IRTA Test Jerez: Primul test concludent la clasele mici

Momentul adevărului în ce privește materialul de concurs folosit de echipele angrenate la clasele mici a fost dat de testul oficial efectuat la Jerez weekend-ul trecut. Am văzut la lucru motociclete noi, reveniri de data aceasta competitive (Suter Moto2) și o nouă împărțire a piloților pe la echipe, unele schimbându-și înfățișarea înaintea noii stagiuni, altele fiind în fața debutului absolut.

Moto3

La clasa mezină, avem o serie de echipe noi care își fac debutul alături de cele deja consacrate, unele mizând pe un puternic impact emoțional precum SIC58 Squadra Corse, formațiunea tatălui regretatului pilot Marco Simoncelli. Acesta va folosi motociclete Honda NSF250RW și va miza pe o combinație italo-japoneză de piloți dintre care se remarcă pentru moment doar Tatsuki Suzuki. Avem și echipa creată în jurul lui John McPhee, British Talent Team (Honda), momentan cu un singur reprezentant în persoana ghinionistului de la Peugeot de anul trecut. Va veni și la clasa mică structura AGR ce va alinia un model KTM RC250GP doar pentru Maria Herrera, pe care anul trecut au ajutat-o să încheie stagiunea.

De asemenea avem și echipe care și-au schimbat numele, precum Ongetta, care s-a transformat în Marinelli Rivacold, oferindu-i lui Romano Fenati un colac de salvare după despărțirea furtunoasă a acestuia de Sky VR46 Team , dar și o structură bine definită, Honda Team Asia, care va promova talente din zona Asiei (nu doar nipone).

Echipele de top rămân aceleași: Sky Team, Estrella Galicia, Red Bull KTM Ajo și eventual Leopard Racing. Limita este dată de nesiguranța financiară a producătorului german de energizante, produse care paradoxal nu se vând nicăieri. În orice moment structura germană Kiefer, care se află la baza team-ului pentru care vor pilota Joan Mir și Livio Loi va putea prelua frâiele, așa cum s-a întâmplat la Moto2.

Un eșalon secund, dar foarte apropiat de echipele de top va fi format din structurile Aspar Mahindra, Marinelli Rivacold și Gresini, iar abia după primele curse vom vedea exact cine va mai pătrunde în această zonă. Putem urmări cu interes și echipa RBA, care în 2017 vine cu aceeași linie de piloți interesantă, formată din Juan Francisco Guevara și Gabriel Rodrigo, cei doi având prestații apreciate stagiunea trecută.

Acestea fiind datele problemei la clasa mezină, vom încerca să tragem unele concluzii după cele trei zile de teste de la Jerez.

Motocicletele Honda și KTM sunt apropiate din punct de vedere tehnic, neexistând pentru moment semne concludente că unul din constructori are vreun atu în fața celuilalt. Piloții reprezentativi au fost Nicolo Bulega pentru KTM, dar i-am putut remarca și pe Gabriel Rodrigo sau olandezul Bo Bendsneyder, în timp ce Honda pare să mizeze pe Romano Fenati, surprizător de competitiv cu noua sa echipă, cea care se face exclusiv vinovată de forma slabă de anul trecut a lui Niccolo Antonelli, trecut în 2017 pe un KTM a echipei Ajo. Au mai impresionat Aron Canet, Jorge Martin și trebuie remarcat Tony Arbolino de la echipa SIC58, mult mai competitiv decât am fi așteptat. Acesta s-a situat între primii 15 piloți, la aproximativ jumătate de secundă de timpul reper (cumulat) stabilit de Bulega (1.46.232). Nostalgicii marelui Simoncelli vor avea un pilot de urmărit cu atenție de-a lungul stagiunii 2017.

Ca un fapt negativ, am remarcat forma nu foarte bună a motocicletelor indiene Mahindra, care nu s-au apropiat de de top 10, cel mai bun reprezentant fiind Lorenzo Dalla Porta (P15), care a tras și linia la piloții ce s-au încadrat într-o secundă. Deși Mahindra încă mai împarte know-how tehnic cu francezii de la Peugeot, cei din urmă au impersionat prin evoluția lui Jakub Kornfeil, situat al patrulea în clasamentul combinat al celor trei zile de test. La polul opus, finlandezul Patrik Pulkkinen a fost constant coada grilei la o diferență rușioansă de o secundă de pilotul imediat mai sus clasat.

Spre coada clasamentului am asistat la evoluțiile obscure ale lui Antonelli, Bastianini, di Giannantonio sau Livio Loi.

În cazul Mariei Herrera ar fi anumite amendamente plauzibile, ce țin de condiția fizică, pilotul fiind încă în recuperare după accidentul ce a dus la neparticiparea în finala de la Valencia din 2016, apoi echipa AGR pare să nu găsească încă un setup optim pentru modelul KTM avut la dispoziție, despre care încă credem că este la același nivel tehnic cu modelele Ajo sau Sky.

2017_Moto3_Test__Jerez_combined_9Moto2

La clasa intermediară, lucrurile sunt mult mai complicate decât la Moto3. În primul rând, motocicletele Kalex vor avea concurență și nu doar din partea KTM, care se descurcă îmbucurător de bine, ci și din partea celor de la Suter, reveniți la un nivel competitiv la clasă. Pe grilă va mai fi și echipa Speed UP ce vine cu un derivat din mai cunoscuta structură Motobi, apreciată pentru evoluțiile avute în perioada de pionierat a campionatului mondial, în special la clasele mici. Speed UP este un șasiu competitiv, am văzut asta anii trecuți când un pilot talentat și în formă precum Sam Lowes aducea și victorii de etapă, asemenea lui Andreea Iannone în anii de formare la clasa intermediară. Cei din urmă, dar nu neapărat necompetitivi ca până acum, este echipa Tech3, care încă este convinsă că șasiul Mistral 610 poate fi unul de calitate.

Echipele de top la Moto2 sunt reprezentate de Estrella Galicia Marc VDS Kalex ce va miza pe Franco Morbidelli și Alex Marquez, CarXpert Interwetten ce-i va asigura lui Tom Luthi un Kalex de primă mână, Pons Racing ce îl va alinia pe francezul Fabio Quartararo, Red Bull KTM Ajo ce va merge pe duo-ul Brad Binder-Miguel Oliveira și Sky Team, la debutul la clasă cu Francesco Bagnaia, în locul lui Romano Fenati. Cauzele absenței celui din urmă sunt deja arhicunoscute, în timp ce Stefano Manzi este un pilot ce trebuie să își dovedească talentul pe care mulți zic că l-ar avea ascuns pe undeva, asemenea lui Luca Marini sau fratelui mai mic al lui Marc Marquez, Alex.

Eșalonul secund din punct de vedere valoric, ar putea să fie deschis de Dynavolt, Forward și Gresini, urmați de Idemitsu Honda și încheiat de structurile Italtrans sau Petronas Raceline. O notă discordantă o vor face Kiefer Racing  și Dynavolt, în sarcina cărora va sta dezvoltarea noilor șasiuri Suter. Pentru moment lucrurile stau bine pentru elvețieni.

Spre coada grilei vom vedea o luptă aprigă între Tech3, Tasca Racing, RW, AGR și alții. În această parte a plutonului vom sta cu ochii pe ”decăzutul” Yonny Hernandez (AGR), Hafizh Syahrin (Petronas Raceline), Xavier Simeon (Tasca) sau spaniolul Xavi Vierge, care a impresionat plăcut în 2016 la ghidonul capriciosului Mistral Tech3 și a început cu dreptul perioada de teste din debutul sezonului 2017.

La clasa Moto2 se vor bate pentru victorie constructorii Kalex și KTM, austriecii având totuși de recuperat în plan tehnic și în ce privește setup-ul motocicletelor. Diferențele nu sunt mari și pot fi recuperate din mers, poate chiar în ultimul test din Qatar, sau după primele câteva curse. Motivația KTM este imensă și rezultatele la această clasă se vor vedea repede.

După trei zile de teste ne sare în ochi o diferență de aproape patru sutimi de secundă între Kalex-urile pilotate de Alex Marquez și Franco Morbidelli și KTM-ul lui Miguel Oliveira în timp ce Brad Binder se recuperează încă după accidentarea din testele de la Valencia din noiembrie. Probabil sud-africanul va participa la finele acestei săptămâni în Qatar la ultimul test oficial al claselor mici.

În același palier de timpi cu austriecii de la KTM stă și noul șasiu Suter, testat intens anul trecut, dar și din iarna lui 2017 într-o mulțime de teste private de Dominique Aegerter. Acum datele telemetrice și feedbackul elvețianului vor putea fi studiate și de Sandro Cortese și Marcel Schrotter, echipierii de la Dynavolt. O prioritate pentru Suter, după debutul sezonului va fi să mai găsească o echipă interesată de  șasiul elevețian sau să aducă alături de Aegerter un pilot capabil să lupte constant pentru victorii. Dominique nu a fost niciodată în măsură să aibă evoluții constante, însă într-o zi fastă poate obține un podium sau chiar victoria de etapă.

În cele trei zile de teste au mai atras atenția Fabio Quartararo, Jorge Navarro și  în mod surprinzător Mattia Pasini, dar și un Luca Marini, care completează un tablou de favoriți destul de atipic. Am fi dorit să îl vedem și pe Stefano Manzi cât mai mult la ghidonul motocicletei sale Kalex, însă acesta s-a accidentat vineri, lipsind de pe pistă atunci când plutonul a început să stabilească timpi competitivi.

Concluziile despre nivelul piloților și motocicletelor de la clasele mezine le vom trage după ultimele teste de pe circuitul din Qatar, prima zi a ostilităților fiind vineri 17 martie.

2017_Moto2_Test__Jerez_combined_sessions_6

You may also like