Formula E Preview: Interesul constructorilor crește în sezonul 3

După două stagiuni promițătoare, ofensiva electrică intră în faza a doua: marile companii auto sunt tot mai implicate, iar calendarul se extinde. Cei cinci debutanți sunt valori certe, iar lui Buemi îi va fi tot mai greu să domine competiția.

Formula E refuză să mai fie considerată o serie de umplutură. Pe de o parte, nu o mai putem privi ca pe un panaceu invernal, de vreme ce doar două runde din calendar mai au loc între finala F1 de la Abu Dhabi din acest an și ”prima zi de școală” de la Melbourne. Vom vizita 10 destinații, ultimele două dintre acestea fiind gazde cu repetiție pe continentul obișnuit deja cu double headers. Pe de altă parte, suprapunerile încep să apară și cu mondialul de anduranță în 2017, ceea ce va fi problematic pentru mulți dintre cei angrenați.

Calendarul

Inițial, s-a vorbit despre 14 runde, însă la Londra nu s-a găsit o soluție în parcul Battersea și momentan programul nu mai include vizita britanică. În Asia are loc doar deschiderea stagiunii, în acest weekend pe străzile din Hong Kong, o noutate anunțată încă de acum 12 luni. Anul acesta se mai merge în premieră pe continentul african la Marrakesh, unde publicul gustă de ani buni etapa din WTCC. Periplul sudamerican include Buenos Aires și Ciudad de Mexico, însă etapa din Uruguay a picat.

Între 13 mai și 30 iulie 2017 sunt concentrate ultimele 8 curse: 4 europene (Monaco, Paris, Berlin și Bruxelles) și cele două duble manșe americane de la New York și Montreal. Principatul monegasc revine în calendar după un an de absență, la Paris e nevoie de soluții pentru ca spectatorii să vadă altceva decât bannere cu reclame, Berlinul s-a salvat cu soluția găsită în ultimul moment anul acesta, iar capitala belgiană este o noutate absolută. S-a vorbit și despre Moscova, însă nici aceste tratative nu s-au concretizat.

Cu New York nu putea rivaliza nimeni în Statele Unite, iar astfel am pierdut o destinație cu bogată tradiție în motorsport – Long Beach. Dacă după Miami nu a plâns nimeni, traseul californian era o punte importantă cu trecutul, într-un stat care organizează, printre altele, finala IndyCar. În fine, la Montreal nu vom concura pe insula Notre Dame, ci în centrul orașului, unde probabil se va decide al treilea titlu al seriei electrice

Piloți și echipe

Garajiștii dispar pas cu pas: Jarno Trulli a sucombat la începutul sezonului 2, iar Aguri Suzuki a vândut echipa către Techeetah acum câteva luni. Andretti a strâns legătura cu BMW, asigurând astfel un viitor strălucit grupării americane. Antonio Felix da Costa a fost invitat să ia foarte în serios Formula E și să renunțe la seria germană de turisme pentru asta. Rivalii din DTM ai grupului din Munchen au replicat imediat: Audi s-a implicat oficial alături de Abt Sportsline, iar Mercedes a anunțat că-și rezervă un loc pe grila sezonului 5. Până atunci, uzina din Stuttgart și-a trimis doi piloți în campionat: campionul europeand de Formula 3 Felix Rosenqvist la Mahindra și Maro Engel, învingător în cursa de 24h de la Nurburgring în acest an, la Venturi.

Nu doar germanii sunt într-o ofensivă totală în Formula E, ci și britanicii: Jaguar este cel de-al patrulea constructor implicat oficial încă din această campanie, iar piloții titulari vor fi Mitch Evans și Adam Carroll, ambii cu victorii în GP2 și un stil de pilotaj care adesea impresionează. McLaren a câștigat contractul de furnizare a noilor baterii ce se vor folosi din 2018, luând locul celor de la Williams care și-au atras destule critici în debutul sezonului cu produsul actual. Gruparea lui Frank Williams rămâne aproape de campionat, oferind suport tehnic celor de la Jaguar.

Însă momentan francezii sunt în cea mai solidă poziție. Asocierea dintre Renault și DAMS a adus ambele titluri la Viry-Chatillon, iar formula de succes nu se schimbă (decât la nivel cromatic): tot Buemi și Nico Prost vor conduce asaltul următor, cu aceleași obiective supreme. Adversarii străvechi din grupul Peugeot-Citroen au plusat prin aducerea campionului mondial de turisme din ultimele trei sezoane, Jose Maria Lopez, alături de Sam Bird. Rămâne de văzut dacă monopostul DS Virgin se va ridica la nivelul așteptărilor, după ce sezonul trecut nu s-a putut bate cu e.dams și Abt. Jean-Eric Vergne a fost cel sacrificat de PSA, însă Techeetah i-a oferit refugiul imediat.

În schimb, nu-i vom revedea pe Bruno Senna, Simona de Silvestro și Mike Conway.

Modificări tehnice

  • Odată cu evoluția fiecărui șasiu, greuteatea minimă scade la 880kg, ceea ce ar putea fi problematic pentru acele grupări despre care se zvonea încă de anul trecut că erau departe de acest barem;
  • Puterea maximă va rămâne la 200kW, însă capacitatea de regenerare crește de la 100 la 150kW;
  • Aripa față a fost redesenată din rațiuni strict estetice și oferă o punte de convergență vizuală cu viitoarea serie-suport Roborace, în care vor rula mașini autonome capabile să dezvolte viteze superioare în raport cu Formula E (se vorbește chiar de 300km/h constructiv, însă e greu de crezut că traseele stop-and-go folosite vor permite);
  • Chiar dacă nu se va trece la slickuri, Michelin va furniza un pneu nou.

Din punct de vedere sportiv, s-a operat o singură modificare notabilă: pentru cel mai rapid tur în cursă nu se vor mai acorda 2 puncte, ci doar unul. În primele două sezoane nu am avut până acum nicio cursă pe ploaie (doar calificări) și rămâne de văzut până când vor ocoli norii destinațiile calendarului din Formula E.

You may also like

0 comments