Supercars Clipsal500: Dublă victorie pentru Shane van Gisbergen

Unul dintre cele mai spectaculoase campionate de turisme a dat startul unei noi stagiuni, pe circuitul de la Adelaide. Vorbim desigur de seria australiană Supercars, acolo unde Ford, Holden și Nissan duc lupte încinse pentru victorii.

Deși s-au schimbat regulamente, s-au rearanjat echipele și piloții după plecarea celor de la Volvo Cyan/Polestar, sezonul pare să stea sub semnul unei dominații Holden/Triple Eight, secondați mai la distanță de DJR Penske, în timp ce Prodrive se chinuie puțin în debutul campionatului.

Preview 2017

Sezonul 2017 aduce schimbări importante în campionatul australian de turisme, modificări ce privesc în special aspectul tehnnic, dar și în ce privește derularea curselor.

Marea noutate tehnică este trecerea serieila specificațiile Gen 2 Supercars Rules, care lasă mai multă libertate constructorilor implicați de a alege forme de caroserii diferite și noi configurații ale motoarelor. Astfel, pe lângă vechile sedanuri în patru uși, vor putea fi înscrise în campionat și coupe-uri. În ce privește motoarele se vor utiliza V8-uri de 5 litri având 4 sau 6 cilindri, supraalimentate, cu o putere de aproximativ 620-650 CP și o turație limitată la 7500 rpm, în timp ce masa totală a mașinilor are o valoare minimă impusă de 1410 kilograme cu tot cu pilot.

Alte reguli impun o licență specială pentru piloții locali: aceștia trebuie să treacă prin seriile suport Super2 Series și V8 lites, ca și pregătire ulterioară pentru seria principală. Piloților cu rezultate li se permite prezența în regim wild card la 5 etape care sunt următoarele: Barbagallo, Winton, Hidden Valley, Ipswich și Bathurst. Seria Super2 va avea din acest an o cursă specială la Bathurst însumând 250 de kilometri de parcurs, etapă ce nu face parte din campionat, rolul fiind de a atrage cât mai mulți piloți tineri în weekendul-vedetă.

O ultimă regulă de menționat este aceea a cedării poziției în timpul cursei, atunci când un pilot își lovește adversarul. Dacă până acum redress-ul era obligatoriu, altfel vinovatul fiind  pasibil de penalizări, din 2017, cedarea poziției devine act de voluntariat, acțiunea putându-se petrece oricând pe durata cursei, piloții care se supun voluntar acestei reguli primind ulterior pedepse mai ușoare de la oficiali, în cazul unor abateri mai grave.

Această schimbare de regulament a fost impusă după ce s-a analizat cursa Bathurst de anul trecut, atunci când Jamie Whincup a încercat să cedeze poziția în fața lui Scott McLaughlin în așa fel încât urmăritorul Garth Tander să nu poată profita. Toată treaba s-a terminat cu un acroșaj între McLaughlin și Tander, ambii trebuind să se retragă la boxe.

În rândul constructorilor implicați am menționat retragerea suedezilor de la Volvo, care nu au fost de acord cu noul regulament tehnic, echipa luând decizia de a se concentra doar pe participarea din WTCC și eventual o dezvoltare a unui model conform specificației TCR, pentru a reveni în seria de casă STCC.

Retragerea Volvo de la finele lui 2016 si cea Mercedes de la finele lui 2015 a destabilizat mult raportul de forțe între Holden, Ford și Nissan, astfel că în debutului noii ediții de campionat vom avea 10 echipe Holden, cu noutatea reapariției echipei Walkinshaw Racing, a doua cea mai puternică formațiune alături de Triple Eight, 2 echipe Ford (Penske și Prodrive) și tot 2 Nissan, echipa oficială ce va angaja și o a treia mașină cu sponsorizare diferită pentru Simona de Silvestro, respectiv privații MW Motorsport.

Lucrurile nu vor rămâne în această stare mult timp, pentru sezonul 2018 anunțându-și prezența constructorul KIA cu modelul Stinger GT, și Mercedes dorind să revină în campionat după retragerea furtunoasă din 2015. Îmbucurător, italienii de la Alfa Romeo ar dori să promoveze noua mașină de clasă medie Giulia tocmai în competiția de la Antipozi.

Clipsal 500

Alături de Bathurst 1000, celebra etapă de anduranță a seriei Supercars, campionatul australian de turisme mai are în program o rundă cu o istorie aparte ce a depășit granițele continentului-stat. Cursa de pe circuitul de la Adelaide, intitulată Clipsal500 este binecunoscută și difuzată la TV în întreaga lume.

Încă din testele din presezon, unde s-au testat intens noi specificații de gume oferite exclusiv de Dunlop, s-a configurat un clasament virtual al piloților si echipelor care probabil vor domina sezonul. Bătălia pentru primele poziții s-a dat între piloții Triple Eight Holdenși cei de la DJR Penske, cu Prodrive ceva mai în spate și echipa de uzină Nissan care pare să fi surmontat handicapul tehnic evident din sezoanele trecute.

Calificările au fost extrem de disputate între Shane van Gisbergen, Scott McLaughlin, Rick Kelly și James Courtney, în cele din urmă van Gisbergen reușind timpul de pole la o diferență-record de 0.0001 secunde de McLaughlin.

Dramatismul luptei pentru pole position și unele mici incidente promiteau un spectacol total în cele două manșe de sâmbătă, respectiv duminică.  În ciuda unui incident la start, care l-a avut protagonist pe Scott McLaughlin, prima cursă a fost mai liniștită decât era de anticipat, pozițiile fiind în mare parte decise de intrările la boxe. Strategia a funcționat impecabil pentru Shane van Gisbergen, care s-a impus cu un avans de peste 14 secunde în fața lui Fabian Coulthard și a lui James Courtney, care a semnat un podium la debut pentru echipa Walkinshaw Racing Holden.

O prestație bună, deși strategia intrărilor la boxe a fost ezitantă a avut și Rick Kelly de la Nissan ce a urcat pe locul 5, la jumătate de secundă în spatele unui Prodrive Ford Falcon pilotat de Cameron Waters. Pilotul vedetă al echipei Prodrive, Mark Winterbottom, aproape că nu s-a văzut în prima manșă, terminând la mijlocul plutonului pe locul 15.

Manșa secundă nu a adus o îmbunătățire a spectacolului, Shane van Gisbergen văzându-și de treabă la vârful cursei, urmat pentru o vreme de Fabian Coulthard, McLaughlin și Chaz Mostert, fostul pilot Prodrive reușind doar o clasare modestă pe locul 9 în prima alergare.

Puțin după jumătatea cursei James Coutney a agățat mașina Simonei de Silvestro, distrugându-i acesteia aripa stânga față, însă incidentul nu a periclitat mult evoluția niciunuia dintre cei implicați. Courtney a încheiat cursa pe locul 4, în timp ce elvețianca va trebui să mai învețe comportamentul acestor mașini din seria Supercars, locurile 20 și 23 nefiind la nivelul așteptărilor unei echipe aproape de uzină.

După o pauză de aproape o lună, campionatul se va relua în data de 8-9 aprilie cu etapa din Tasmania, ce se va ține pe circuitul de la Symmons Plains. Seria Supercars va putea fi urmărită în România în rețeaua UPC, pe noul canal de motorsport al trustului Autosport/Motorsport.com, Motorsport TV, noua denumire a Motors TV. Deși acest post transmite unele competiții ce se găsesc și la posturile locale, ar fi un gest de fair play din partea RCS&RDS și Dolce să includă în grilele lor postul Motorsport TV, ce promite să aducă un pachet de întreceri înnoit pe canalul terestru de televiziune.

 

Sursa foto: speedcafe.com

You may also like