TCR Macau: Stefano Comini campion pentru a doua oară

La Macau s-a încheiat cel de-al doilea sezon al seriei TCR, competiția care a revoluționat conceptul de turisme și va continua să o facă și pe viitor. Al doilea sezon a fost mai spectaculos, încărcat de neprevăzut, iar soarta campionatului s-a jucat în patru la Macau, circuitul pe care nu ți-ai dori să fii obligat să obții rezultate cruciale… iar James Nash a învățat asta pe pielea lui!

Rundele asiatice au dinamizat lupta pentru titlu

Ultima parte a campionatului ce a însemnat turul de forță asiatic început în Thailanda la Buriram, continuat în Singapore la Marina Bay, apoi Sepang și în final Macau a consemnat faptul că nu victoriile de etapă te apropie de țelul final, ci constanța este cheia câștigării unui campionat imprevizibil.

Pepe Oriola, James Nash și Jean-Karl Vernay s-au încurcat pe rând de câte un moment de geniu produs de Mikhail Grachev, Gianni Morbidelli care a mai smuls câte un podium, Kevin Gleason, care poate la Sepang și-a salvat viitorul în serie sau veteranul Roberto Colciago, un nume sinonim cu întrecerile de turisme de prin toată Europa.

În ciuda unor victorii de etapă, Nash, Vernay și Oriola au asistat aproape neputincioși la strategia pusă la punct de campionul TCR din 2015, Stefano Comini, care nu s-a complicat cu luptele periculoase pentru prima treaptă a podiumului și a punctat în aproape toate cursele, excepție făcând una din manșele de la Sepang, unde a fost descalificat.

Uitându-ne la evoluția lui Comini între Buriram și Macau, putem spune că o înșiruire de locuri 4 îți poate oferi practic titlul pe tavă, însă obligația finală va consta în a rămâne pe pistă în timpul imprevizibilelor manșe de la Macau și de a termina pe podium. Acest lucru s-a și întâmplat.

Macau GP, un haos  total

Weekendul a început tumultuos pentru seria TCR, factorul neprevăzut la care nu se aștepta nimeni fiind ploaia, care a rămas deasupra circuitului până duminică. Am asistat la o mulțime de accidente, unele chiar hilare, protagoniști fiind în mare parte piloții locali, proveniți în mare parte din campionatul chinez de turisme, CTC, o serie care se bucură de interes maxim din partea marilor constructori europeni și nu numai. Aici s-a dezvoltat de exemplu modelul Golf GTI, înainte de a fi aruncat în luptă de către Leopard Racing în seria internațională.

Nici calificările nu au fost mai liniștite, existând unele suspiciuni că s-au produs lucruri necurate între echipe. Leopard Racing a tunat și fulgerat la adresa lui Pepe Oriola de la Craft Bamboo, pe care l-au acuzat de șicanarea lui Stefano Comini pe durata sesiunii de calificări. Suspiciuni au mai planat și asupra piloților B3 Racing, Homola sau Borkovic. Fără ceva evident, comisarii nu au luat măsuri de penalizare asupra potențialilor trișori.

Desigur, suspiciunile au mers și mai departe, astfel că atât echipa Leopard cât și Craft Bamboo s-au acuzat de implementarea ordinelor de echipă, Sergey Afanasyev fiind acuzat direct că a fot nominalizat de echipa sa să încurce treburile pe pistă, dacă va putea recupera pozițiile pierdute în calificări. S-a mers chiar mai departe în ziua de duminică și au fost acuzați maghiarii de la B3 Racing că ar fi fost plătiți de Leopard Racing să îi șicaneze pe cei de la Craft Bamboo. Toate aceste acuzații sunt greu de probat dacă cineva nu va veni cu dovezi concrete.

Până la urmă contează prea puțin ce s-a întâmplat în pluton, atâta timp cei de la Leopard și-au văzut de treabă nefiind prea mult încurcați de Seat-urile Lukoil, ci mai degrabă de deciziile haotice luate de comisari și de un anume portughez, Tiago Monteiro, venit la Macau decis să ducă la bun sfârșit o dorință mai veche, anume o victorie pe sinuosul circuit stradal.

Prima cursă a debutat cu un Stefano Comini determinat, ce s-a impus în primul viraj, luând soarta cursei în propriile mâini. Nu am apucat să parcurgem un prim tur complet că o neutralizare și-a făcut apariția după două accidente distincte, unul care l-a avut protagonist pe Gianni Morbidelli și altul care l-a avut în prim plan pe James Tang. Cele două incidente au dus la oprirea cursei cu steag roșu pentru aproximativ 15 minute.

Cursa s-a reluat din turul 4, dar nu după mult timp piloții B3 Racing au fost protagoniștii unor incidente care au dus la suspiciunile enunțate mai devreme. Dusan Borkovic a trecut de James Nash, în virajul Lisboa, în timp ce Homola s-a aflat chiar lângă cei doi piloți, provocând un acroșaj soldat cu blocarea porțiunii de circuit de către mașina slovacului. Din acest incident cel mai șifonat a ieșit James Nash, al cărui Seat a suferit defecțiuni ce l-au împins la abandon, astfel șansele sale la titlu s-au năruit complet deși venise în finală din postura de lider al campionatului.

Parcurgându-se 75% din durata cursei, comisarii au decis oprirea manșei, însă în mod hilar nimeni nu a văzut semnalizarea cu steagul în pătrățele alb-negre, Comini, Vernay și Monteiro continuând la viteză maximă. Nebunia nu a ținut prea mult și în final steagul roșu fluturat insistent a fost în sfârșit reperat de liderii cursei. Punctele obținute de piloți au fost înjumătățite, astfel că la startul celei de a doua curse, Comini se afla la jumătate de punct în spatele lui Nash, însă britanicul pleca în cursă abia de pe locul 18.

Nici manșa secundă nu a fost mai liniștită, incidentele fiind nelipsite, de asemenea și steagurile roșii. Din pole position a plecat Stefano Comini, urmat de Jean-Karl Vernay, mai mult spectator în lupta pentru titlu. Asupra sa a și planat suspiciunea că ar fi primit ordin direct de la șefii echipei Leopard să nu treacă de Comini.

De probabila strategie de echipă a celor de la Leopard a profitat Tiago Monteiro, pilot oficial Honda în WTCC, invitatul special al organizatorilor de la Macau. Portughezul s-a instalat la conducere și a pus imediat o lungime de mașină între el și cele două Volkswagen pilotate de Comini și Vernay.

Cursa a decurs normal până în turul 3 când Sunny Wong a blocat virajul Moorish Hill cu Citroen-ul său, astfel un nou steag roșu fiind inevitabil. După restart, Monteiro s-a impus fără probleme, în timp ce Comini a fost surprins de Vernay, care l-a devansat. De această depășire a profitat și Pepe Oriola care a urcat pe locul 3.

Ceva mai în spate, James Nash a profitat la maxim de incidentele cauzate de imprevizibilii piloți asiatici și a urcat până pe locul 8, acesta fiind maximum posibil pentru pilotul Craft Bamboo.

Cursa a fost câștigată de Tiago Monteiro, acesta fiind un preambul a ce avea să urmeze mai târziu în cursa F3 dominată de conaționalul Antonio Felix da Costa, podiumul fiind completat de Jean-Karl Vernay și Pepe Oriola, ultimii fiind complet neputincioși în lupta lor pur simbolică de a-și adjudeca titlul seriei.

Locul 4 a fost suficient pentru ca Stefano Comini să se încoroneze campion pentru a doua oară, fiind urmat în casamentul general de James Nash, la o diferență de doar 3.5 puncte. Este un pilot mult mai carismatic și mai popular decât rezervatul britanic ce nu a rupt gura târgului nici în WTCC, așa că din punctul de vedere al lui Marcelo Lotti e un rezultat binevenit. Comini are felul său de a fi, iar dominația Seat-urilor din 2015 a fost stopată de Volkswagen, în timp ce Honda a câștigat o sumedenie de curse în actuala campanie. Echilibru așadar în TCR, un argument în plus pe lângă cel economic.

Cortina a căzut astefel peste o ediție extrem de disputată a seriei TCR, sezonul 2016 fiind momentul maturizării acestei întreceri, conceptul fiind îmbrățișat de tot mai multe țări și campionate cu greutate. În 2017 vom avea un STCC cu o grilă formată din modele TCR, de asemenea conceptul va trece oceanul, în Statele Unite, unde disciplina Pirelli World Challenge va avea pe grilă și o categorie rezervată mașinilor TCR.

În seria internațională vor veni de anul viitor echipe noi, modele noi propuse de KIA și Ford, revenind cu mai bine pregătiți și cei de la Alfa Romeo sau Subaru. Dacă mondialul de turisme suferă acut de lipsa varietății de modele, existând discrepanțe prea mari între Honda, Volvo (singurii constructori rămași cu prezență oficială) și echipele private ce vor alinia de acum îmbătrânitele modele Citroen C-Elysee și probabil echipele fără aport financiar subtanțial, care vor mai folosi probabil anticele modele Chevrolet, în tot acest timp TCR-ul se întinde tot mai mult și acaparează piețe noi.

 

You may also like

0 comments