Formula 1 Brazilia: Hamilton câștigă o cursă prelungită

Formula 1 Brazilia: Hamilton câștigă o cursă prelungită

Numeroasele întreruperi nu l-au încurcat pe Lewis Hamilton, care s-a impus în Marele Premiu al Braziliei, conducând de la un capăt la altul.

Vremea neprielnică a adus sarea și piperul la Interlagos, cauzând numeroase accidente și întreruperi, însă britanicul nu a fost în nicio clipă în pericol de a nu converti al său pole position în prima sa victorie în Brazilia. Bucuria i-ar fi putut fi oarecum diminuată dat fiind că Nico Rosberg s-a clasat al doilea, păstrând prima șansă la titlul mondial, însă Hamilton a părut să fie în extaz după trei ore în ploaie.

Rosberg a fost la un moment dat întrecut de Max Verstappen, înainte ca deciziile neinspirate ale echipei Red Bull să-l retrogradeze pe olandez până înspre coada clasamentului. Cu toate acestea, o incursiune extraordinară pe final l-a văzut pe tânărul de la Red Bull urcând finalmente pe podium. Nu există niciun dubiu că el a meritat premiul de „Pilotul Cursei” votat de fani.

Verstappen i-a luat la rând pe cei din fața sa, alegând trase diferite și intrând în fiecare viraj un un curaj rar. Tur după tur, olandezul a impresionat tot mai mult, iar podiumul obținut de el va fi cu siguranță ținut minte peste ani.

Ploaia a fost în final regizorul perfect al unei curse întortocheate în care vizibilitatea a fost extrem de redusă. La capătul ei, Sergio Perez a terminat al 4-lea, fiind depășit în ultimele două tururi de inspiratul Verstappen. Carlos Sainz a încheiat pe locul 6, pierzând două poziții pe final, una dintre ele în fața celui care s-a clasat al 5-lea, Sebastian Vettel.

Nico Hulkenberg și Daniel Ricciardo i-au urmat după ce australianul nu a putut de nicio culoare să țină pasul cu coechipierul său în ultima parte a cursei. Locul 9 i-a revenit unui Felipe Nasr care a făcut o cursă curată în fața spectatorilor conaționali pentru a aduce primele puncte din sezon echipei Sauber. Acest lucru a propulsat echipa în fruntea lui Manor în clasamentul constructorilor și ne-a oferit totodată primul sezon din 2009 încoace în care toate echipele au acumulat puncte.

Top 10-le a fost completat de Fernando Alonso, în vreme ce Valtteri Bottas a terminat pe locul 11. Nereușita celor de la Williams de a acumula vreun punct – Felipe Massa a fost unul dintre cei care au făcut cunoștință cu zidurile de protecție – îi pune pe cei de la Force India în pole position pentru a ocupa locul patru al clasamentului constructorilor după cursa de la Abu Dhabi.

Aflat pentru perioade bune în primii 10, Esteban Ocon s-a clasat în final pe 12, în fața lui Daniil Kvyat și Kevin Magnussen. Coechipierul său, Pascal Wehrlein, a fost al 15-lea, iar Jenson Button a fost ultimul pilot care a încheiat cursa, nu mai puțin de șase abandonuri survenind înainte sau în timpul cursei.

Acțiunea a început încă dinaintea stingerii luminilor de la start. În turul de recunoaștere, Romain Grosjean a alunecat pe urcarea spre linia de start-sosire și a pierdut controlul mașinii sale Haas, care a făcut contact cu zidul de protecție. Francezul a fost forțat să nu mai ia startul, iar ploaia care a continuat să cadă i-a forțat pe organizatori să-l și amâne cu 10 minute.

În ciuda faptului că s-a dorit un start clasic, finalmente s-a decis ca acesta să aibă loc în spatele mașinii de siguranță. După șapte tururi rulate, Safety Car-ul a intrat la boxe, iar cursa s-a animat. Verstappen a fost primul care a atacat, reușind o depășire curajoasă pe interiorul lui Kimi Raikkonen în primul viraj. În același timp, Massa l-a depășit pe Esteban Gutierrez ilegal, înainte să treacă de linia albă, fapt pentru care a fost penalizat.

În spate, Magnussen a intrat la boxe pentru a trece pe pneuri intermediare, o decizie riscantă pe care au luat-o mai apoi și alte echipe. McLaren și Williams au făcut-o următoarele, iar după ce a alunecat în același loc cu Grosjean dar a reușit să-și păstreze mașina intactă, Vettel a trecut și el pe intermediare. A fost un al doilea moment în care apa de pe circuit a făcut victime. Avea să cauzeze și mai multe probleme în curând.

Marcus Ericsson a fost următorul pilot care a ieșit în decor. Tot urcarea dinspre linia dreaptă a fost porțiunea buclucașă când suedezul a pierdut controlul mașinii sale Sauber și s-a oprit pe banda rezervată intrării la boxe după ce a făcut contact serios cu zidul de protecție.

Verstappen și Ricciardo au profitat de noua perioadă de Safety Car ocolind monopostul suedezului și intrând la boxe pentru a trece pe gume intermediare, dar până când australianul a făcut-o, linia boxelor a fost închisă de comisari. Câteva minute mai târziu, Ricciardo a fost penalizat cu 5 secunde, iar în turul 19 cursa s-a reluat în sfârșit.

Nu pentru mult timp, însă. Imediat după afișarea steagurilor verzi, Raikkonen a alunecat pe linia de start-sosire, iar mulți piloți au fost norocoși să nu lovească din plin mașina Ferrari a acestuia. Cursa a fost întreruptă din nou, de data asta cu steaguri roșii, iar piloții au făcut pauză pe linia boxelor pentru minute bune. Jolyon Palmer nu și-a mai reluat cursa după ce un contact avut cu Daniil Kvyat cauzat de vizibilitatea redusă i-a avariat monopostul.

Cursa s-a reluat iar în spatele mașinii de siguranță, cu toți piloții având pneuri de ploaie. Apoi, o pană suferită de Hulkenberg l-a aruncat de pe locul 4 pe 15 după ce acesta a intrat din nou la boxe. Dornic de acțiune, Verstappen l-a depășit ușor pe Rosberg în spatele Safety Car-ului când germanul a frânat brusc, iar minute mai târziu comisarii au anunțat o nouă întrerupere cu steag roșu.

Publicul se săturase în acel moment, arătându-și nemulțumirea față de numeroasele pauze în tribune. La aproape două ore după start, cursa a fost reluată din nou, tot în spatele mașinii de siguranță. Se parcurseseră doar 28 din cele 71 de tururi programate.

Mașinile s-au strâns laolaltă odată ce steagurile verzi semnalau reluarea acțiunii, iar cum era de așteptat, Verstappen l-a atacat pe Rosberg. Olandezul a trecut entuziasmant de german pe exteriorul virajului trei, în timp ce al doilea pilot Red Bull, Ricciardo, l-a depășit pe Sainz pentru a urca pe locul 5.

În frunte, Hamilton și Verstappen se desprindeau de pluton, iar ceva mai în spate Vettel și Hulkenberg urcat treptat în clasament. Button și Massa au optat din nou pentru pneuri intermediare în timp ce Verstappen a arătat îndemânare și noroc când a reușit să-și țină mașina sub control când aceasta a alunecat înainte de linia de start-sosire.

Red Bull și-a chemat din nou piloții la boxe și a decis să-i „încalțe” cu pneuri intermediare – o mișcare care i-a retrogradat din nou pe cei doi în clasament. Un duel între Vettel și Alonso a fost aproape de a produce scântei, iar trecerea lui Button pe gume de ploaie indica faptul că nimeni nu știa cu siguranță care era compoziția mai bună în acel moment al cursei.

Rosberg a avut un moment în care a fost aproape să piardă controlul imediat după urcarea spre linia dreaptă și chiar când plutonul începea să se compacteze din nou, Massa și-a încheiat cursa cu un nou incident apărut înaintea liniei de start-sosire. Safety Car-ul a întrerupt cursa din nou, însă atenția s-a îndreptat asupra lui Massa, care și-a luat un emoționant adio în fața propriilor fani.

Cu doar 16 tururi rămase, steagurile verzi și intrarea mașinii de siguranță la boxe au permis din nou piloților să se întreacă pe circuit, iar Verstappen – plecat în ultima parte a cursei de pe locul 16 – a urcat cât ai clipi până pe 7. A fost o cursă entuziasmantă, poate chiar istorică, făcută de tânăr din nou, care a părut să găsească mereu trasa ideală pentru a-i depăși pe cei din fața sa.

După ce Hulkenberg a fost îndepărtat cu ușurință, Vettel a fost mai greu de întrecut, dar în final nu a putut să facă față forței olandezului când a venit vorba de duelul roată la roată. Curând, Verstappen îl avea în față de Perez și o clasare pe podium extraordinară era posibilă. Nici mexicanul nu l-a putut opri.

Max a încheiat astfel pe ultima treaptă a podiumului și nu rămâne decât să ne întrebăm dacă ar fi pășit mai sus dacă Red Bull nu ar fi ales neinspirat în mai multe rânduri când a venit vorba de schimbul de pneuri. Locul doi i-ar fi fost cu siguranță la îndemână.

Depășit de Verstappen, Perez a reușit să se mențină în fața lui Vettel pentru a termina pe locul patru. Germanul a reușit să câștige înapoi locul cinci, făcând pradă ușoară de Sainz în ultimele tururi. Hulkenberg și Ricciardo s-au clasat în imediata apropiere a spaniolului.

În frunte însă, Hamilton trecea linia de sosire învingător. A fost finalmente o cursă în care britanicul nu a avut nicio emoție, controlând cursa în ciuda întreruperilor și condițiilor vitrege.

La rândul său, Rosberg va fi mulțumit cu locul secund obținut. Germanului păstrează prima șansă la titlul mondial al piloților și va avea nevoie de o clasare în top 3 la Abu Dhabi pentru a deveni al doilea fiu de campion mondial care câștigă la rândul său titlul suprem.