WTCC Preview Losail: O finală, un recviem…

O ultimă deplasare costisitoare va avea un aer la fel de sumbru ca și finala WEC din învecinatul Bahrain: ar putea fi finalul unei epoci, dat fiind că și din mondialul de turisme se retrag doi constructori (Citroen și Lada), dar și cei mai de succes piloți: Yvan Muller și Pechito Lopez. Stingem lumina după o încheiere în nocturnă.

Dacă cineva a uitat că mai e o etapă din WTCC, să fie scuzat. Ultima cursă a fost acum două luni, de vreme ce etapa din Thailanda s-a anulat, iar toate titlurile au fost deja acontate de Pechito Lopez, Citroen, Mehdi Bennani (independeți) și Sebastien Loeb Racing (echipe independente). Fără miză, va fi doar o ultimă paradă cu nuanțe de roșu și galben care nu se vor mai regăsi în 2017. Uzina Citroen revine în WRC și spune adio turismelor după trei ani de glorie totală, în timp ce Lada este depășită de costurile nejustificate ale seriei și se retrage în cochilia campionatelor interne ale Rusiei, unde va dezvolta și un model TCR pe lângă actualul TC1.

Spre norocul organizatorilor, venirea Volvo în acest an păstrează o urmă de interes față de anul următor, fiind șanse ca Honda să nu defileze fără adversar. Chiar și așa, japonezii nu se vor putea bucura prea mult de un titlu relativ ușor de trecut în palmares. Din 2013 încoace, Honda a cucerit trofeul constructorilor doar înainte de venirea Citroen, în primul an. Dar atunci Chevrolet nu mai avea echipă oficială și modelele înscrise de RML erau încă atât de puternice, încât scorul dintre Yvan Muller și Gabriele Tarquini ne arată cât de departe a fost Honda de vârf: 431-242. Așadar, ce consolare a fost să bați doar Lada la constructori?

Anul trecut am avut prima ediție a cursei din Qatar, tot cu titlurile la general deja decise. Măcar s-a mai păstrat un interes pentru disputa independenților între Michelisz și Bennani, maghiarul având câștig de cauză după un podium în ultima manșă din 2015. Anul acesta, Norbi a devenit pilot de uzină, iar Bennani a profitat de perioada de adaptare a coechipierului Tom Chilton la modelul Citroen, reușind să-și construiască un avans liniștitor care să-i garanteze titlul independenților.

Categoric, din 2017 va fi mult mai animată disputa acestei categorii, de vreme ce și cele două Citroen-uri de uzină ale lui Muller și Lopez vor fi preluate de privați. Așadar, 5 în loc de 3 modele C-Elysee vor accelera pensionarea Chevrolet-urilor Cruze, fiind foarte posibil ca nimeni să nu-și mai dorească să îngroape banii într-un model atât de învechit, cu care nu se vor putea obține rezultate notabile la 5 ani de la retragerea sprijinului de uzină.

Dacă despre titluri nu mai putem vorbi, să trecem în revistă obiectivele secundare ale finalei din Qatar. Cu ajutorul primit de la Pechito în ultimele curse, Yvan Muller este aproape de securizarea locului secund. 31 de puncte îl separă pe veteranul francez de Tiago Monteiro, proaspăt învingător la Macau la prima prezență în TCR International Series. Portughezul este mai degrabă amenințat din spate de colegii săi, Michelisz și Huff. Cei trei au fost foarte echilibrați ca performanțe în acest sezon, adaptarea maghiarului în structura de uzină JAS fiind foarte lină.

Mehdi Bennani ar fi extrem de încântat să devanseze 1-2 piloți Honda, iar lunga linie dreaptă de la Losail ar putea fi de ajutor, chiar dacă Citroen va încheia anul tot cu balast maxim de 80kg. Rivalii cu modele Civic au putut să scadă 30kg, în timp ce Volvo, Lada și Chevrolet nu au niciun kilogram adițional. Nicky Catsburg este al șaptelea la general și primul pilot Lada, iar pentru binele acestui campionat ar fi de dorit ca olandezul să-și găsească un loc și anul viitor. Dacă Nicky tace și face, conaționalul său Tom Coronel este indispensabil ca expunere mediatică. Umblă vorba că s-ar putea deja să-și fi asigurat un Citroen…

Așadar, în Qatar e loc de emoții și de lacrimi la final de 2016. Totodată, sperăm ca ultima cursă cu 5 modele pe grilă să asigure un spectacol memorabil înainte ca inevitabilul con de umbră să se accentueze asupra WTCC.

Mă aștept la un weekend foarte special. Când mă pregăteam pe simulatorul Citroen pentru această cursă, am realizat că fac unele lucruri pentru ultima oară. Voi simți asta adesea în Qatar, unde voi inspecta pista, voi lua parte la instruire, voi îmbrăca combinezonul, voi verifica radioul, mă voi așeza pe grilă și, sper, voi urca pe podium, toate pentru ultima oară! Fiecare moment va fi foarte emoționant și voi încerca să mă bucur alături de echipă. Nimeni nu ne poate lua realizările din ultimi trei ani și visez să încheiem în stil mare. Vreau să mulțumesc uzinei Citroen, care mi-a oferit șansa relansării carierei, odată cu revenirea mea în Europa. Tot ce mi se întâmplă astăzi și ce va fi pe viitor este o consecință a anilor petrecuți împreună în WTCC.

José María López

track12

You may also like

0 comments