WTCC: Cifrele dominației Citroen în decurs de trei ani

Ultimele trei sezoane ale mondialului de turisme au stat sub semnul unei hegemonii Citroen, modelele C-Elysee fiind de departe referința conform regulamentului TC1.

În ultimii trei ani au avut loc 35 de etape ale FIA WTCC, totalul manșelor fiind de 69 după ce a doua alergare din Slovacia din 2014 nu a putut avea loc din cauza vremii nefavorabile. Din cele 35 de sesiuni de calificări, 31 s-au încheiat cu pole-position pentru manufacturierul francez (89%). O singură dată am avut polemanul Citroen venit din rândurile structurii private patronate de Sebastien Loeb (Bennani, chiar la ultima tentativă, în Qatar 2016). În rest, marele specialist al Superpole-ului a fost triplul campion Jose Maria Lopez (de 21 de ori), în timp ce Yvan Muller s-a lansat din fruntea grilei de 8 ori și Loeb o singură dată (acasă, la Paul Ricard în 2015).

Mașinile pregătite de uzină au cumulat 228 de starturi, iar cele ale SLR de alte 80 de ori, pentru un total de 308 participări. Dacă Lopez a fost de fiecare dată prezent la lansarea în cursă, Yvan Muller nu a putut să participe în 2016 la cea de-a doua alergare de pe Nordschleife, după incidentul suferit cu o oră mai devreme.

WTCC 2016 Hungary - champion Pechito Lopez by Alexandru Siclovan on 500px.com

 

La finele sprinturilor, victoria a fost acontată de un pilot Citroen în 50 de ocazii din totalul de 69 de manșe. Pechito Lopez și-a egalat cota de pole-uri și în ceea ce privește succesele (21), fiind secondat cu succes în fiecare campanie de Yvan Muller (11). Abia în ultimul sezon i-a fost mai greu să se impună veteranului francez, retragerea fiind un pas firesc pe fondul diferenței de performanță față de argentinian. Loeb și-a dovedit versatilitatea din plin în WTCC, cu victorie încă din primul său weekend în campionat (Maroc 2014) și alte cinci succese ulterioare.

Chinezul Ma Qing Hua s-a impus în două ocazii (Moscova și Vila Real), iar Bennani și Chilton au reușit amândoi să câștige în 2016 pentru SLR, marocanul de două ori și britanicul o dată. Doar Gregoire Demoustier a fost departe de avanposturi, cel mai bun rezultat al său în stagiunea 2016 petrecută la bordul unui C-Elysee fiind un loc 7. Doar de trei ori s-a clasat în puncte tânărul francez, ceea ce indirect a tras în jos puțin procentajele globale.

În ceea ce privește podiumurile, procentul Citroen se ridică la 57% în acești trei ani, cu 119 prezențe dintre care 47 ale lui Lopez, 34 ale lui Muller și 20 ale lui Loeb. Maestrul din WRC și-a văzut angajații de alte 10 ori pe podium în ultimii doi ani. În 80% din ocazii (246), modelele Citroen înscrise au reușit să puncteze, pentru un total de 3736 puncte la piloți și 3029 la constructori.

WTCC 2016 Germany - Citroens are the class of the field for the 3rd year in a row by Alexandru Siclovan on 500px.com

 

Era Citroen în WTCC a luat sfârșit, gruparea lui Yves Matton fiind concentrată acum pe revenirea în mondialul de raliuri, acolo unde apără recorduri all-time realizate tot cu ajutorul lui Sebastien Loeb. E doar o chestiune de timp până când uzina franceză va reveni în top, dacă este să ne luăm după capacitatea sa de a produce o mașină câștigătoare din primul moment, așa cum am putut vedea la Marrakesh în 2014.

Desigur, asta nu înseamnă că modelele C-Elysee private nu vor continua să se bată la vârf în WTCC atâta timp cât regulamentul TC1 rămâne în vigoare. Chevrolet este constructorul cu cele mai multe victorii, însă aceștia au ajuns la cota 87 în 13 sezoane. Urmează BMW cu 65 în 14 ani și Citroen cu un procentaj fantastic: 51 în doar 3 campanii!

În ceea ce privește modelele, Chevrolet Cruze are 56 de succese, iar C-Elysee este la 5 lungimi în spate. Dat fiind că modelul francez este mult mai nou și mai capabil să obțină victorii de etapă, este foarte posibil ca Citroen să treacă în fruntea ierarhiei până la finele lui 2017. Depinde doar de clienții ce le vor folosi – piloții Loeb Racing și cei ce vor alege să achiziționeze mașinile de uzină ale lui Lopez și Muller, disponibile pe piață în momentul de față.

You may also like

0 comments