iasă pe iarbă pentru a finaliza depășirea asupra lui Ayrton, după care s-a distanțat fără probleme. Prost a pierdut victoria ca urmare a unei neînțelegeri la boxe, fiind surclasat de Hill și Schumacher. Senna a încheiat pe 4, la aproape un tur de învingător. Benetton trecea astfel în fața celor de la McLaren la general, iar pentru triplul campion brazilian era tot mai evident că e necesară schimbarea, după ce Williams a celebrat titlul constructorilor la Spa, deși mai erau patru curse rămase de disputat.

Așadar, Ayrton Senna a fost în cărți pentru victorie la Spa în primele șapte vizite din totalul de nouă, iar rata victoriilor sale a fost de peste 50% (5 din 9). În ierarhia all-time a GP-ului belgian, el a fost surclasat doar de Michael Schumacher, ajuns la cota 6 în 2002.