IndyCar Sonoma: Pagenaud campion după a cincea victorie

AUTO-INDY-USA-PAGENAUD

Simon Pagenaud a dominat finala stagiunii și nu i-a dat nicio șansă lui Will Power să deranjeze ordinea din clasament. Triumful Penske a fost total în 2016, Castroneves reușind să urce pe 3 la general în urma celor doi coechipieri.

În pofida faptului că Will Power a absentat la prima etapă, statisticile comparative ale celor doi pretendenți la titlu înaintea ultimei runde erau foarte echilibrate: câte 4 victorii, 9 clasări în top 5 și 11 în top 10 pentru Pagenaud și Power, însă francezul era lider detașat la pole-uri (7-1) și tururi conduse în 2016 (330-139). Pe traseul californian ce găzduia finala însă, Power înregistrase 3 victorii din 7 starturi, în timp ce rivalul său nu reușise vreo victorie în cele 5 prezențe anterioare.

Chiar dacă în antrenamente am avut monoposturile Andretti motorizate de Honda în avanposturi, calificările au adus răsturnarea de situație deja familiară. În ultima secvență, Fast Six, cei patru componenți Penske au fost de neatins și Chevrolet a definitivat un monopol 100% asupra pole-urilor pe traseele virajate în 2016. Castroneves era convins că a făcut destul, însă Pagenaud a scos din joben un tur magnific și l-a detronat. A surprins Power, care s-a clasat abia pe 4. La ultima cursă în culorile Target după 27 de ani de colaborare între lanțul de supermarketuri și Chip Ganassi, Dixon nu a putut să deranjeze primele linii ale grilei. 20 de piloți au fost într-o secundă.

la-1474247774-snap-photo
Virajul 2 nu a produs incidentele atât de frecvente an de an după start

La start, Power a trecut rapid de Montoya, însă Pagenaud și Castroneves s-au desprins cu facilitate. Prima trecere prin acul de păr (virajul  7) i-a pus într-o situație delicată pe Kanaan și Aleshin, însă neutralizarea nu a fost necesară până în turul 38, când tocmai Will Power a fost cel afectat de probleme tehnice și a fost remorcat la boxe, pierzând câteva tururi în raport cu plutonul și ultimele șanse la un titlu iluzoriu. Pagenaud a condus cu autoritate cursa (lider în 76 din 85 de tururi), având emoții doar pe final cu Graham Rahal. De această dată, pilotul RLL s-a abținut și punctele aferente locului secund l-au adus pe 5 la general, fiind totodată cel mai bine clasat dintre cei ce folosesc motoare (și aerokituri) Honda.

Al treilea a sosit Montoya după o cursă solidă, iar Alexander Rossi a rămas fără combustibil chiar pe final și a pierdut locul al patrulea în favoarea colegului Hunter-Reay dar a obținut titlul de debutantul anului. Castroneves a avut o strategie deficitară și a încheiat pe 7, în urma lui Newgarden. Debutanții Pigot și Daly au abandonat.

Ziua i-a aparținut însă lui Pagenaud, campion la finele celui de-al cincilea sezon complet în IndyCar. Roger Penske a avut răbdare cu el în anul de adaptare, iar acum francezul intră în galeria campionilor dați de legendara grupare din 1977 încoace: Tom Sneva, Rick Mears, Al Unser, Danny Sullivan, Al Unser jr, Gil de Ferran, Sam Hornish jr și Will Power. În total, 14 ani s-au încheiat cu un pilot Penske campion. 2016 a fost un sezon sub semnul acestei echipe, care a obținut 10 succese din 16 runde, iar victoria lui Pagenaud de la Sonoma a fost cea de-a 187-a pentru Team Penske în 50 de ani de existență.

Pagenaud devine primul francez care se impune în IndyCar, în cei 21 de ani de când există actualul format. El continuă tradiția din Champ Car, unde Bourdais a fost suveran timp de patru ani (2004-2007). Însă chiar dacă maniera de dominație a celor doi francezi a fost similară, nivelul concurenței este incomparabil, ceea ce face cu atât mai dulce triumful lui Simon din acest an. Din 7 pole-uri au rezultat cinci victorii, toate pe trasee virajate, iar ecartul la final a fost de peste 100 de puncte. În următoarea sută de puncte, prin comparație, sunt nouă piloți.

1024x1024
Helio Castroneves a fost aproape de Pagenaud în primele 16 tururi, apoi a pierdut timp la boxe

Helio Castroneves a beneficiat de problemele întâmpinate de Scott Dixon și i-a luat locul al treilea la general campionului de anul trecut. La 41 de ani, brazilianul a reușit să încheie în top 3 pentru a șaptea oară, însă titlul categoriei pare să fie o himeră și ultima sa victorie datează din vara lui 2014. Totuși, ce constanță impresionantă a etalat în ultimii 15 ani, o singură dată fiind mai jos de poziția a șasea la final de sezon!

Podiumul de la Sonoma l-a promovat pe Juan Pablo Montoya cinci locuri la general, însă această campanie nu a fost deloc pe placul fostului pilot de Formula 1. Ghinioane diverse și un psihic încă marcat de ratarea de anul trecut l-au transformat într-un soi de Valentino Rossi pe veteranul din Bogota. Motivația sa este pusă la îndoială de Roger Penske, iar dorința patronului de a-l racola pe cel mai bine clasat pilot non-Penske la final de an, Josef Newgarden, este știută. Mai ales că nu are niciun pilot tânăr și niciun american…

You may also like

0 comments