Formula 1 Japonia: Victorie pentru Rosberg și titlu pentru Mercedes

Formula 1 Japonia: Victorie pentru Rosberg și titlu pentru Mercedes

Nico Rosberg a mai făcut un mic pas înspre titlul mondial după ce a câștigat Marele Premiu al Japoniei, pornind din pole și fiind avantajat de startul ratat al lui Lewis Hamilton.

Rosberg a condus cursa în marea ei majoritate și a câștigat pentru a patra oară în ultimele cinci curse, mărindu-și avansul în fruntea clasamentului mondial al piloților la 33 de puncte.

Locul 3 obținut de Hamilton a confirmat câștigarea titlului mondial al constructorilor de către Mercedes pentru a treia oară la rând, de data asta cu patru curse rămase din sezon. Max Verstappen a încheiat cursa de la Suzuka pe locul 2.

Pentru Hamilton, cheia a fost reprezentată din nou de un start care nu a decurs conform planului. Britanicul a făcut însă o cursă de recuperare bună pentru a prinde ultimul loc de pe podium deși după primul tur s-a aflat pe locul 8.

Piloții Ferrari Sebastian Vettel și Kimi Raikkonen au încheiat pe locurile 4 și 5 în ciuda unor strategii ușor diferite, iar Daniel Ricciardo a fost nevoit să se mulțumească doar cu poziția a 6-a la final, neavând ritmul pe care și l-ar fi dorit pe circuitul de la Suzuka.

Force India a câștigat din nou lupta cu Williams, reușind să-și ducă cei doi piloți pe locurile 7 și 8, cu Sergio Perez precedându-l pe Nico Hulkenberg. Felipe Massa și Valtteri Bottas au completat primele 10 poziții, cei doi optând pentru o strategie cu o singură oprire la boxe după ce au luat startul pe pneuri medium.

cutmeziwaaase_k

Startul, care i-a fost călcâiul lui Ahile pentru mare parte din sezon, nu l-a avantajat pe Hamilton nici de data asta. Demarajul său a lăsat de dorit, astfel încât britanicul a cedat poziție după poziție înainte de primul viraj, regăsindu-se abia pe locul 8 la capătul primului tur, în timp ce rivalul său conducea. Verstappen a profitat urcând pe locul 2, în timp ce coechipierul său Ricciardo a căzut pe 5 după ce a fost depășit de Perez la start și de Vettel la prima trecere pe linia de start-sosire.

Ferrari a fost echipa care s-a remarcat în primele secvențe, cu Vettel reușind o depășire asupra lui Perez în același loc un tur mai târziu. Raikkonen a repetat manevra asupra celuilalt pilot Force India, urcând pe locul 6, iar Hulkenberg a cedat mai apoi și în fața mai-rapidului Hamilton, care și-a început cursa de recuperare.

Caruselul opririlor la boxe a pornit odată cu schimbul de pneuri făcut de echipa Red Bull, care și-a chemat ambii piloți simultan la capătul turului 10, trecând pe pneuri hard. Rosberg a replicat păstrându-și poziția pe circuit în fața lui Verstappen după intrarea sa la boxe, însă nu același lucru a reușit și Raikkonen, care a fost depășit de Ricciardo, oprit mai devreme. Cel mai avantajat de seria de schimburi de pneuri a fost însă chiar Hamilton. Deși a oprit ultimul, campionul mondial a trecut în fața celor doi, iar după o serie de depășiri asupra mașinilor Williams care au început cursa pe gume medium, Hamilton se regăsea pe locul 4.

cutumq0waaajfom

Bottas și Massa au continuat să cadă în clasament în tururile imediat următoare, fiind depășiți ca într-o buclă nesfârșită de mașini Ferrari și Force India. În frunte, Rosberg, Verstappen și Vettel rulau într-un ritm similar, iar cu aer curat în față, Hamilton începea să se apropie de ei. Ceva mai în spate, Esteban Gutierrez s-a răsucit pe circuit după un duel la limită cu Carlos Sainz, iar Fernando Alonso era făcut sandwich de cei doi piloți de la Toro Rosso, în timp ce în prima parte a clasamentului lucrurile s-au mai liniștit.

A urmat schimbul al doilea de pneuri, iar diferențele din strategiile echipelor au făcut din nou cursa interesantă. Raikkonen a pornit seria de pitstop-uri încercând să obțină undercut-ul asupra lui Ricciardo în turul 27. Finlandezul a obținut ce și-a dorit după ce australianul a schimbat lent numeroase tururi mai târziu.

Între timp, Verstappen și Rosberg au încălțat la rândul lor al doilea set de gume hard, cu germanul păstrându-și întâietatea fără probleme, iar mișcările din clasament au avut loc chiar în urma lor. Hamilton a oprit în turul 34 pentru un set nou de hard-uri și sesizând pericolul, Vettel a optat pentru soft-uri un tur mai târziu, dar a ieșit înapoi pe circuit în urma britanicului.

cutn6blwgaajgat

Bătălia dintre cei doi a întârziat să apară în partea finală a cursei, Vettel nereușind să se apropie suficient pentru a încerca o manevră decisivă. În schimb, șerpuind prin traficul cauzat de mașinile întârziate, Hamilton l-a prins din urmă pe Verstappen. Deși s-au aflat mai mult timp în raza DRS, duelul dintre cei doi a avut loc în penultimul tur, când olandezul a închis interiorul la intrarea în șicana dinaintea liniei de start sosire și Hamilton a fost nevoit să rateze virajul.

Momente mai târziu, Rosberg trecea linia de sosire pentru a câștiga, iar Hamilton va avea nevoie de o serie de curse excelente pentru a mai avea șanse la titlul mondial în săptămânile rămase.

Doar Romain Grosjean a reușit să termine Marele Premiu în același tur cu câștigătorul din piloții clasați în afara punctelor. În urma lui, Jolyon Palmer și Kevin Magnussen de la Renault l-au încadrat pe Daniil Kvyat pe locul 13, iar Marcus Ericsson a încheiat pe 15.

cutpgddwiaacvfl

Pentru McLaren-Honda, cursa de pe terenul propriu al japonezilor nu a adus rezultatele așteptate. Fernando Alonso a încheiat al 16-lea, iar Jenson Button – pornind din coada grilei de start după ce a primit o penalizare pentru utilizarea unui nou motor – s-a clasat abia al 18-lea.

Între cei doi coechipieri s-a aflat Sainz, în timp ce Felipe Nasr, Gutierrez, Esteban Ocon și Pascal Wehrlein au completat clasamentul unei curse remarcabile în care niciun pilot nu a abandonat.