Formula E Marrakesh: Buemi câștigă pe al patrulea continent

cwu7nhwxgaavicx-jpg_large

În pofida unei penalizări la finele calificărilor și a cursei deosebit de solide făcute de polemanul Felix Rosenqvist, Sebastien Buemi nu și-a încheiat ofensiva până când nu a ajuns pe primul loc. Este abia a doua oară când elvețianul câștigă și nu-l regăsește pe podium pe nemesis-ul său, Lucas di Grassi.

După amplele discuții din ultimii ani referitoare la lipsa de consistență a jurizării incidentelor în Formula 1, iată cum și în competiția de monoposturi electrice sancționată de FIA asistăm la situații bizare. Ne-am obișnuit ca în F1 piloții să fie aruncați la coada grilei și pentru 100 de grame sub greutatea minimă admisă a monopostului, însă oficialii din Formula E au găsit de cuviință ca extinctorul găsit gol în mașina lui Buemi să nu-i aducă acestuia decât o retrogradare de 5 poziții pe grila cursei. Pe de o parte, era un risc de securitate similar cu situația în care s-a aflat Pierre Gasly în GP2 la Hockenheim (când a fost descalificat dintr-o manșă încheiată pe 3), iar impactul ca și greutate a fost de 3,25kg sub limita admisă!

Așadar, Felix Rosenqvist se lansa din fruntea grilei după un tur senzațional în Superpole, însă Buemi nu era prea departe (pe 7). Mult mai rău i-a mers lui Lucas di Grassi, abia al 12-lea, cu mult în spatele coechipierului Daniel Abt. Totuși, ambii piloți Audi beneficiau de ajutorul publicului, care i-a votat pentru FanBoost, al treilea norocos fiind chiar liderul campionatului, Buemi.

Prima cursă din istoria Formulei E pe continentul african, tocmai pe traseul folosit și în WTCC, propunea un prim viraj atipic pentru campionatul ce ne obișnuise cu șicane strânse, artificiale. Din cabina de comentariu, Dario Franchitti ne-a avertizat însă că toți se vor grăbi să se înscrie pe o singură trasă pe acea buclă de stânga, de vreme ce praful ar fi prejudiciat orice tentativă de a căuta tracțiune undeva mai pe exterior. Rezultatul a fost de o monotonie dincolo de orice așteptări: după trei viraje parcurse, primii 12 erau exact în aceeași ordine, mai ceva ca la Monaco.

cw0-jcxxeaaqzaj-jpg_large

Echipele și-au băgat nasul rapid în ecuație, iar în turul al doilea s-au consumat rocadele interne la Andretti și e.dams, cu Felix da Costa și Buemi fiind lăsați să treacă în față de coechipierii ceva mai lenți. Robin Frijns a pierdut în următoarele trei tururi alte două locuri, ieșind astfel din top 10. Daniel Abt a fost încă o dată incapabil să-l țină prea mult timp în spate pe Buemi și i-a cedat locul al cincilea, iar Nelsinho Piquet a coborât de pe podiumul provizoriu după atacul lui Vergne și n-a mai trecut multă vreme până când și Buemi l-a devansat. În frunte, Rosenqvist încerca evadarea în fața lui Bird, suedezul fiind însă cam avid de energie în prima secvență a cursei.

Cele 33 de tururi făceau ca etapa din Marrakesh să fie cea mai lungă din istoria Formulei E, motiv pentru care gestiunea rezervei de energie era mai importantă ca oricând. Cei care au forțat după start au oprit pentru schimbarea monopostului la finele turului 16 (Rosenqvist, Vergne, Heidfeld), complicându-și astfel finalul de cursă în raport cu restul plutonului care a mai reușit să stea un tur. Buemi a profitat de gestiunea extremă impusă lui Bird pe finalul turului 17 și l-a întrecut fix înainte de a intra la standuri, unde a staționat cel mai puțin (50,6s) dintre toți.

Elvețianul a ieșit așadar pe poziția a treia, la 11 secunde de Rosenqvist. Între cei doi n-a mai fost multă vreme Jean-Eric Vergne, deoarece francezul a primit un drive through pentru viteză excesivă pe linia boxelor și a căzut astfel pe 5. Ecarturile în pluton s-au tot mărit într-o cursă care nu a avut parte de nicio neutralizare, în pofida problemelor întâmpinate de Antonio Felix da Costa, Maro Engel și Loic Duval. De cele mai multe ori, resetarea sistemului a dus la punerea în mișcare a monopostului, însă șansele la puncte s-au năruit, mai ales în cazul portughezului care rula anterior în top 10.

cxe5oafxcaa_hnw-jpg_large

Cu un avantaj net de 7% energie, Buemi s-a apropiat de liderul întrecerii și nu i-a dat acestuia nicio șansă în turul 27. Patru tururi mai târziu, și Sam Bird l-a depășit pe un Rosenqvist în reală dificultate, care a fost însă bine ghidat de pe margine și a prins totuși podiumul. Laudele venite din partea lui Bird ulterior sunt meritate, dintre cei cinci debutanți fiind evident că suedezul s-a adaptat cel mai bine. Vorbim despre un pilot care în 2016 și-a dovedit versatilitatea de parcă ar fi acum 4-5 decenii, programul său sportiv din acest sezon fiind presărat cu aventuri pe 10 categorii diferite de mașini!

Buemi și-a trecut în cont cea de-a opta victorie în Formula E, în condițiile în care nimeni altcineva nu are mai mult de 4 momentan. În actuala campanie el s-a impus în ambele curse și acum stă foarte confortabil în fotoliul de lider timp de peste 3 luni, până când vom reveni cu etapa a treia de la Buenos Aires. Sam Bird s-a revanșat după Hong Kong și după o dimineață dificilă, marcată de un accident care le-a dat foarte mult de lucru celor de la DS Virgin. Toate cele trei echipe de pe podium s-au bucurat și de clasările în puncte ale monoposturilor-pereche: Nico Prost pe 4, Heidfeld pe 9 și Lopez pe 10. Pentru triplul campion mondial de turisme nu s-a putut mai mult cu plecare de pe 13, pe un traseu unde s-a întâlnit cu victoria de trei ori până acum.

cwv666_xgaa45om-jpg_large

Pentru Abt Audi a fost doar o misiune de limitare a daunelor într-o zi în care n-au avut un ritm grozav (di Grassi – P5, Abt – P6), iar Vergne a pierdut și locul al șaptelea în ultimul kilometru în dauna lui Turvey, fiind nevoit să reducă puternic ritmul pentru a ajunge la linia de sosire. Frijns a fost primul sub linie, iar la capitolul dezamăgiri trebuie să-i trecem pe cei de la Jaguar (Evans – accident în ultimul tur) și Dragon Racing, aceștia reușind totuși să-și adjudece premiul de consolare – punctul pentru cel mai rapid tur acontat de Loic Duval.

Rămânem totuși cu întrebarea – unde ar fi încheiat Buemi dacă pleca de pe 20, așa cum poate ar fi fost normal?

You may also like

0 comments