WSBK Phillip Island: Rea și Davies separați de doar câteva sutimi

La ceas aniversar, 30 de ani de la debutul campionatului motocicletelor de producție, nu puteam avea parte de un sezon anost.

Nebunia a început de sâmbătă și a atins apogeul a doua zi, atunci când au intrat în joc și protagoniștii clasei Supersport. Chiar dacă actorii principali în lupta pentru victorie par aceiași, Jonathan Rea și Chaz Davies, lucrurile nu sunt deloc simple pentru aceștia. Un nou titlu al verzilor în Superbike? Probabil, dar vor transpira mult pentru obținerea acestuia. Plutonul nu este deloc amorțit în acest an.

2017 preview

În acest an World Supebike vine cu o serie de noutăți în ce privește formatul seriei. Va dispărea clasa European Junior Cup, aceasta transformându-se într-o serie unde vor putea concura motociclete de 300cmc provenind de la diverși manufacturieri. Pentru debutul noii clase s-au anunțat pe grilă motociclete Honda (CBR500R), Kawasaki (Ninja 300), Yamaha (YZF-R3) și KTM (RC390). De asemenea s-a impus și o limită de varstă pentru piloții ce își vor face debutul, aceasta fiind stabilită la 15 ani.

La clasa Supersport s-a renunțat s-a scăzut numărul partipanților de la peste 30 la doar 21, eliminându-se practic acea parte a grilei care făcea doar figurație, încurcând piloții cu adevărat competitivi. Pe lângă mutările de piloți de la o echipă la alta, menționăm  implicarea serioasă la clasă a constructorului Yamaha ce va ataca sezonul cu o echipă de uzină și una privată, Kallio Racing, ce va beneficia de toate noutățile tehnice.

Apare și exoticul producător britanic Triumph, ce va alinia două motociclete pentru Luke Stapleford și Stefan Hill. La capitolul numelor cu rezonanță istorică menționăm reprezentanți ai familiilor Watanabe și Hartog, însă acești piloți au de parcurs un drum lung până a se apropia de liderii de drept ai clasei. Poate cea mai șocantă știre de la această clasă este aceea că multiplul campion turc Kenan Sofuoglu s-a accidentat serios săptămâna trecută la ultimul test dinaintea sezonului și va rata 1-2 curse.

La clasa mare, Superbike, avem o nouă regulă care va decide formatul grilei de start în manșa secundă de duminică. În această cursă vor conta rezultatele din prima manșă și vor fi afectate primele 3 linii ale grilei de start (9 piloți). Astfel, primii trei clasați sâmbătă vor porni manșa secundă de pe a treia linie a grilei, primul și al treilea schimbând pozițiile între ei. Ocupanții locurilor 4, 5 și 6 vor ajunge în prima linie, în timp ce locurile 7, 8 și 9 vor alcătui linia secundă.

În plan tehnic nu sunt noutăți importante, ci doar o schimbare a modelului de motocicletă la Honda, care a pensionat bătrânul CBR și a trecut la utilizarea noilor modele de 1000cmc, Fireblade. În rândul piloților înregistrăm prezențele unor rideri veniți din motomondial: Stefan Bradl (Honda), Eugene Laverty (Milwaukee Aprilia) și marea surpriză, Marco Melandri, reactivat de către Ducati, echipa alături de care a trăit cel mai mare coșmar al carierei sale în motomondial. În Superbike însă motocicletele de producție sunt mult mai docile decât prototipurile MotoGP, astfel că Marco s-a adaptat imediat și a impresionat în toate testele dinaintea sezonului.

Dintre protagoniștii clasei mai menționăm trecerea lui Michael van der Mark de la Honda la echipa oficială Yamaha. Ceva mai în spate pe grilă se vor lupta debutanți veniți din seriile STK 1000 și Supersport, dintre aceștia menționăm prezențele lui Ayrton Badovini și Randy Krummenacher pe modele Kawasaki.

Au dispărut de pe grilă, cel puțin pentru moment, maghiarii de la Team Toth, rămași fără un buget consistent și probabil sătui de a face figurație cu piloți blazați din țara de origine sau diverși alți plătitori de ocazie. Echipa are însă planuri serioase de a căuta urmași demni de a păși pe urmele lui Gabor Talmacsi și alături de echipa campionului clasei 125cc și o altă echipă, H-Moto, vor căuta și promova tineri piloți locali în seriile europene de motociclism.

Start în noul sezon

Cele două manșe ale clasei mari Superbike au avut un desfășurător diferit una de cealaltă însă un punct comun a fost spectacolul în pluton sâmbătă, ca mai apoi cursa de duminică să fie animată și la vârf.

Jonathan Rea (Kawasaki), ce poate fi considerat fără prea mari probleme un pilot al locului, soția sa locuind în apropierea circuitului Phillip Island, s-a impus în ambele curse în fața lui Chaz Davies (Ducati Aruba), timpul cumulat al ecartului dintre cei doi în ambele întreceri fiind unul record de 0.067 secunde.

Dacă în intersezon despre Marco Melandri s-au făcut multe glume, în special că ar putea să se facă din nou de râs în șaua motocicletelor bologneze, italianul și-a liniștit fanii și a amuțit pe cei potrivnici prin performanțe solide în teste, confirmate mai apoi de timpii din antrenamente și calificări.

Prima manșă l-a regășit pe Marco în luptă pentru poziția a treia, însă cu 7 tururi înainte de final a forțat nota și a căzut, lăsându-i pe Tom Sykes și Alex Lowes să lupte pentru ultima treaptă a podiumului A fost o cursă cum doar la Moto3 am mai văzut, primii 4 piloți (Rea, Davies, Sykes și Lowes) terminând în aceeași zecime de secundă!

Dezamăgirea primei alergări a fost clasarea modestă a piloților Red Bull Honda, Michael van der Mark și Nicky Hayden încheind manșa pe locurile 9 și 11, avându-l intercalat între ei pe Randy Krummenacher. De necazul Honda a profitat din plin Leon Camier, care a urcat motocicleta MV Agusta până pe locul 5, la mai puțin de două secunde de cvartetul de top.

Cursa a doua promitea un spectacol mai interesant datorită grilelor inversate, conform noii reguli, însă cei care au încheiat topul 10 sâmbătă nu au rezistat multe tururi în fața lui Rea și Davies, urmați de un Marco Melandri super motivat de a părăsi circuitul australian cu o clasare pe podium, după ratarea de sâmbătă.

Obiectivul lui Marco s-a concretizat, acesta având privilegiul de a privi îndeaproape spectacolul oferit de Jonathan Rea și Chaz Davies, cei doi terminând lipiți unul de altul, la o diferență de 0.025 secunde. Mai în spate, Alex Lowes s-a clasat mai bine decât van der Mark, terminând pe locul 4, urmat la peste o secundă de Xavi Fores și un Tom Sykes din nou fără soluții în fața celor de la Ducati și a lui Lowes de la Yamaha.

Topul 10 a fost încheiat de Leon Camier și reprezentanții Milwaukee Aprilia, Lorenzo Savadori și Eugene Laverty, în timp ce aniversatul zilei, Alex de Angelis, trecut de la Ioda Aprilia la Kawasaki Pedercini, a terminat cursa finală pe locul 11 în fața wild card-ului local, Josh Brookes aflat la ghidonul unei Yamaha R1. Pentru fostul campion BSB, sezonul 2017 va însemna doar o singură apariție în World Superbike, performanțele dezastruoase de anul trecut forțându-l să revină în seria britanică.

Prin victoriile înregistrate în ambele manșe, Jonathan Rea a ajuns la cota 40 , însă pilotul Kawasaki nu se gândește deloc la recorduri ci doar la un nou titlu adus verzilor.

Supersport

Clasa motoarelor de 600 cmc a oferit celor care s-au trezit la 4 dimineața un spectacol total ce s-a întins pe toată durata tururilor programate. Absența campionului en titre Kenan Sofuoglu a aruncat practic în aer grila clasei, cei flămânzi de victorii năvălind furioși spre zona podiumului.

Adrenalina la cote prea înalte și dorința de a impersiona la debutul în această serie i-a purtat ghinion lui Robin Mulhauser, venit de la Moto2, elvețianul tăindu-i elanul și lui Gino Rea, la puțin timp după startul cursei. Pista s-a umplut de resturile celor două motociclete, fiind necesară suspendarea întrecerii cu steagul roșu până la strangerea tutror resturilor.

Neutralizarea nu a tăiat avântul plutonului, purtându-se dueluri aprige în tot șirul celor 21 de piloți. Cursa a părut a fi o afacere între Federico Caricasulo (Yamaha) și Jules Cluzel trecut la Honda, secondați de Lucas Mahias și Roberto Rolfo, însă chiar în finalul cursei Caricasulo l-a percutat pe Jules Cluzel, francezul sărind efectiv de pe motocicletă, incident ce s-a lăsat cu spitalizare pentru noul pilot Honda.

La vârf au ajuns să se dueleze Mahias și Rolfo, secondați până la un punct de Kyle Ryde. Prea puțini știau că în cursă se află și wild card-ul etapei, localnicul Anthony West, dornic să demonstreze că poate pilota excepțional și pe pistă uscată, chiar dacă motocicleta sa este departe de nivelul tehnic la care se află modelele Yamaha R6 de uzină.

Anthony a trecut pe rând de adversarii săi, P.J Jacobsen care de undeva de pe locul 6 a stabilit recoduri de timpi la parcurgea pistei, Niki Tuuli, finlandezul zburător de la care se așteaptă lucruri frumoase în acest sezon și britanicul Ryde care a impresionat spre finalul sezonului trecut. Ant nu s-a uitat la acești piloți bătăioși și a avansat în final până pe locul 3, la jumătate de secundă de Rolfo și Mahias și nu puțin i-a lipsit australianului să nu se trezească câștigător al cursei, dacă Lucas Mahias l-ar fi lovit mai serios pe Roberto Rolfo chiar înaintea trcerii liniei de start/finish.

Italianul Rolfo a fost declarat câștigătorul cursei după ce comisarii circuitului au calculat cea mai mică diferență de timp din istoria seriei și chiar a campionatului de Superbike – doar o miime de secundă!

Un final incandescent a înlăturat și ultimele urme de somn în rândul fanilor europeni, pregătiți astfel și pentru ultima cursă a zilei, manșa secundă a clasei Superbike. Campionatul a debutat cu dreptul, spectacolul este la cote maxime, iar lucrurile vor continua în aceeași măsură în weekend-ul 10-12 martie în Thailanda.

 

 

You may also like