BES Nurburgring: McLaren ia titlul, Lamborghini victoria de etapă

BES Nurburgring: McLaren ia titlul, Lamborghini victoria de etapă

După cinci etape, sezonul 2016 al Blancpain Endurance Series a luat sfârșit odată cu terminarea celor trei ore de la Nurburgring, la finele cărora am aflat campionii din categoria Pro unde se dădea cea mai mare luptă. McLaren a avut parte de o cursă groaznică ceea ce părea a întoarce balanța în favoarea Mercedes-ului #84 după ce și Bentley și BMW au avut diverse probleme.

În urma calificărilor, care au fost reduse la doar o singură sesiune de 15 minute din cauza ceții groase care a încurcat activitatea sâmbătă după-amiază, Lamborghini-ul Grasser Racing Team #19 a plecat din pole position, pe prima linie venind și Audi-ul WRT #28 pilotat de Christopher Mies. Cel mai bine clasat echipaj cu șanse la titlu a fost cel cu numărul 84 al HTP Motorsport, Max Buhk punând AMG GT-ul pe poziția a patra. Prin comparație, BMW și McLaren au avut parte de o sesiune de calificări oribilă, Nick Catsburg fiind abia al 39-lea în M6-le #99 învingător la Spa în timp ce Rob Bell a plecat de pe poziția 21 în McLaren-ul Garage 59 care a venit în Germania din postura de lider al clasamentului (cu Come Ledogar).

Startul a fost cu câteva incidente
Startul nu putea fi lipsit de câteva incidente într-un pluton atât de numeros

Echipele și-au găsit însă scuze, ca întotdeauna, însă de această dată chiar au avut de unde alege. Sesiunea de 15 minute (una singură, în loc de trei) a fost oprită la rândul ei cu steag roșu, nu pentru ceață, ci în urma accidentului lui Andy Soucek. Pilotul Bentley-ului #8, care era și el în lupta pentru titlu, a lovit zidul de cauciucuri din virajul 1 la începutul sesiunii, impactul fiind însă mult mai ușor decât cel suferit de Steven Kane în Bentley-ul #7 în antrenamentele de sâmbătă. Mașina lui Kane a fost atât de avariată încă un alt șasiu a trebuit să fie adus și pregătit pentru cursă peste noapte, mașina pornind de pe linia boxelor. După revenirea la steag verde, mașinile s-au grăbit să intre pe pistă pentru a bifa măcar câteva tururi rapide. Lucrurile n-au mers însă ceas pentru toți, mulți piloți acuzând un nou accident (Olivier Beretta a lovit zidul din același viraj 1 cu Ferrari-ul#53), care a avut loc cu doar 90 de secunde înainte de finele sesiunii, ca fiind cauza pentru care s-au calificat destul de slab – multe mașini fiind în acel moment în ultimul lor tur rapid cronometrat care a fost, evident, șters odată cu fluturarea steagului roșu.

Luca Stolz a plecat perfect din pole, acesta fiind urmat după trecerea prin primul viraj de echipierul său Mirko Bortolotti care a profitat de incidentele de la start pentru a sări de pe poziția a cincea până pe doi. La ieșire din virajul 1, Aston-ul #44 Oman Racing care a plecat de pe șase (pole la Pro-Am) a fost agățat de Ferrari-ul AF Corse #52 pilotat de Duncan Cameron, ambele mașini pierzând timp valoros. A urmat apoi, trei viraje mai târziu, un nou incident, Andrew Watson pierzând controlul McLaren-ului #59 după ce a ieșit din virajul patru rezultatul fiind un 650S GT3 zdrobit de parapeți. După scurta neutralizare, ordinea în vârf era următoarea: Stolz în frunte, urmat de Bortolotti, Vervisch în Audi-ul #1, ajutat și de problemele lui Will Stevens care a intrat la boxe timpuriu, și apoi Lucas Ordonez în Nissan-ul #23 care a avut un start foarte bun.

Audi s-a luptat pentru victorie dar a încheiat stagiunea fără vreuna în BES
Audi s-a luptat pentru victorie dar a încheiat stagiunea fără vreuna în BES

Puțin mai în spate, Maxime Soulet a ajuns pe opt la începutul cursei în Bentley-ul #8, Rob Bell trecând pe 13 la general după ce a lovit Audi-ul #25 Sainteloc Racing în acul de păr. În frunte, Bortolotti a trecut de Stolz, acesta din urmă fiind depășit ulterior, în turul 14, și de Vervisch, belgianul urcând pe doi la opt secunde în urma liderului clasamentului general. Bell apoi a lovit Lamborghini-ul #101 pilotat de Daniele Zampieri, motiv pentru care i s-a fluturat steagul alb-negru pentru standarde de pilotaj și, concomitent, a fost lansată o investigație asupra incidentului anterior în care a fost implicat Bonanomi. Mașina #58 avea să primească o penalizare pentru acest incident deși investigațiile s-au prelungit.

Câteva tururi mai târziu, Yelmer Buurman a fost aproape de un acroșaj cu Ferrari-ul #53 în timp ce, mai jos, Bell a urcat în top 10 după ce a trecut de Lathouras în turul 20. Hubert Haupt a fost cel în mișcare pe finalul primei ore, însă nu în sus, ci în jos, germanul pierzând multiple locuri. O mișcare inversă făcea Mercedes-ul Zakspeed care a ajuns până pe opt la general până la finalul primelor 60 de minute când, în sfârșit, a venit și penalizarea pentru Rob Bell.

Trecerea în ora secundă a marcat și primul set de opriri pentru plutonul imens de peste 50 de mașini. Rolf Ineichen a revenit în frunte în Lamborghini-ul #16, echipa GRT făcându-și treaba cu bine pentru a păstra mașina pe poziția de pe care a intrat. Acesta era urmat de Dries Vanthoor în Audi-ul #1, Mitsunori Takaboshi pe trei, pilotul Nissan ieșind la mustață în fața Lamborghini-ului #19 al lui Michele Beretta. Jazeman Jaafar a ieșit de pe pitlane al cincilea în Mercedes-ul #84 și s-a apropiat apoi destul de repede de Huracan-ul lui Beretta. Între timp, în race control, comisarii analizau prima oprire a Bentley-ul #8 care era și el, încă, în lupta pentru titlu. McLaren-ul #58 era încă printre primele 20 de mașini, acum în mâinile lui Duncan Tappy, după DT-ul efectuat de Bell și pit stop-ul programat care a urmat.

Lamborghini a învins la ultima ocazie în 2016
Lamborghini a învins la ultima ocazie în 2016

La începutul turului al 37-lea, Jaafar a urcat pe patru după ce a trecut de Beretta în virajul trei. Progres a fost înregistrat și de McLaren-ul lui Duncan Tappy care a urcat până pe 18. Mai în față, Alex Matschull, care a preluat Ferrari-ul #66 Black Pearl Racing de la Daniel Keilwitz, a pierdut poziția a șasea în favoarea lui Michele Rugolo, acesta din urmă la bordul Ferrari-ului #50 preluat de la Lathouras. Chiar și așa, Matschull s-a păstrat la șefia categoriei Pro-Am. În spatele acestuia s-a aflat Wolfgang Reip care a trebuit să se apere de atacurile lui Andreas Simonsen care preluase Mercedes-ul HTP #57 de la Haupt.

Munca lui Tappy a fost apoi dată uitării de un incident în care a fost implicat Mercedes-ul pilotat de Luciano Bacheta. Cei doi s-au atins, McLaren-ul s-a răsucit și, în plus, s-a ales și cu o pană pe dreapta spate. Oprirea neprogramată a aruncat mașina #58 până pe poziția a 37-a. Pe finalul orei a doua, Rugolo a urcat în top 5-ul clasamentului general după ce a trecut de Lamborghini-ul lui Michele Beretta. Între timp, Alex Sims se afla pe poziția a 12-a la general după ce echipierul Eng a pornit mașina #99 de pe poziția a 39-a. În fața britanicului se afla Bentley-ul #7 care a progresat și mai mult, fiind cel care a plecat de pe linia boxelor. Mai în față, Reip a început să piardă din ritm cu doar câteva minute rămase până la intrarea în ultima oră de concurs. Acesta a fost depășit atât de Simonsen cât și de Rogivue și apoi chiar de Vincent Abril în celălalt Bentley. Rogivue, care a preluat Mercedes-ul Zakspeed de la Luca Ludwig a fost apoi scos din lupta de la vârf de o penalizare cu drive-through, una similară fiind primită și de Bentley-ul lui Reip care a rămas pe un pneu vechi după prima oprire căci o roată a refuzat să iasă (situație similară cu cea de la Paul Ricard unde piloții au trebuit să tragă de un pneu toată cursa).

Kessel - campioana la Am și la piloți și la echipe
Kessel – campioana la Am și la piloți și la echipe

La finele orei, când a început al doilea rând de opriri, liderul Ineichen era despărțit de doar două secunde de Dries Vanthoor care era al doilea în fața Nissan-ului lui Takaboshi. Începutul ultimei ore a fost marcat de accidentul destul de serios suferit de Louis Machiels în Lamborghini-ul Attempto Racing #101 în acul de păr. Sub safety car ordinea a fost următoarea: Christian Engelhart în frunte în Lamborghini-ul #16, urmat de Laurens Vanthoor în Audi #1 și Alex Buncombe în Nissan #23. Pe patru circula Max Buhk în Mercedes-ul #84 care trebuia să urce pe podium pentru a subtiliza titlul din tabăra McLaren. Finalul neutralizării a venit pe când mai erau doar 30 de minute pe ceas iar după restart Buncombe a fost capabil să treacă rapid de mai multe mașini întârziate, ceea ce i-a îngreunat destul de mult munca lui Buhk de a-l prinde din urmă.

Cum ritmul lui Buncombe a fost fantastic după restart, acesta a fost capabil să se apropie de Vanthoor și Engelhart, acest ritm fiind imposibil de atins de către Buhk care a văzut cum titlul se depărtează la fel de repede precum creștea ecartul dintre el și Nissan-ul RJN de pe trei. Aflat mult în spate, înafara top 30-ului, McLaren-ul #58 continua să circule, echipa în frunte cu Bas Leinders sperând că Max Buhk nu va urca pe trei.

Victorie pentru elvețieni și la Pro-Am
Victorie pentru elvețieni și la Pro-Am

Deși până la final Vanthoor s-a ținut ca o umbră de Engelhart, belgianul nu a putut trece astfel că victoria a fost a austriecilor de la Grasser Racing Team prin Lamborghini-ul cu numărul 16. În urma lui Vanthoor a terminat Buncombe care, prin această clasare, a trimis titlul de campioni ai Blancpain Endurance Series (clasamentul piloților) tripletei din McLaren-ul #58. Buhk a trecut linia descumpănit pe patru iar, în urma sa, a sosit Matschull care și-a trecut în cont și victoria de la Pro-Am. Pe șase a terminat Piccini în Huracan-ul plecat din pole, Jonathan Hirschi fiind al șaptelea în Jaguar-ul #114, Audi-ul #2, Bentley-ul #7 și BMW-ul #99 completând topul primilor 10 clasați în clasamentul general. Pier Guidi a venit înafara primilor 10 din cauza unor probleme mecanice apărute pe final în timp ce Bentley-ul #8 a trebuit să mai oprească o dată după ce Soucek a derapat pe ulei – o zi groaznică pentru Băieții Bentley care anul trecut au fost vice-campioni.

Alături de Ledogar și Bell, în ”cercul campionilor”, s-au aflat Broniszewski, Bonaccini și Rizzoli care au devenit campionii clasei Pro-Am cu Ferrari-ul #11 Kessel Racing în timp ce, la Am, campioni au fost Zanuttini, Gitlin și Talbot tot pe un Ferrari Kessel Racing, cel cu numărul 888 (în timp ce victoria în această categoria în această ultimă etapă revenit echipajului #87 al AKKA-ASP). La echipe, titlul la Pro a fost adjudecat de Garage 59 iar la Pro-Am și Am de Kessel Racing.

AKKA ASP s-a impus la Am pe Ring
AKKA ASP s-a impus la Am pe Ring, însă titlul clasei a mers către echipierii Ferrari

Deși sezonul BES s-a încheiat, lupta pentru titlurile din BSS și cel global Blancpain GT nu s-a încheiat căci mai este de disputat o etapă în seria de sprint pe 1-2 octombrie la Barcelona.

Rezultate complete aici