Formula 1: Cu ce vine nou monopostul Sauber C36?

Formula 1: Cu ce vine nou monopostul Sauber C36?

Sauber este cea de-a doua echipă care işi lansează monopostul. Elveţienii au decis să ne arate ultima creaţie în toată splendoarea ei (în carne şi oase) publicând pe site-ul propriu 5 fotografii cu monopostul C36.

În ultimele sezoane Sauber s-a zbătut din răsputeri să nu iasă pe ultimul loc în clasament. Dificultăţile financiare dublate în egală măsură de lipsa unei dezvoltări sănătoase a monoposturilor a făcut ca echipa lui Peter Sauber să fie punctul de a-şi încheia aventura în campionatul Formulei 1. Însă un acord de ultim moment cu o companie de investiţii financiare în 2016 a făcut ca cei 330 de angajaţi să-şi păstreze slujbele şi, mai mult decât atât, să primească o infuzie de capital atât de necesară. Rezultatul ? Noul C36.

© Sauber F1 Team
© Sauber F1 Team

În primul rând atrage atenţia schema de culori. A dispărut coloritul albastru-galben (asociat de mulţi cu Ikea datorită lui Marcus Ericsson) şi a apărut un albastru electric în partea superioară completat de un alb imaculat (din cauza lipsei sponsorilor) în partea inferioară. Un sfert de veac în F1 este celebrat printr-un text simplu (25 years in Formula One) scris cu auriu pe capota motorului. Aceeaşi culoare apare şi pe aripa faţă, pe oglinzile retrovizoare şi pe pinstriping-ul longitudinal. A touch of gold is always good, deși ar fi mers și pe jante, nu-i așa?

fw1

În partea frontală, Sauber a redesenat complet aripa faţă. Ea este ascuţită (la fel ca cea văzută pe noul monopost Williams FW40) şi prezintă cascade noi (1), outwash strakes noi (2), endplates complet redesenate (3) (împreună cu endplate upward fin+ul aferent) şi 4 flaps-uri redesenate. Până aici nimic ieşit din comun. Noile schimbări sunt necesare în lumina schimbărilor de regulament.

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Ceea ce este însă extem de interesant la noua aripă faţă este mainplane-ul. Varianta 2017 a mainplane-ului este mult mai lată şi dreaptă (4) ! Sauber a renunţat complet la modelarea extremităţilor mainplane-ului.  Dacă aceasta va fi varianta finală a aripii faţă (McLaren testând la finalul anului trecut o soluție asemănătoare) rămâne de văzut, însă la cum sunt dispuse elementele aripii faţă pe monopostul prezentat am impresia că nu.

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Vârful nasului este 90% identic cu cel de anul trecut. Suprafaţa liberă dintre montanţi este acum mai mare datorită dispunerii mai aerisite a montanţilor (5). Lungimea acestora însă a fost redusă (6). Apare în plus faţă de ceea ce am văzut anul trecut “guşa” (7). Monopostul C36 nu are S-duct, dar asta nu înseamnă că inginerii elveţieni nu vor încorpora această soluţie odată cu apariţia monoposturile pe pista din Barcelona pentru sesiunile de teste de iarnă.

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Suspensia faţă este de tip push rod. Bieletele de direcţie sunt paralele cu braţele basculei superioare (8) dar nu sunt învelite deşi prinderea pe bulkhead este în acelaşi înveliş aerodinamic (9).

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Braţele inferioare ale basculei sunt separate şi dispuse (le fel ca la Williams) foarte aproape de cele superioare (10). Pe bulkhead se observa un vanity panel (11) care poate fi pur si simplu panoul de acces spre punctele de reglaj ale suspensiei faţă sau poate fi înlocuit cu un panou ce incorporează ieşirea S-duct-ului.

Sub bulkhead o nouă schimbare: turning vanes-urile în still Mercedes cu partea inferioară plană au păstrat cele 2 fante, dar forma generală este acum una rotunjită (12).

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Bargeboards-urile sunt mai mari şi pentru prima oară le putem admira pe de-a întregul (13). Un flow conditioner este prezent în partea frontală pentru  a separa eficient fluxul de aer ce va curge în jurul sidepod-urilor şi fluxul ce va fi ghidat spre partea inferioară a podelei de către nişte noi turning vanes montate pe leading edge-ul podelei  (14)  cu rol de izolare a acesteia în dreptul diffuser-ului.

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Admisiile de aer de pe sidepod-uri sunt mai inguste iar forma triunghiulară a acestora etse mult mai evidentă decât la monopostul de anul trecut. Underside-ul este destul de sculptat pe toată lungimea monopostului, deşi partea superioară destul de lată trădează radiatoarele de dimensiuni generoase.

Flow conditioner-ele de pe sidepod sunt  mai mari cu overlap peste admisii şi cu montanţi laterali cu rol dublu (susţinere a elementelor aerodinamic şi condiţionare a fluxului de aer). În plus, apare o nouă aripioară pe flow conditioner (15).

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Airbox-ul este cea de-a doua supriză de pe monopostul C36. Asemănător cu ceea ce foloseau în 2011 Force India şi Team Lotus, acesta este impărţit în două, cu admisiile dispuse pe o parte şi alta a roll hoop-ului, care este în esenţă un stâlp profilat aerodinamic. În plus, la baza airbox-ului apar alte două admisii simetric situate faţă de roll hoop. Cel mai probabil sunt admisii pentru răcirea componentelor electronice.

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Capota motorului  coboară destul de repede spre puntea spate (PU Ferrari destul de compact?) şi este completată de o aripă stabilizatoare (16) de dimensiuni generoase. Rolul acesteia este de a limita efectul distructiv al fluxului de aer turbulent  asupra aripii spate, în special în viraje. Evacuările de aer fierbinte sunt destul de ridicate în principal pentru a se menţine underside-ul  neobturat şi pentru a permite fluxului de aer care înconjoară sidepod-urile să curgă nestingherit spre centrul diffuser-ului.

© Sauber F1 Team
© Sauber F1 Team

Pe podea, înaintea pneurilor spate Pirelli (ultra-wide) observăm 11 tire squirts care acţionează împreună cu 2 outwash fins pentru a direcţiona spre exterior fileul de aer “ataşat” de pneuri.

© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1
© Sauber F1 Team | edit @pentaquark_F1

Aripa spate este înclinată spre spate (fără avantaj aero notabil), cu endpate-uri sculptate în jurul pneurilor (soluţie adoptată cel mai probabil de toată lumea) şi cu decupaje deschise (soluţie introdusă anul trecut de Toro Rosso) (17). În partea posterioară a endplate-urilor au dispărut deflectoarele. Monosuportul central al aripii spate este înclinat iar planul principal este acum perfect orizontal (18). De notat planul DRS care are forma literei V. Este de văzut dacă pe circuitele ce necesită apăsare aerodinamică maximă inginerii vor monta un plan DRS fără crestătura centrală.