SBK Losail: Rea îl face pe Sykes vicecampion

Seara de duminică ne-a propus un meniu similar în finala campionatului de Superbike din Qatar și apoi la Formula 1 în Mexic: puțin spectacol pe pistă, un rezultat final previzibil și câte o controversă chiar la finalul curselor. Prima manșă de la Losail a decis în mod corect campionul, iar cursa a doua a impus într-o manieră reprobabilă vicecampionul, Davies fiind perdantul în pofida a 11 victorii stagionale!

Superbike Cursa 1

Prima manșă de sâmbătă s-ar putea numi o întrecere a orgoliilor, sau un galop al deznădejdii pentru Chaz Davies, împăcat probabil cu gândul că șansele sale depindeaul de un dublu ghinion uriaș pentru Jonathan Rea și Tom Sykes. Aceste deziderate ale pilotului Aruba Ducati s-au risipit treptat, în ciuda unei dominări furibunde pe durata celor 17 tururi cât a durat întrecerea. Cu Jonathan Rea pe locul secund, titlul a luat calea garajului Kawasaki, Johnny bifând cel de-al doilea succes consecutiv pentru verzi.

Un al doilea pilot decis să arate de ce este în stare a fost Sylvain Guintoli, campionul din 2014, din păcate rămas pe tușă. În cazul său decizia Pata Yamaha a fost cel puțin curioasă, după ce francezul a ajutat la dezvoltarea proiectului YZF-R1 și a punctat mai bine decât Alex Lowes, ultimul fiind de multe ori asemănat cu oaia neagră a celor de la Aruba Ducati, Davide Giugliano. Din păcate, o accidentare în a doua parte a sezonului l-a ținut pe Guintoli departe de circuite, în acest timp Lowes apropiindu-se de fostul campion în clasament.

Sylvain Guintoli a arătat tuturor de ce poate fi în stare, chiar și pe o motocicletă cu o evidentă lipsă de putere în comparație cu rivalele Kawasaki, Ducati și chiar vechea Honda, reușind în prima manșă o clasare pe ultima treaptă a podiumului în fața lui Tom Sykes ce aspira la titlul onorific de vicecampion, respectiv Nicky Hayden, pilotul care a impresionat plăcut în această ediție de campionat.

În weekend-ul qatarez au mai participat Leon Haslam, cel care a pierdut destul de rușinos titlul din British Superbike în favoarea lui Shakey Byrne, Raffaele de Rosa, proaspătul campion Stock1000 și cehul Karel Abraham, revenit după o absență de o etapă, cel care din 2017 va reveni la MotoGP alături de echipa Aspar. Haslam pe un Kawasaki mai vechi pregătit de echipa Pedercini a încheiat pe locul 11, fiind urmat de Raffaele de Rosa care a pilotat o a treia motocicletă BMW în cadrul echipei Althea.

Cu titlul astfel jucat în favoarea lui Jonathan Rea, interesul avea să se mute spre locul secund în clasament, pentru care se băteau Chaz Davies și Tom Sykes.

 14591724_1606596119365919_4685244493473541212_n

Supersport

Categoria motoarelor de 600 cc și-a ales campionul runda trecută la Jerez, însă în ultima cursă a sezonului trebuia să se aleagă vicecampionul, dispută care s-a jucat în trei, între Jules Cluzel de la MV Agusta, Patrick Jacobsen de la Honda și Randy Krummenacher, coechipierul lui Kenan Sofuoglu de la Puccetti Kawasaki.

Cursa a debutat în forță cu un Luke Stapleford pe un Triumph un pic prea optimist, urmat de granzii clasei, Sofuoglu și Krummenacher. Triumph-ul nu a rezistat mai mult de 6 tururi în prima parte a clasamentului, Stapleford fiind împins la greșeală de atacurile lui Kenan Sofuoglu și Jules Cluzel, cei doi fiind amenințati din spate de Kyle Smith, revelația britanică a sezonului la ghidonul unei motociclete Honda.

Victoria s-a decis la trecerea liniei de sosire, Kyle Smith ajungându-l din urmă pe Sofuoglu și devansându-l pentru doar 0.006 secunde, un adevărat photo finish așa cum am văzut recent în cursele motomondialului la clasele mici. Jules Cluzel s-a impus în lupta personală cu Patrick Jacobsen și Randy Krumenacher, locul 3 asigurându- i titlul de vicecampion.

Peste sezonul de Supersport s-a tras cortina, urmând ca în lunile viitoare să aflăm pe ce drumuri o vor apuca protagoniștii. Kenan Sofuoglu se pare că nu vrea să încerce să facă un pas înainte nici după obținerea celui de al cincilea titlu, în timp ce asupra celorlalți piloți planează incertitudinile.

Dacă pe durata sezonului 2015 criticam adesea campionatul pentru lipsa unor valori certe, a unor piloți cu perspective în viitor, ediția 2016 ne-a scos la rampă câteva nume interesante precum britanicul Kyle Smith sau Nikki Tuuli, ultimul având apariții episodice, însă a atras atenția asupra sa de fiecare dată.

Superbike Cursa 2

Cursa a doua a pornit din nou cu Chaz Davies în frunte, impunând un ritm drăcesc, imposibil de urmat pentru Tom Sykes și Jonathan Rea, campionul încoronat după prima manșă pierzându-și concentrarea după numai câteva tururi. Eroarea la abordarea unui viraj l-a aruncat până pe locul 13 în pluton, de unde a urcat până pe 9 atunci când în turul 7 Saed Al Sulaiti, plătitorul de la echipa Pedercini, a fost trădat de mecanică, împrăștiind toate lichidele chiar pe trasa ideală.

Cursa a fost oprită cu steag roșu preț de câteva minute până la curățirea zonei afectate, urmând apoi să se dispute ultimele 10 tururi din totalul de 17 programate. După restart Chaz Davies a luat distanță față de urmăritori, singura sa șansă de a obține locul secund în campionat fiind să încheie primul, iar între el și Tom Sykes să mai existe încă un pilot. Rea a atacat furibund și a recuperat loc după loc, însă a greșit pe final în lupta cu Davies și a pierdut șansa la victorie.

Deși în ultimele tururi distanța dintre Rea și Sykes era de câteva secunde, Jonathan a încetinit vizibil și l-a lăsat pe Tom Sykes să treacă pe poziția secundă. Nu prea a contat în acel moment faptul că Tom nu a fost în apele sale tot sezonul, de cele mai multe ori având probleme cu uzura pneurilor în partea finală a curselor, sau greșind uneori neforțat de nimeni – echipa Kawasaki a decis că ambii săi piloți trebuie să termine pe primele două locuri în clasamentul general.

Manevra de încetinire nu a fost cosmetizată de nici un fel, ba chiar Rea s-a uitat insistent în spate căutându-și coechipierul înainte de a reduce gazul. Nu cred că e forțat dacă spunem că World Superbike-ul și-a ales un vicecampion nemeritat, printr-o manevră ce va duce la discuții aprinse în presă sau în rândul fanilor acestei discipline, numărul lor fiind alarmant de mic în ultimii ani.

Un campionat care suferă din lipsa echipelor de uzină, în care prea puține talente vin din pepiniera proprie (EJC, Stock1000 și Supersport), nu avea nevoie de o controversă care să dea efectiv o palmă seriei. Un astfel de joc de echipă a omorât intersul celor din fața televizoarelor și poate alunga și bruma de fani care mai veneau la curse. Un mare plus a fost faptul că imediat după cursă Chaz Davies nu a avut vreo reacție necontrolată, s-a dus și a sărbătorit victoria alături de echipa Aruba, împăcat cu gândul că mai mult de atât nu putea face. Dacă nu ar fi fost abandonurile din Marea Britanie, Italia și Statele Unite, probabil altfel ar fi arătat acum clasamentul general. Asta nu înseamnă că titlul obținut de Jonathan Rea nu a obținut titlul pe merit. A dominat sezonul și a știut să speculeze greșelile lui Davies, dar și noncombatul lui Tom Sykes, care trebuie să se adune repede înainte de 2017 dacă va mai dori să facă parte din echipa Kawasaki de uzină. Nu de alta dar vin destui ghinioniști din motomondial.

14907143_846029082198214_3718858760597515415_nFinalul de sezon a fost mult prea colegial, iar interesul echipei Kawasaki face rău campionatului

Superbike înseamnă motociclete de producție, exemplare care se găsesc la vânzare pentru publicul larg, aici funcționând perfect vorba care spune că motocicleta care câștigă duminica, se vinde excelent în restul perioadei până la următoarea etapă. Kawasaki este un constructor pe val în acest moment, gama ZX10, dar si ZX6 vânzându-se excelent, în detrimentul modelelor rivale R1 sau CBR. Atât Kawasaki cât și Yamaha sau Honda au lansat modele noi ale acestor serii de motociclete, urmând ca în lunile viitoare să se decidă cine domină piața și cine deține arma supremă în ce privește performanța motocicletelor. Kawasaki este cel mai mic constructor în comparație cu Yamaha și Honda, chiar și Suzuki, deși cei din Hamamatsu nu mai concurează în Superbike pentru moment. Un nou titlu la constructori, și o dublă în clasamentul general va spori vânzările micului constructor Kawasaki care supraviețuiește exclusiv din imaginea creată în seriile de Superbike.

Sezonul s-a încheiat la Qatar într-o notă pesimistă, acest lucru fiind influențat și de incertitudinea unor piloți precum Sylvain Guintoli și majoritatea celorlalți piloți de la echipele private, care își vor alege titularii în sezonul viitor și funcțe de aportul financiar pe care doritorii îl vor putea aduce.

În sezonul 2017, vom avea trei motociclete noi care vor încerca să stopeze dominația Kawasaki și Ducati, acestea fiind noile modele propuse de Yamaha, Honda și Aprilia, care va reveni cu un efort de uzină în spatele structurii Milwaukee.

Sunt zvonuri și din partea Suzuki care testează în acestă perioadă un model Superbike de 1000 cmc, însă nu avem încă o confirmare a interesului pentru o revenire în acest campionat.

Poate cea mai importantă noutate pentru 2017 va fi transformarea seriei European Junior Cup în Supersport 300, pe fondul intersului tot mai mare a pieței pentru motoare de 250-300 centrimetri cubi.

You may also like

0 comments