Elita Formulei 3 își dispută prima cupă mondială la Macau

Tradiționala reuniune de final de an de la Macau a primit titulatura pompoasă de ”F3 World Cup”, la fel cum anul trecut cursa de GT-uri de pe circuitul Guia devenise tot o cupă mondială. Seria europeană își dă întâlnire cu cea japoneză, iar magia locului îi face pe unii să revină și după ce au trecut de nivelul Formulei 3.

Considerat un test al concentrării ce nu se poate compara decât cu etapa stradală de la Pau care are, la fel, titulatura de Grand Prix, cursa din noiembrie de la Macau va fi pentru a 34-a oară la rând rezervată monoposturilor de Formula 3. Primul învingător al acestei ere a fost Ayrton Senna (Theodore, 1983). Alte nume cu rezonanță s-au impus aici, dintre care îi amintim pe Gugelmin (1985), David Brabham (1989), Michael Schumacher (1990), David Coulthard (1991), Rickard Rydell (1992), Jorg Muller (1993), Ralf Schumacher (1995), Takuma Sato (2001), Lucas di Grassi (2005) și Mike Conway (2006).

În 2014 triumfa Felix Rosenqvist, la ultima cursă alături de gruparea germană Mucke. El a revenit după 12 luni cu titlul Formulei 3 europene în buzunar și un monopost Prema/Theodore, reușind să-și apere coroana la Macau după o luptă aprigă cu Leclerc și o eroare a lui Giovinazzi în cursa de calificare. În 2016, suedezul a rulat într-o sumedenie de serii, începând cu USCC (Daytona 24h) și continuând cu Indy Lights și Blancpain GT, înainte ca promovarea lui Ocon în F1 să-i ofere șansa titularizării în DTM cu Mercedes.

daz_macaugp_sun-3974
2015: la ultimul restart, Rosenqvist a evadat grație duelului MacLeod-Leclerc

Două succese la Macau mai are actualul său rival Edo Mortara (2009-10), iar Felix revine în 2016 în monopostul de Formula 3 pentru a încerca un al treilea triumf la rând. Deținător al recordului de victorii în F3 europeană, Rosenqvist pare decis să-și cimenteze locul în fruntea tuturor ierarhiilor la acest nivel. Șansele sunt foarte mari, de vreme ce va reveni pe monopostul #1 al celor de la Prema/Theodore, după ce noul campion european de F3 Lance Stroll a ales să nu participe la Macau, atrăgând noi și noi critici din partea jurnaliștilor de profil.

Pentru unii un deranj inutil, pentru alții un vis de care nu pot sta departe: Daniel Juncadella revine și el din DTM cu speranța unei noi victorii în acest Grand Prix după cea din 2011. Spaniolul a profitat de absența lui Ben Barnicoat și a preluat monopostul HitechGP, în timp ce Double R revine într-o competiție de Formula 3 după un an sabatic și-l aduce pe pilotul BMW din competițiile GT, Alexander Sims. Britanicul reușea anul trecut o clasare pe treapta a treia a podiumului pentru aceeași grupare.

Dat fiind că Prema aduce doar trei monoposturi, Ralf Aron a fost cel sacrificat în momentul în care Rosenqvist, Gunther și Cassidy au confirmat prezența. Estonianul încearcă din răsputeri să-și găsească un loc pe grila de la Macau, situație în care se află și Alessio Lorandi, după ce a trecut din F3 în GP3 și a rupt relațiile cu Carlin. Echipa britanică îi oferă șansa unui prim mare rezultat în F3 lui Lando Norris, dat fiind că monopostul cu care a rulat în seria intitulată ”F3 britanică” nu are nimic de-a face cu actualele șasiuri Dallara.

Revine oare și dragonul pe monopostul învingătorului din 2012?

Tot pentru Carlin vine dintr-o categorie superioară și Jake Hughes, care a trecut direct din Renault 2.0 în GP3, fiind printre puținii piloți care au ocolit orice serie de Formula 3. Sergio Sette Camara a ales să ruleze pentru gruparea britanică la Macau, iar surpriza este ”piesa grea” venită din DTM, care s-a impus în acest Masters acum 4 ani: Antonio Felix da Costa revine într-o competiție de Formula 3, completând astfel un cvartet foarte puternic pentru Carlin.

O altă echipă absentă din europeanul de F3 de anul acesta, Fortec, se prezintă la Macau cu doi piloți capabili să producă surprise: Sam MacLeod și Ferdinand Habsburg. Primul s-a ilustrat în seria britanică înainte ca aceasta să se stingă, în timp ce austriacul de viță nobilă este printre protagoniști, atât în Renault 2.0, cât și în Euroformula Open.

ms1_0523
2015: MacLeod, pe monopostul verde, chiar în spatele lui Rosenqvist și Leclerc la trecerea prin Lisboa

Din tabăra Motopark lipsește așadar Sette Camara (care a semnat cel mai rapid tur în cursa de anul trecut), iar debutul ofensivului Joel Eriksson pe un traseu care teoretic i se potrivește ar putea fi cu scântei. Niciunul dintre cei trei piloți aduși de gruparea din Oschersleben nu a mai vizitat traseul asiatic. Conaționalii de la Mucke au confirmat momentan doar prezența lui David Beckmann, iar olandezii de la Van Amersfoort au renunțat doar la Harrison Newey și își joacă cartea la victorie prin Callum Ilott și Anthoine Hubert, mai mici șanse având Pedro Piquet.

Contingentul japonez este puternic: TOM’S vine cu motor Toyota pentru Sho Tsuboi, B-Max mizează pe putere Volkswagen în spatele lui Mardenborough, Sasaki și Ye, iar Kenta Yamashita, care a obținut titlul F3 nipone în dauna galezului din academia Nissan, a ales să ruleze pentru o grupare europeană pe care o cunoaștem foarte bine – T-Sport. Va fi o reală provocare pentru Alan Woodhead să gestioneze un garaj cu două monoposturi motorizate diferit – Yamashita cu Tomei și localnicul Andy Chang cu obișnuitul propulsor Neil Brown (NBE). Iar dacă tot am ajuns la japonezi și motoare, cel mai interesant e proiectul Toda care va fi pilotat de Tadasuke Makino. Astfel, vom avea șase motorizări distincte pe grila de la Macau.

You may also like

0 comments