MotoGP Valencia: Locul trei se joacă între Lorenzo și Vinales

Spre deosebire de anul trecut, ediția din acest an a cursei de la Valencia va fi una cât se poate de liniștită, miza campionatului fiind jucată încă de la Motegi – de asemenea nu foarte multe lucruri de urmărit nici la clasele mici. Vom putea urmări relaxați trei curse în care vom vedea ultimele răbufniri ale unor piloți ce au ca obiectiv să îngrașe porcul pe ultima sută de metri pentru a-și salva carierele și poate unele modificări de la locurile 2-3 în jos prin clasamente.

Flashback Sepang 2015

Sepang, locul unde s-a jucat poziția secundă în campionat

Cursa din Malaezia a fost momentul de grație al lui Andrea Dovizioso, care a reușit să închidă gura detractorilor cu o victorie superbă în fața lui Valentino Rossi și Jorge Lorenzo. Se săturase și italianul de agasanta întrebare, anume când va reuși să obțină victoria pentru care muncise în zadar în Austria, succes însușit de coechipierul Iannone.

Triumful de la Sepang l-a legitimat pe Dovizioso pentru rolul de pilot secund, alături de Lorenzo, la Ducati, începând cu 2017.

Locul secund obținut de Rossi i-a adus acestuia poziția secundă în clasamentul general, în detrimentul lui Lorenzo care va trebui în finala de la Valencia să se apere de pericolul numit Maverick Vinales. Pilotul Suzuki nu a putut reduce și mai mult deficitul de puncte față de Jorge, din cauza prestației excelente a echipei Avintia, care și-a adus piloții Hector Barbera și Loris Baz până pe locurile 4 și 5 în cursă.

O altă figură frumoasă în ultima cursă asiatică a sezonului a fost evoluția motocicletei Aprilia pilotată de Alvaro Bautista, care a încurcat socotelile celor ce luptau pentru poziții în top 8.

Nu putem trece nici peste evoluția lui Johann Zarco de la Moto2, care s-a depășit pe sine și a obținut o victorie în stil de mare campion, în timp ce rivalii la titlul clasei intermediare au dezamăgit prin clasări modeste. Astfel, francezul Zarco s-a încoronat campion mondial al clasei pentru a doua oară consecutiv, un record unic pentru categoria Moto2. Așa cum declara și Johann, obținerea titlului îi va da încredere în sine în sezonul următor când va pilota la clasa mare și de asemenea exemplul său va deveni un model de urmat pentru viitorii piloți francezi în curs de afirmare. Aviz Fabio Quartararo care în 2017 are două posibilități: ori confirmă printr-un titlu la Moto3, ori se va îngropa pe undeva printre piloții clasei mezine și va risipi orice gânduri legate de așa zisul său talent.

johannzarcochamp

Valencia, circuit și pneuri

Circuitul Ricardo Tormo, botezat după dublul campion din 1977 și 1980 a defunctei clase de 50cc, pe o motocicletă Bultaco, cândva mândria industriei spaniole de profil, are unele caracteristici speciale în comparație cu celelelate circuite din calendar. În primul rând are aspectul unui stadion, fiind înconjurat de tribune, ceea ce oferă spectatorilor vizibilitate pe toată suprafața pistei, apoi circuitul este unul scurt de 4 kilometri, îngust, cu 14 viraje, 9 de stânga și 5 de dreapta, sensul de parcurgere al circuitului fiind antiorar. De la start, linia dreaptă are doar 650 de metri (876 în total), terminându-se cu un viraj de viteză pe partea stângă.

valencia-motogp_logoesteso

 

mich_eng-middle

Michelin a adus pentru ultima cursă a sezonului gumele Power Slick asimetrice, de compoziție medium și hard pentru față și soft/medium pentru spate. Fiind preponderente virajele de stânga, banda de cauciuc de pe acea parte este mai dură, compozițiile acestor pneuri trebuind să facă față diferențelor de teperatură dintre sesiunile de dimineață și cele de la amiază, dat fiind faptul că temperatura variază mult în aceste intervale în această perioadă a lunii noiembrie.

O adevărată loterie va fi în cazul apariției ploii, deși prognoza nu preveștește nimic alarmat, piloții trebuind să aleagă 3 specificații de pneu de ploaie de compoziție extra soft, soft și medium atât pentru față cât și pentru spate.

mich_eng_2-middle

Noutăți înainte de cursă

Fără discuții cea mai importantă noutate a weekend-ului valencian este debutul în cursă al echipei KTM, care va aduce un prototip RC16 ce va fi pilotat de testerul Mika Kallio, finlandezul fiind unul din aniversații săptămânii, alături de Lorenzo Baldassarri.

KTM nu sunt străini de clasa regină, având o tentativă în 2005 alături de echipa lui Kenny Roberts, dar atunci dezvoltarea motorului a fost forțată prea mult și agregatul nu s-a ridicat la nivelul șasiului KR. De altfel cadrul echipat cu motorul austriac nici n-a prins finalul sezonului.

shane_byrne_proton_ktm_2005

Lucrurile s-au schimbat mult în 11 ani, KTM a pregătit exemplar momentul debutului, motocicleta RC16 fiind testată intensiv de-a lungul acestui sezon de către Kallio, Luthi, Abraham, dar și cel recunoscut ca fiind unul dintre cei mai buni dezvoltatori de noi motociclete, germanul Alex Hoffmann.

Așteptări pentru cursă? Să nu ne hazardăm. Motocicleta austriacă este cam cu 2 secunde mai lentă decât reperele clasei, Honda și Yamaha. Asta ar însemna în cel mai bun caz, o evoluție în pluton în afara punctelor, la bătaie cu echipele codașe Aspar și Marc VDS… însă termenul de codaș în 2016 este unul relativ.

Al doilea factor care trebuie luat în considerare este pilotul. Mika Kallio nu a mai concurat de ceva vreme și chiar și atunci când a făcut-o a fost licențiat pentru lipsa de formă arătată. Finlandezul nu mai este pe val, precum în 2009, când a impresionat atunci când a făcut trecerea de la Pramac la echipa oficială Ducati, pe durata misterioasei îmbolnăviri a lui Casey Stoner.

Ipotetic dacă Mika va fi în formă și planetele se vor alinia favorabil austriecilor, KTM ar putea aduna măcar un punct în dauna vreo unui ghinionist.

140152_mika-kallio-ktm-rc16-valencia-2016

Odată cu publicarea listelor provizorii a piloților de la cele trei clase, s-a definitivat și calendarul competițional pentru 2017 și ulterior. Dubii erau pentru etapa de la Barcelona și cea de la Sepang. Etapa malaeziană a fost confirmată la puțin timp după terminarea cursei, în timp ce runda catalană a fost parafată miercurea asta, circuitul Montmelo râmânând în calendar până la finalul lui 2021.

Dacă tot veni vorba de liste provizorii ale piloților, le publicăm în continuare:

14938289_1221446841263016_2419071672944520795_n

 

15056221_1221446801263020_4094073628016246546_n

 

14956430_1221446791263021_6899788684417852605_n

Luni, după weekend-ul de curse de pe circuitul Ricardo Tormo vor debuta primele teste oficiale ale sezonului 2017, pe același circuit, unde vom vedea la lucru prototipurile celor de la KTM, Ducati, Honda și Aprilia, care au fost deja confirmate. Mai mult ca sigur vor fi noutăți și din partea Yamaha sau Suzuki, în timp ce echipele private vor avea de așteptat până în ianuarie să intre în posesia noilor prototipuri.

Mulți s-au întrebat dacă vor exista filmări live de la acest test, dacă vreo televiziune va avea dreptul să transmită de la fața locului. Vestea bună a venit repede, astfel că BEIN Sports, un post american, va oferi live cele mai importante momente de pe pistă. Încă nu s-au făcut anunțuri dacă filmările vor fi vândute și altor posturi tv precum BT Sports din Anglia sau Movistar TV din Spania.

Dacă anumite transferuri de piloți nu sunt făcute sub lumina presei, Karlos Arginano a ales să își prezinte noua echipă de la Moto3, AGR, care o va avea ca pilot pe Maria Herrera, domnișoara de 20 de ani primind în sfârșit pachetul financiar care să îi confere stabilitate și posibilitatea de a ataca noua stagiune cu o motocicletă KTM de top.

Bârfitorii din paddock vorbesc de un plan mai amplu al patronului AGR, anume dacă Herrera va avea rezultate mai bune în 2017, ar putea să o atragă înspre echipa de Moto2 începând cu 2018.

Pe durata weekend-ului echipa Aprilia va afișa o culoare nouă, roșu, adus de o fundație de caritate, Red, fondată în 2016 de solistul Bono și activistul Bobby Shriver. Mesajul general va fi despre importanța luptei împotriva AIDS.

1_aprilia_red_1024-middle

Așteptări înaintea curselor

Subiectul așteptărilor pe care le avem de la cursele Moto3, Moto3 și MotoGP  a fost tratat amplu într-un articol publicat săptămâna trecută de către colegul Alexandru Șiclovan.

Mizele secundare ale finalei de la Valencia

Antrenamentele FP1 vor debuta vineri începând cu ora 10, fiind urmate de o conferință a managerilor echipelor implicate în motomondial, ca mai apoi de la ora 14:10 să putem urmări sesiunile FP2.

You may also like

0 comments