Nascar Daytona 500: Kurt Busch, castigător al unei curse haotice

Restructurarea amplă a principalei serii americane de turisme trebuia să dinamizeze întrecerile și să reducă accidentele nebunești. Socoteala din teren, însă…

Sezonul 2016 a scos la iveală latura care nu și-o dorea nimeni a formatului Chase, anume imposibilitatea de a avea patru finaliști care să se detașeze clar de restul concurenților, departajarea fiind bazată doar pe norocul sau ghinionul piloților. Primele curse ale sezonului 2017 promiteau spectacol total pe pistă și curse sigure, însă realitatea a fost cu totul alta. Impresia generală a fost că am asistat la curse gen destruction derby la toate clasele campionatului de Nascar și doar printr-o minune nu am văzut urmări grave ale nenumăratelor incidente.

Preview 2017

Dacă în plan tehnic, schimbările din 2016 ce au vizat în special cauciucurile si aerodinamica mașinilor s-au păstrat și pentru stagiunea 2017, noutatea absolută a a venit la formatul claselor ce compun Nascar-ul. După multe critici de-a lungul lui 2016, oficialii au renunțat la controversatul Chase, care și-a atins în sfârșit cele mai de jos limite, după ce atât jurnaliștii de profil, dar și fanii au fost nemulțumiți de trierea piloților ce au disputat finala de la Homstead Miami. Cei patru finaliști de anul trecut au ajuns în runda finală după ce ghinioanele soldate cu abandonuri s-au ținut scai de unii concurenți.

Finala de anul trecut nu a convins, Jimmie Johnson, Joey Logano, Kyle Busch și Carl Edwards având fiecare 3-4 victorii obținute relativ haotic pe durata sezonului regulat, neputându-se spune cu exactitate cine a dominat mai autoritar sezonul. Ba mai mult, din Chase au lipsit și alți piloți ce au reușit același număr de victorii, dar n-au avut noroc în momentele decisive: Brad Keselowski, Martin Truex Jr sau Kevin Harvick.

Analiza sezonului fiind făcută și învățămintele parțial însușite, s-a decis revenirea la formatul campionatului dinainte de 2011 (pre-Chase).

Noul regulament prevede că fiecare cursă să fie împărțită în trei segmente (stage), finaliştii unui astfel de segment fiind primii 10 clasaţi la finele numărului total de tururi ce alcătuieşte acea porţiune a cursei. Primii 10 piloţi la finele unui segment vor primii punctele descrescător de la 10 la 1. De asemenea cursele vor fi oprite pentru o regrupare la un anumit moment, determinat de particularităţile circuitelor şi numărul de tururi alocate. La Daytona 500 acel moment a marcat chiar jumătatea cursei.

La finele manșei câştigătorul va primi 40 de puncte, locul doi 35 de puncte, această cifră scăzând cu câte o unitate până la locul 35. Cei clasați de la locul 36 la 40 sau mai jos în situațiile în care vor fi pe grilă piloți invitați, vor primii fiecare câte un punct.

Sezonul regulat va număra primele 26 de curse, în care piloții vor obține puncte bonus sau puncte de campionat după cum urmează: 15 puncte pentru cursele regulate, 15 pentru clasarea între primii zece în finala sezonului regulamentar ce va avea loc pe circuitul de la Richmond, 5 puncte pentru fiecare victorie și un punct pentru fiecare segment câștigat. După Richmond se va face un clasament ce va decide participanții în playoff, acesta fiind compus din ultimele 10 curse din calendar.

Partea complicată abia acuma începe, calificarea în playoff fiind decisă în continuare de victorii sau clasări în top 16. Cei 16 piloți care se vor califica pentru partea finală a sezonului își vor menține punctele bonus din playoff în cele trei curse eliminatorii, la finele acestora punctele obținute se vor reseta pentru primii patru concurenți, aceștia putând disputa marea finală de la Miami din noiembrie.

Brian France, diriguitorul seriei Nascar, a atras atenția în iarnă când s-a anunțat restructurarea competiției că Daytona va avea o importanță aparte în economia campionatului, Atât cursa de 500 de mile cât și întrecerile preliminare, fostul prolog din deschidera sezonului și cursele de calificare pentru marea cursă vor oferi puncte bonus piloților, victoriile din prolog și trialuri fiind recompensate cu 10 puncte.

În concluzie, evenimentul Daytona 500 poate oferi un maxim de 70 de puncte, alcătuit din cele 10 puncte din dueluri (the duels), 40 de puncte pentru câștigarea cursei principale și câte 10 puncte pentru câștigarea fiecărui segment (2 la Daytona), în celelalte curse putându-se obține un maxim de 60 de puncte.

Punctele de interes ale noului sezon ar putea fi rezumate în câteva linii generale după cum urmează:

  • Revenirea în campionat a lui Dale Earnhardt Jr, cel mai iubit pilot de Nascar de către fanii americani și nu numai. Refacerea acestuia după accidentul suferit în plin sezon 2016 a decurs anevoios, apărând o mulțime de complicații, care la un moment dat puteau să îl forțeze pe Dale să pună capăt carierei de pilot. După testele medicale din debutul anului 2017, pilotului #88 al echipei Hendrick Motorsports  i s-a permis să concureze din nou;
  • În seria Sprint Cup au avansat mai mulți piloți proveniți din seria suport xFinity, aceștia fiind campionul Daniel Suarez și urmăritorii săi, Erik Jones și Ty Dillon, dar a mai avansat și Corey LaJoie, pilot ce a reușit să găsească o echipă unde un surplus de dolari nu ar fi fost ceva de ignorat. Suarez și Jones au fost integrați în familia Joe Gibbs, Erik având contract cu echipa afiliată Furniture Row, alături de Martin Truex, în timp ce Ty Dillon, urmează exemplul fratelui Austin și va alerga în cadrul echipei Richard Childress. Corey LaJoie este fiul dublului campion Xfinity, Randy și este considerat în pofida statisticilor un pilot de talent cu ample cunoștiințe tehnice, însă nu a avut până acum șansa unuei mașini bine pregătite, în cadrul unei echipe experimentate. Modelul de urmat al acestor debutanți va fi Trevor Bayne, singurul rookie care a câștigat Daytona 500 de la prima participare în 2011;
  • Din păcate pentru echipa Hendrick, actualii piloți, Earnhardt Jr, Chase Elliott și Jimmie Johnson au tot întâmpinat ghinioane la ultimele două participări la celebra cursă, punctul critic fiind virajul 4, abandonurile fiind imposibil de explicat;
  • Nu în ultimul rând toată atenția fanilor și a jurnaliștilor se va concentra pe modul în care va lucra noul regulament descris la începutul acestui articol;
  • Strict pentru cursa de la Daytona, fanii îl vor putea urmări pentru ultima dată în acțiune pe Michael Waltrip, pilotul veteran care imediat după terminarea curselor se îndreaptă spre centrul de presă al canalului tv Fox pentru a relata la cald impresiile sale din timpul cursei.

Daytona 500

Săptămâna trecută, pe 19 februarie a avut loc prologul, cursa scurtă de 75 de tururi unde nu este obligatorie prezența tuturor celor 40 de piloți. Doritorii au avut posibilitatea de a face o încălzire în regim de cursă, moment în care se pot pune la punct mașinile în vederea participării în doar o săptămână la cea mai renumită cursă americană, întrecerea de 500 de mile.

Întrecerea prolog a fost una spectaculoasă în prisma duelurilor de pe pistă, existând și incidente, dar departe de ce urma să se întâmple weekend-ul ce tocmai a trecut. Cursa a fost câștigată în chiar ultimul tur de Joey Logano ce l-a bătut pe Kyle Busch și pe Alex Bowman, în timp ce marea surpriză avea să fie Danica Patrick, care a încheiat pe un excelent loc 4. Perdanții prologului au fost Martin Truex, Jimmie Johnson și Kurt Busch.

Încă de la această cursă a fost vizibil că echipele ce au ales să concureze cu noul Ford Fusion, au făcut alegerea cea mai bună, modelul constructorului american având o viteză de top vizibil mai mare decât a modelelor Toyota și Chevrolet.

Au rmat apoi alte două curse intitulate duels, în vederea alcătuirii grilei de start pentru întrecerea principală. cele două dispute fiind câștigate de Jamie McMurray și Austin Dillon, Danica Patrick repetând locul 4 din prolog în cel de-al doilea duel. Din nou, Martin Truex, Jimmie Johnson și Kurt Busch au fost printre ghinioniștii implicați în accidente care au ținut capul de afiș al presei de specialitate.

Cursa principală Daytona 500 disputată duminică, a primit de la presă titulatura deloc măgulitoare de festival al accidentelor, însumând trei big one majore, pe lângă alte greșeli ale unor piloți din pluton.

Incidentele au fost cauzate atât de o parte dintre piloții debutanți, dar și nume mari precum Kyle Busch, care a pus capăt printre alții și evoluției lui Dale Earnhardt Jr aproape de jumătatea cursei.

Cele mai multe tururi la conducere le-a avut Kevin Harvick (50), urmat de Chase Elliott (39), pilotul #24 fiind dat de comentatori ca și câștigător în ultimele 30 de tururi, când am asistat la un duel încărcat de tensiune între pilotul Hendrick și urmăritorii Truex, respectiv Kurt Busch.

Cele două segmente de cursă au fost câștigate de Kyle Busch și Kevin Harvick, însă nici unul dintre aceștia nu avea să termine cursa pe un loc decent, urmare a incidentelor în care au fost implicați.

Printre victimele notabile s-a numărat din nou Jimmie Johnson, astfel alături de Dale au continuat seria nefastă de rezultate pentru echipa Hendrick. Ghinionul a fost completat și de Chase Elliott, rămas fără combustibil în chiar ultimele tururi, aceeași problemă lovindu-l și pe Martin Truex, aflat la conducere.

Dacă pentru aproape 100 de tururi piloții s-au ținut departe de incidente, a doua parte a întrecerii a deschis festivalul de ieșiri în decor. La doar 23 de tururi după ce Kyle Busch l-a scos din cursă pe Dale Earnhardt Jr și altii, a venit rândul lui Jimmie Johnson să fie victimă neputincioasă a unui incident în care au fost implicați 16 piloți, printre care și Danica Patrick, aflată pentru mai multe tururi la bătaie pentru podium. După un alt accident care l-a scos din cursă pe Trevor Bayne, a venit și rândul lui Brad Keselowski să iasă din cursă.

Finalul a fost unul epic, cu un duel câștigat de Kurt Busch pentru Stewart-Haas Ford în fața lui Ryan Blaney și a lui AJ Allmendinger.

Veteranul Michael Waltrip a salvat imaginea Toyota, terminând cursa ca cel mai bine reprezentant al niponilor, pe locul 8, înafara lui Logano (locul 6) și Kasey Kahne (7) în primii zece piloți fiind doar outsideri scăpați ca prin minune de incidentele care au decimat plutonul.

Kurt Busch, campion Sprint Cup în 2004, a obținut cel de-al 29 succes având mașina avariată de incidentele din care a reușit să scape, acest triumf ducând la o explozie de bucurie în cadrul echipei tehnice, acolo unde Gene Haas a rămas fără cuvinte alături de Tony Stewart aflat la primul succes în postura de co-proprietar al echipei.

Spectacolul Nascar va continua în data de 5 martie cu etape de pe circuitul Atlanta Motor Speeway.

You may also like