WEC Shanghai: Toyota la două pene distanță de victorie

WEC Shanghai: Toyota la două pene distanță de victorie

Penultima etapă a Mondialului de Anduranță este istorie iar Porsche și-a adăugat o nouă victorie, iarăși în dauna adversarilor, pentru a pune mâna pe titlul constructorilor, cel al piloților rămânând să se decidă în finala din Bahrain.

Porsce a dominat îmcă o dată calificările, însă Brendon Hartley nu și-a păstrat pole-ul fiind depășit la start de Toyota #5 pilotată de Sebastien Buemi. Elvețianul nu a petrecut prea mult timp în frunte, la finele primei bucle Hartley fiind iarăși primul după o mai bună gestiune a boost-ului pe tur. La acel moment, Hartley a fost întâmpinat de posteriorul Audi-ului R8 care joacă rolul de safety car în WEC, neutralizarea venind după accidentul de la start în care a fost implicat ORECA-ul Manor #45 pilotat de Mathias Beche. În incident a fost implicat și Aston-Martin-ul #97 pilotat de Stanaway, ambele mașini abandonând din cauza pagubelor mari. După restart, Hartley a zburat la propriu din dreptul adversarilor direcți pe care i-a lăsat la aproximativ cinci seconde în urmă. Asta în timp ce Di Grassi a urcat pe poziția secundă, Porsche #2 aflându-se pe trei spre finalul primei ore grație lipsei de ritm acuzată de cele două Toyota pe final de stint.

wecs7

Pe parcursul următoarelor două ore un lucru a rămas constant – șefia echipajului cu numărul 1 al Porsche. În rest, luptele au continuat, Kobayashi luptându-se spectaculos cu Lieb în al treilea stint pentru a urca pe poziția secundă înainte de intrarea în a doua parte a cursei. Audi, care se afla pe doi prin mașina #8 a lui Di Grassi, a fost din nou lovită de ghinion, acest echipaj pierzând mai multe locuri din cauza unei probleme la realimentare care-i costa timp la fiecare oprire. Celălalt Porsche a reușit să se țină departe de probleme intrând în ora a patra de pe locul trei, Toyota #5 fiind pe patru cu Audi #7 pe cinci. Kolles a condus la LMP1-L la jumătatea cursei după ce unicul Rebellion a dat de probleme la motor.

ByKolles s-a impus la LMP1-L după ce unicul Rebellion a abandonat
ByKolles s-a impus la LMP1-L după ce unicul Rebellion a abandonat

A doua parte a cursei a adus o creștere de ritm pentru Toyota care părea să fie în cărți pentru victorie prin echipajul #6 – cel care avea cea mai mare nevoie de ea însă două pene, cauzate și de strategia agresivă a echipei nipono-germane, au făcut ca echipajul să nu poată termina mai sus de poziția secundă, la 50 de secunde de echipajul #1 care a avut un parcurs imaculat. Toyota #5 a reușit să treacă pe ultima treaptă a podiumului și cum al doilea Porsche a terminat pe patru, lupta pentru titlul la piloți se va decide în ultima etapă. Încleștarea la producători s-a încheiat însă, Porsche luând coroana cu a șasea victorie din sezon, ajutați și de parcursul mediocru al celor de la Audi. Germanii, aflați la penultimul start în WEC, au avut o cursă de coșmar încununată de accidentul dintre Jarvis și Treluyer în ultimul ac de păr. Cum Rebellion au avut probleme și cu injectoarele ceea ce i-a împins la abandon, ByKolles a bifat primul succes din 2016.

Audi a terminat într-o manieră tristă penultima ei cursă din periplul de 18 ani de la LMP1 (LMP/LMP900)
Audi a terminat într-o manieră tristă penultima ei cursă din periplul de 18 ani de la LMP1 (LMP/LMP900)

Astfel, cu o etapă rămasă de disputat, ecartul dintre liderii clasamentului piloților, Lieb, Dumas și Jani și, respectiv, ocupanții poziției secunde, Conway, Sarrazin și Kobayashi este de doar 17 puncte iar Toyota Gazoo Racing speră la un pole pentru #6 urmat de o victorie pentru același echipaj, combinat cu o cursă dezastruoasă pentru rivalii de la Porsche. Între timp, Audi ar dori o victorie de adio care, însă, ar putea încurca planurile Toyota. Dar cu cine-s colegi de grup cei de la Audi, până la urmă?

G-Drive a învins detașat la P2
G-Drive a învins detașat la P2…

G-Drive Racing s-au impus la LMP2 pentru a doua oară în 2016, deși rivalii de la Signatech au condus în prima parte a cursei. Echipa rusească a revenit însă în frunte grație unor stint-uri impecabile ale lui Brundle și Stevens. Pe doi a terminat echipajul #30 al Extreme Speed Motorsport, Tom Blomqvist, Antonio Giovanazzi și Sean Galael cotinuând procesul de acomodare unul cu altul într-o manieră de succes. RGR Sport by Morand au sosit pe trei însă Ligier-ul #43 a intrat într-o investigație după cursă în urma unui incident în care Albuquerque a fost implicat încercând să treacă de un Porsche și un Ferrari de la GTE-Am pe final. Alpine-ul Signatech a terminat abia pe patru, Lapierre nereușind să treacă de Albuquerque pe parcursul ultimului stint, cele două mașini întâlnindu-se pe pistă și mai devreme când Ligier-ul a lovit Alpine-ul, RGR primind atunci o penalizare.

Aceasta este prima clasă care-și decernează campionii, tripleta formată din Gustavo Menezes, Stephane Richelmi și Nicolas Lapierre asigurându-și un avans imposibil de surmontat în runda finală a sezonului. Asocierea celor trei piloți cu background-uri diferite s-a dovedit extrem de inspirată și rezultatele s-au văzut: Alpine-ul #36 a sosit în toate cele opt etape în primele 4, reușind patru succese (printre care și la Le Mans) și șase podiumuri.

... la fel cum a făcut-o și Ford Chip Ganassi Racing la GTE-Pro
… la fel cum a făcut-o și Ford Chip Ganassi Racing la GTE-Pro

Ford a mărșăluit încă o dată către victorie la GTE-Pro, asta după ce presiunea de boost al Ferrari-urilor AF Corse a fost modificată înainte de calificări, motiv de nemulțumire pentru echipa lui Amato Ferrari care a amenințat deja cu retragerea din WEC. Lăsând la o parte controversele, Aston-Martin a pierdut în China orice șansă la titlul la piloți (prin Darren Turner) după ce mașina #97 a fost scoasă din joc chiar la start, Stanaway fiind implicat în accidentul cu ORECA-ul Manor #45 care a derapat chiar în fața sa. Astfel, pe doi la GTE-Pro a terminat Ford-ul #66 care a venit la 50 de secunde în urma echipierilor Tincknell și Priaulx din mașina #67. Pe trei s-a clasat Ferrari-ul #51 în timp ce Aston-ul supraviețuitor a terminat pe patru. Astfel, Thiim și Sorensen și-au extins avansul în clasamentul piloților în timp ce adversarii lor, Rigon și Bird au avut mult de muncă să revină până pe cinci după o pană în primul tur.

Aston-Martin a reușit al cincilea succes la GTE-Am prin #98
Aston-Martin a reușit al cincilea succes la GTE-Am prin #98

Aston Martin a învins însă la GTE-Am, echipajul #98 reușind încă un succes care împinge lupta la titlul din această categorie până în ultima etapă. Aceasta a fost a cincea victorie pentru Dalla-Lana, Lauda și Lamy, tripleta AMR terminând în fața KCMG și a rivalilor din Ferrari-ul AF Corse #83. Aceștia din urmă au pierdut poziția secundă chiar în ultimul tur după ce au fost implicați în incidentul cu Albuquerque (și cu 991-le KCMG).

Ultima etapă a WEC va avea loc în data de 19 noiembrie la Bahrain unde se vor decide titlurile la piloți la LMP1, GTE-Pro și GTE-Am!

Sursă foto: FIA WEC/Adrenal Media