BTCC Brands Hatch: Gordon Shedden își păstrează coroana

shedden3

Matt Neal și-a primit coechipierul în galeria selectă a piloților cu trei titluri în BTCC, Gordon Shedden fiind mult mai determinat decât Sam Tordoff în finala de la Brands Hatch, în care Colin Turkington a dat totul pentru a reduce deficitul mult prea însemnat.

Amintirea finalei din urmă cu 12 luni era vie în memoria protagoniștilor, iar spectacolul promitea a fi grandios cu 8 piloți încă în luptă. În cea mai bună postură venea Sam Tordoff, care a surprins înaintea weekendului printr-o atitudine foarte lejeră, mulți chestionând gradul său de implicare. Oricum, trecutul recent arăta că varianta de Grand Prix de la Brands Hatch rămânea unicul traseu pe care BMW nu reușise să câștige vreodată.

Calificările pe o pistă în uscare au adus în avanposturi liderii cvartetului Subaru: Turkington a semnat timpul de pole, cu două zecimi în fața celui mai în formă pilot al finalului de sezon, Rob Austin (Toyota). Jason Plato era în cea mai bună postură pentru a-și susține coechipierul, iar în urma primilor trei se aflau outsiderii Abbott, Cook și Goff, care puteau răpi puncte importante celor mai bine clasați la general. Shedden (P7) și Tordoff (P10) erau despărțiți de perechea Mercedes, iar pe linia a șasea a grilei se aflau Neal și Collard. A fost o sesiune dezamăgitoare pentru ambii piloți Ford – Jordan doar pe 13, iar Mat Jackson pe 19. Tom Ingram a fost exclus din calificări și urma să se lanseze de pe 31, protagoniștii fiind astfel scutiți de un adversar care-și vinde scump pielea.

Cursa 1

Rob Austin nu a putut să rivalizeze cu tracțiunea spate a lui Turkington la plecarea de pe loc, dar a blocat rapid interiorul pentru a rămâne în fața lui Plato. Ulterior, Austin a fost indirect aliatul liderului întrecerii, facilitând evadarea acestuia. Plato a încercat în zadar să urce pe locul secund, fiind surprins în ultimul viraj al ultimului tur de Josh Cook. Balastul maxim al lui Tordoff l-a făcut să nu poată urca nici măcar o poziție față de grilă, iar Shedden (P5) și Neal (P7) s-au apropiat și mai tare de pilotul BMW la general, fiind despărțiți de Adam Morgan, mereu în formă la Brands. Jason Plato ieșea astfel din socotelile pentru titlu și partitura sa devenea oarecum nefirească: ajutor pentru Turkington, o minimă reparație morală după Croft. Impresionant a fost progresul lui Tom Ingram, de pe 31 pe 14.

turkingtonpole

Cursa 2

Ordinea sosirii în prima alergare a determinat grila, dar și redistribuirea balastului. Tordoff rămânea astfel cu doar 9kg și putea spera la mai mult decât un loc 10, în timp ce Turkington avea mare nevoie de baricada numită Jason Plato pentru un nou succes care i-ar fi păstrat șansele la titlu. Însă adesea realitatea din teren este surprinzătoare, iar Plato a ales să nu-l menajeze pe Colin în primele 14 bucle ale manșei secunde, vizând un succes fără însemnătate. Shedden a stat la pândă în urma perechii Subaru, așteptând un nou contact care însă nu a mai venit. Oricum, scoțianul de la Honda reușea o operațiune excelentă, fiind încă o dată în fața lui Tordoff (P5) și Jackson (P7).

De această dată Rob Austin nu a mai rezistat în avanposturi, iar momentul dramatic al cursei s-a produs în turul al patrulea, când motorul lui Matt Neal s-a oprit subit. Până când veteranul a resetat sistemul din mers, Ash Sutton s-a inserat pe interiorul său în acul de păr Druids și l-a trimis violent în parapet. Șansele lui Neal la egalarea recordului de 4 titluri BTCC deținut de Andy Rouse s-au năruit într-o clipită, duritatea impactului provocând absența sa din manșa finală. Oricum, handicapul de puncte nu-i mai dădea nici 1% șanse: ar fi trebuit să câștige cu plecare de pe ultimul loc, să semneze cel mai rapid tur și adversarii săi să nu puncteze aproape deloc.

sheddentordoff2

Cursa 3

Așadar, înaintea finalei situația era strânsă: între Tordoff și Shedden mai erau doar două puncte, iar Turkington își juca și el cartea cu triplu handicap: 10 puncte față de lider, balast maxim de 75kg și plecare din urma rivalilor pe grila inversată. Mat Jackson a plecat din pole și nu a avut probleme în a-și trece în cont o victorie facilă, care i-a adus locul al treilea în ierarhia generală. Turkington nu a putut face nimic în contextul dat și s-a chinuit pe gumele dure, terminând pe 12. Așa că titlul s-a jucat între Tordoff și Shedden, pilotul Honda fiind nevoit să treacă de rivalul său pe pistă pentru a obține coroana.

jacksonm4

Zis și făcut: Honda a stat mult mai bine în Clearways și pe linia de start-sosire a avut loc depășirea crucială. Încă o dată, spectatorii au avut impresia că Tordoff nu prea și-a dat silința, fapt ilustrat și de pierderea ulterioară a locului 4 în detrimentul lui Adam Morgan. Shedden nu avea nevoie de mai mult și l-a urmat pe Aiden Moffat până la finalul cursei, fiind parcă surprins că de această dată a rezolvat atât de ușor ecuația campionatului.

Gordon Shedden a devenit pentru a treia oară campion britanic de turisme, fiind primul pilot care-și apără titlul de la Fabrizio Giovanardi încoace (2007-08). Pentru West Surrey Racing și BMW titlurile la echipe și constructori au fost o palidă consolare, în timp ce Andrew Jordan a fost încă o dată cel mai bun pilot independent din această stagiune. Debutantul anului a fost Ash Sutton, care a primit trofeul Jack Sears la câteva luni după moartea primului campion din istoria seriei britanice de turisme.

14500453_1220335421341239_495732013463012578_o

You may also like

0 comments